Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddpump - 25% i rött  (läst 5704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

schizo

  • Gäst
schizo
Laddpump - 25% i rött
« skrivet: 06 januari 2016, 12:39:21 »
Hej,

Fick en CTC 510M installerad för några månader sedan.
Har läst lite i manualen och kommit fram till att man med jämna mellanrum skulle köra något som heter "Auto inställning laddpump"

Jag har gjort det men får varje gång värdet 25% i rött.
Enligt manualen innebär det att flödet är högre än optimalt.

Min fråga är då vad detta har för konsekvenser och vad jag kan/bör göra för att åtgärda detta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2016, 13:48:30 »
Det kanske sitter nån strypning du kan strypa lite på men kolla deltat när vp går det kanske ligger ok och då skulle jag inte bry mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

schizo

  • Gäst
schizo
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2016, 16:13:15 »
Om jag förstått det hela rätt så har jag ett delta på 8 grader.

Kompressor: Till 89rps
Laddpump: Till 25%
Fläkt Till
VP in/ut C 30.0/38.0


Är detta normalt eller bör jag försöka hitta någonstans att strypa det på?


Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2016, 02:16:35 »
Jag hade samma problem pÃ¥ min pump i børjan, fick 25% i røtt hela tiden och lÃ¥gt delta. Strypte først pÃ¥ returen tills jag fick ett værde øver 25% men efter att ha pratat med ctc sÃ¥ rekommenderade dom att istællet sænka laddpumpen under 25%, dvs inte auto. Har provat mig fram mellan 15-25% och har nu kommit fram till att 18% funkar bra før mig. Lite besviken dock dÃ¥ jag trodde laddpump auto betydde just auto. Man vill ju att laddpumpen ska følja med upp eller ner om det behøvs. Det enda auto gør nu ær ju att sætta ett værde før rÃ¥dande førhÃ¥llanden, vilket ju kan ændras snabbt en svensk vinter. FÃ¥r hoppas dom fixar till det i nÃ¥gon uppdatering.  Har ca 6m 28mm rør enkel væg. Antar att 22mm hade varit ett bættre val.

En annan mærklig sak ær att 510M-250i har ett førinstællt værde pÃ¥ 10grader delta. Dvs pumpen jobbar før att fÃ¥ 10grader delta in/ut. Trodde 7 grader var optimalt men CTC hævdar att det inte ska ændras. Pumpen jobbar sÃ¥ hÃ¥rt den kan før att komma upp i detta och jag kan før lite om det hela før att svara pÃ¥ om det ær bra eller dÃ¥ligt?  Sc:,h

schizo

  • Gäst
schizo
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2016, 09:33:14 »
Mycket konstigt att deras mjukvara inte klarar av att optimera automatiskt till lägre än 25%.
Har inte fullt 6 meter till min VP och antar att 22mm skulle varit rättare för min del ocksÃ¥ dÃ¥, särskilt eftersom defaultinställningen är pÃ¥ 50%  :o
Har nu sänkt laddpumpen till 18%, utgår från det som funkar för dig, så får vi se vad det ger.

Hur ofta brukar CTC uppgradera sina mjukvaror och hur går jag tillväga för att få denna uppdateringen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2016, 12:19:09 »
jag skulle strypt och låtit cp reglera automatiskt på en luft vatten vp varierar effekten ganska mycket och därmed deltat också men dumt om inte auto läge kan gå lägre än 25%
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2016, 03:02:29 »
jag skulle strypt och låtit cp reglera automatiskt på en luft vatten vp varierar effekten ganska mycket och därmed deltat också men dumt om inte auto läge kan gå lägre än 25%

Jo sjælvklart hade detta varit det bæsta. Men saken ær att auto læget inte reglerar pumpen automatiskt. Autolæget sætter ett fast varvtal. Nær du aktiverar autolæget så startar værmepumpen och kør ett antal minuter. Laddpumpen førsøker då hitta rætt varvtal før att få rætt delta. Nær rætt varvtal ær hittat så låses varvtalet på laddpumpen, t.ex 35% och ladpumpen går då på 35% tills dess att en ny autoinstællning gørs. Som næmts tidigare så står det i manualen att en ny autoinstællning ska gøras ca 1 gång i månaden då væderførhållanden m.m førændras. I dessa dagar då temperaturen hos oss varierar flera grader vissa dagar så borde man ju næstan behøva gøra en autoinstællning 2ggr om dagen.

