Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med högt flöde  (läst 10279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #30 skrivet: 12 oktober 2011, 18:46:23 »
Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir pÃ¥ det sätt du beskriver,  det kan sÃ¥klart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Det vet jag efter empiriska tester och inte som du av filosofiska anledningar.

Det KAN bli lite som du säger, men det blir det inte om man gör och dimensionerar rätt.
Med ett 100l kärl,ja  inte sÃ¥ bra.  Dimensionera efter effekten, eller gör det lätt för dig och ta 500l direkt ;)
« Senast ändrad: 12 oktober 2011, 18:52:16 av VP ORAKLET »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #31 skrivet: 12 oktober 2011, 19:04:40 »
Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir pÃ¥ det sätt du beskriver,  det kan sÃ¥klart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Jag sågar inte tankar. Jag har tank själv. Anledningen till att jag inte har arbetstank är att jag inte har behovet av det. Det är som alltid en kompromiss. Tar man en lite mindre vp så behöver man kanske ingen arbetstank, men får å andra sidan lite tillskott. Vill man ha en större vp behöver man kanske arbetstank för att vp ska få rätt flöde, men får då å andra sidan leva med högre drifttemperaturer vid långa gångcykler. Som sagt, man får välja själv vilken kompromiss man vill göra. Sen är det förstås precis som du säger, att med en installatör som är medveten om det här, och anpassar tankstorlek och styrparametrar och gångtider, så kan kortslutningen sannolikt undvikas vid de flesta utetemperaturer. Men att därför säga att problemet inte finns är fel. Tvärtom kan jag säga att det är en fysikalisk säkerhet att större flöde över vp än över radkrets vid långa gångtider förr eller senare blir till en kortslutning. Ungefär lika säkert som att solen kommer gå upp imorgon. Det enda som motverkar kortslutningen är den lilla skiktningseffekten i arbetstanken, vilket kan fördröja kortslutningen lite.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #32 skrivet: 12 oktober 2011, 19:07:54 »
Du får lugna ner dig lite nu Labold, du sågar ju hela tank industrin.

Jag V E T att det inte blir pÃ¥ det sätt du beskriver,  det kan sÃ¥klart inträffa, men det gör det INTE om man gör rätt.

Det vet jag efter empiriska tester och inte som du av filosofiska anledningar.

Det KAN bli lite som du säger, men det blir det inte om man gör och dimensionerar rätt.
Med ett 100l kärl,ja  inte sÃ¥ bra.  Dimensionera efter effekten, eller gör det lätt för dig och ta 500l direkt ;)

Återigen, allt går ju att lösa. Men det kostar också pengar. En 500 liters isolerad arbetstank kostar bucka, och tar dessutom en massa plats. Som sagt, det handlar om var man vill kompromissa.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #33 skrivet: 12 oktober 2011, 19:16:59 »
En 500 liters acktank kostar bara 4000 kr tror nibes ukv kostar ungefär lika men håller med om att vad jag kan förstå (som iofs inte är så mycket) blir det kortslutning vid långa drifttider *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #34 skrivet: 12 oktober 2011, 20:35:40 »
Meningen är att Värmepumpen kommer stanna i fall effekten är högre än vad huset behöver. Med en överdimensionerad pump är detta förvisso fallet året runt. Man köper inte en överdimensionerad pump för att den ska gå kontinuerligt.

Värmepumpen kommer alltid att stanna senare än om man inte hade tank.

Även om du drar pÃ¥ mer flöde över radiatorerna än vad som finns över VP sÃ¥ kommer tanken fördröja stopp, jämfört med utan tank, sÃ¥som är beskrivet tidigare i denna trÃ¥d. 

Som jag ser det så gäller det alla system där den effekt som för stunden levereras är högre än huset behöver så kommer en ökad vattenvolym som inte i sig är värmeavgivande öka framledningstemperaturen men också öka gångtiden och pausen till nästa start.

Precis som att öka GM till start.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #35 skrivet: 12 oktober 2011, 20:44:00 »
En gissning är att det är fÃ¥ (undantaget de som har golvvärme) som vill ha högre flöde i radiatorerna än över vp tror de flesta vill ha tvärtom för att undvika oljud frÃ¥n raddarna  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #36 skrivet: 12 oktober 2011, 20:45:42 »
Det stora flertalet VP ägare har troligen samma flöde ut som över VP.

Med arbetstank går det ju alla fall att välja.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #37 skrivet: 12 oktober 2011, 20:48:19 »
Tveksamt bypass koppling verkar ha varit vanligt förekommande samt de som har ctc  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #38 skrivet: 12 oktober 2011, 21:40:57 »
ok back to topic.

Nu ska frågorna hagla!

Vad är egentligen konsekvensen av att ha lågt delta, högt flöde, över en radiator?
Nu pratar vi alltså INTE om när vp går. Utan vi hämtar från en acktank eller något i den stilen. Så bort med VPn ur ekvationen.

Rad X delta 3k
Rad X delta 7k

Vad händer.

Vi har bara en rad i huset och en stor jävla jättetank med 1 kubik 50 grader vatten. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nackdelar med högt flöde
« Svar #39 skrivet: 12 oktober 2011, 22:37:25 »
ok back to topic.

Nu ska frågorna hagla!

Vad är egentligen konsekvensen av att ha lågt delta, högt flöde, över en radiator?

Vi har bara en rad i huset och en stor jävla jättetank med 1 kubik vatten.
Jag tror inte det spelar någon roll om returen är 397 eller 393 ºC faktiskt. Vilket den kommer behöva vara om du ska klara vintern med den lösningen i 232m2. *roflmao* Förmodligen kommer eltillskottet att behöva gå en del också. :D

Framgick det att jag inte hade någon aning om svaret på din fråga?
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!