Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med högt flöde  (läst 10248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nackdelar med högt flöde
« skrivet: 10 oktober 2011, 23:57:23 »
Hur viktigt är deltat vbf vbr från en tank (ingen kompressor inblandad just nu)?

Med lågt flöde och vettigt delta så får jag en rak kurva och sedan ett brant slut.
Med högt flöde och litet delta så får jag en jämn backe ner till nästa start.

Fördelen med att ha ett hyfsat högt flöde är att när väl kompressorn körs så hämtar jag ju också mycket från detta flöde.

Nackdelen skulle då bli att när kompressorn inte kör så kanske jag inte hämtar ut effekten på bästa sätt? Men värmen kan ju inte gå upp i tomma intet? Om jag ligger med ett delta på 2k över raddarna. Försvinner värmen ut i jymden då?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2011, 17:54:58 »
Hej!
Jag antar att det är principen för en arbetstank du funderar över?
För radiatorer gäller att värmeavgivningen vid t ex 50 ºC blir inte bättre med lägre tempdiff än ca 5 ºC, så det är i princip slöseri med el till cirkpumpen att köra med högre flöde. Sen är det lämpligt att flödet är lite högre över radiatorerna än över värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2011, 18:06:47 »
@ Carl N: Om du har "högre (flöde) över radiatorerna än över värmepumpen" så kommer
väl radiatorerna alltid att få allt som VP lämnar och så kommer arbetstanken att
laddas från botten med allt varmare retur? Eller menar du kanske tvärt om?

Tänk på att David har en 16 kW VP i ett 12 kW hus (eller hur det nu var?)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2011, 18:16:51 »
Man kan väl inte kalla en arbetstank för acktank, det är inte meningen att den ska funka på det sättet.
Grejen med en sån är att få mer volym för VP:n att jobba med och att den buffrar om t ex termostater stänger så att flödet blir lägre på radiatorsidan.
Men meningen är att få långa gångtider på VP:n, och det blir längre gångtider om flödet är lite högre på radiatorsidan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2011, 18:36:16 »
Jag skriver "arbetstank" så vitt jag kan se. Om du verkligen menar att flödet skall
vara större i radiatorkretsen, så anser jag att vi lika gärna kan vara utan arbetstank
överhuvudtaget. Jag tycker David har beskrivit bra hur han vill att flödena skall gå,
där då abetstanken "laddas" uppifrån och ner i samma takt som radiatorerna ute i huset
får allt högre medeltemperatur. Optimalt skall både retur från radiatorer och botten av
tanken sluta på samma temperatur.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2011, 18:50:13 »
Jag skriver "arbetstank" så vitt jag kan se.

OK jag såg fel.

Men om man laddar en arbetstank på detta sättet så fyller den inte sin funktion som volymförstorare.
VP:n får jobba med högre framledningstemp än vad som behövs på grund av lågt flöde över radiatorerna (= sämre värmeavgivning).
Den får också kortare gångtider eftersom tanken värms upp snabbare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2011, 19:07:54 »
När VP går kan det gå både till tank och hus. Om jag sänger ner huset så går allt i tanken. Då tanken är liten är det ingen bra lösning att bara ladda tank och sedan hämta från tank. Detta är inte heller syftet med nuvarande lösning. Men det sagt snarast för att illustrera att tanken utan tvekan kan hantera flödet och effekten.

Huset tar alltid så mycket som det behöver (termosar) eller jag tillåter mha strypning. Jag utgår från en del av detta flöde alltid går i tanken, kanske är det ett felaktigt antagande.

a) om jag ställer upp flödet till huset så att jag vid en körning med 16-20kw har ett hyfsat delta så kommer deltat vara väldigt lågt när jag efter VP körning hämtar hem det som är kvar i tanken. Och det är ju även så att det som är i tanken är ju inte lika mycket om jag har haft fullt ös på huset under hela körningen.

När jag har högt flöde på huset så är även returen högre från huset än från tanken.

b) En alterantiv approach är att typ försöka hitta en total-strypning (nu pratar jag inte per radiator här) av hela hus-slingan som gör att jag får ett delflöde som tvingar lite mer ner i tanken. Vad vet jag, säg 50/50 (bara hittar på här...) När jag sedan hämtar hem från tanken så kommer deltat vara helt ok. Säg 6-7. värmen kommer "räcka" ganska länge. Men deltat under körningen kommer nog hur man än skruvar då bli väldigt högt 10-15?.

Nackdelen är att det känns som jag bromsar ner. Om vi tänker oss en riktigt lång körning där huset bara tar hälften då kommer till slut tanken att fyllas upp och körningen bli kortare än vad den hade kunnat bli, om detta nu är ett problem det vetefan.

En annan nackdel är att det känns som, när flödet är strypt, att jag liksom inte hämtar hem det jag kan. Jag kan inte förklara det, det är kanske mer av än känsla än något annat.



En trejde grej är att det känns som att det inte spelar någon roll vad jag gör :)
Flödena samverkar.
Stryper jag ner huset så deltat är högt så går ju även mer ner i tanken.
Ökar jag flödet på huset så kyler tanken returen från raddarna. Hur jag än skruvar så blir det egentligen aldrig någon skillnad på deltat över värmepumpen. Därför börjar jag undra om det spelar någon roll vafan jag gör :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2011, 20:21:12 »
Försök balansera flödena så mycket som möjligt, det finns egentligen ingen orsak att ha olika flöden över radiatorer och VP:n.
Jag förespråkar sen aningen högre flöde över radiatorerna (tempdiff på ca 5-6 ºC) och lite lägre över VP:n (tempdiff ca 7-8 ºC), för att få lång gångtider och att ha lite flödesmarginal om några termostater stänger.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2011, 20:32:16 »
Men om flödet är större över radiatorerna än vp och termostaterna är öppna dÃ¥ används ju inte tanken sÃ¥ man fÃ¥r lÃ¥nga gÃ¥ngtider eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2011, 22:23:04 »
jag kan köpa att jag har olika delta över VP och raddar men håller i övrigt med smurfen. Om jag har högre flöde på raddarna än VPn så går ju allt till raddarna och inget över tanken.

Hittade för övrigt en äkta kortslutning i systemet.

Den enda radden jag har som inte har termostat visar sig, trots 100% nedstrypning, cirkulera vattnet i själva bottendelen av kopplet. Hur gör jag dÃ¥? Danfoss prylar är det. E det nÃ¥gon enrörsfunktion eller? 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2011, 22:39:49 »
Om man ständigt har ett lika stort eller större flöde över radkretsen så kan man med fördel koppla om arbetstanken till volymtank istället. Arbetstank har man i värmesystem där resistensen över radkretsen antingen är för stor i grunden för vp-n, eller där man vill ha så många aktiva termostater att resistensen kan bli för stor i vissa lägen. Om flödet är exakt samma över vp-krets och rad-krets kommer bara en liten del av tankvolymen att arbetas. Om flödena inte är samma kommer tanken att fyllas antingen med retur nedifrån eller med framledning uppifrån, och när gångtiden blir tillräckligt lång kommer det uppstå en kortslutning i tanken. Som Carl N är inne på är det bättre att som basflöde ha ett större flöde över radkretsen, eftersom kortslutningen i tanken då sker med vatten som passerat radkretsen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2011, 22:42:26 »
jag kan köpa att jag har olika delta över VP och raddar men håller i övrigt med smurfen. Om jag har högre flöde på raddarna än VPn så går ju allt till raddarna och inget över tanken.

Hittade för övrigt en äkta kortslutning i systemet.

Den enda radden jag har som inte har termostat visar sig, trots 100% nedstrypning, cirkulera vattnet i själva bottendelen av kopplet. Hur gör jag då? Danfoss prylar är det. E det någon enrörsfunktion eller?

Oj då! Kan du ha fått fel modell av koppel monterat? Enrörskoppel och tvårörskoppel är förvillande lika...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2011, 23:18:09 »
Går det inte att ställa om kopplen mellan 1- och 2-rörs?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2011, 23:26:47 »
Det beror nog på modell. Vet att "bypassen" på mina enrörskoppel på övervåningen inte kan stängas helt i alla fall, även om det går att justera fördelningen bypass/vidare in i radden.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #14 skrivet: 11 oktober 2011, 23:27:41 »
Nej det går inte att ställa om på denna modell men det går att stänga av båda ledningarna typ.
Resultatet är väl att man kan ta loss radden utan att vatten kommer ut typ.

Radden har flyttats och vänts så att säga för att ta mindre plats. Gissningsvis i samband med detta så har man inte skruvat tillbaks skruven i bottendelen, eller något, fråga mig inte. Och vattnet har cirkulerat helt fritt.

Jag skruvade tillbaks den UT så långt jag kunde. 2 sekunder senare var retur kall och framledning het.

SÅ nu kära dignitärer kan ni väl berätta för mig vad resultatet blir av att köra fullt flöde genom 15 rör typ som står invid värmepumpen?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!