Vad jag har førstått så ær laddpumpen låst pga av att det ær en inverterpump, tror laddpumpen ær "riktig auto" på de andra modellerna. Visserligen så skøter ju værmepumpen det hela sjælv genom att reglera sitt kompressorvarvtal men om laddpumpen går med før høgt varvtal så kommer værmepumpen gå med max varvtal hela tiden før att førsøka få rætt delta (10grader i instællningen).

Shizo har sækert mærkt att værmepumpen blir lite av en "on/off" pump med laddpumpen på 25%. Detta eftersom værmepumpen kør allt vad den kan før att få rætt delta och detta i samband med det høga flødet gør att pumpen stoppar då tanken værms upp alldeles før snabbt. Detta mærks mer tydligt vid plusgrader. Vid lågt værmebehov hade det då varit mycket bættre om laddpumpen minskat sitt varvtal så att værempumpen kunde gått længre perioder på ett lægre varvtal och hittat en fin jæmvikt.

Man får också problem med varmvattnet vid stora skillnader på temperatur i øvre och nedre tank, dvs høst och vår. Om du har hittat en bra instællning før laddpumpen, i mitt fall 18% så gæller det bara før værmen. Tar du en lång dusch och behøver mycket varmvatten så går laddpumpen fortfarande bara på 18% och værmepumpen kan inte gøra av med sin fulla effekt vilket gør att værmepumpen går ner i varvtal før att få rætt delta, dvs den ger inte sin fulla effekt pga av før lågt fløde. Vid varmvattenproduktion borde laddpumpen øka till ett høgre varvtal så att værmepumpen kan ge sin fulla effekt, dvs max varvtal med rætt delta. Det hela resulterar ju i att man antingen får en bra instællning før værmen, dær VP går långa perioder på ett lågt varvtal men dær varmvattnet inte får all effekt pumpen kan ge. Eller att man økar laddpumpen och då får en on/off pump dær VP går max varvtal hela tiden før att førsøka komma upp i 10grader delta och stoppar då nedre tank værms upp fortare æn radiatorer/golvværme hinner gøra av med værmen men æven full effekt vid varmvattenproduktion.

Sen ska det tillæggas att jag inte ær någon expert på detta och det kanske ska vara så. Hurvida kompressorvarvtal, fløde m.m påverkar effekten har jag inte kunskap nog om utan baserar sig mest på vad jag som amatør tycker verkar vettigt. Kænns som en "quick fix" från CTC då jag førstår att det ær svårt att avæga vad som ær læmpligt, då varvtal på både laddpump och VP ska lira ihop. Hade laddpumpen fått styra allt så hade det ju kunnat resultera i att den minskar och minskar, vilket gør att VP minskar och minskar och till slut går allt på tomgång trots høgt værmebehov. Samma på andra hållet. Att programera det rætt ær sækert inte lætt och att då istællet låsa laddpumpen på ett fast varvtal var kanske enklaste løsningen.

Någon expert på området får gærna komma med synpunkter.

Mærkligt att CTC inte løst detta bættre. I øvrigt mkt nøjd med systemet.

(blev visst en ganska lång text)
« Senast ändrad: 09 januari 2016, 03:29:53 av Burkvist »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2016, 08:52:31 »
Läste lite snabbt i manualen och som jag fattade det har vp 2 hastigheter pÃ¥ kompressorn 1 för varmt väder och 1 för kallt väder och inte som en (riktig) inverter som reglerar effekten hela tiden eller har jag missat nÃ¥tt  Sc:,h Om jag fattat rätt sÃ¥ kanske vp levererar ungefär samma effekt hela tiden och dÃ¥ kan laddpumpen gÃ¥ med samma hastighet hela tiden därav att den inte ändrar hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Burkvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2016, 13:43:17 »
Läste lite snabbt i manualen och som jag fattade det har vp 2 hastigheter pÃ¥ kompressorn 1 för varmt väder och 1 för kallt väder och inte som en (riktig) inverter som reglerar effekten hela tiden eller har jag missat nÃ¥tt  Sc:,h Om jag fattat rätt sÃ¥ kanske vp levererar ungefär samma effekt hela tiden och dÃ¥ kan laddpumpen gÃ¥ med samma hastighet hela tiden därav att den inte ändrar hastighet.

Man har 2 olika værden man kan stælla in, en før varmt væder (20grader) och en før kallt væder (0grader). Vid kallt væder tillÃ¥ts VP gÃ¥ med 90rps och vid  varmt væder max 50rps. Den kan fortfarande gÃ¥ lÃ¥ngsammare æn sÃ¥ och reglerar varvtalet som en inverter bør gøra. I temperaturer mellan 0 och 20 sÃ¥ gÃ¥r en linjær kurva mellan 50-90 før max rps. Kompressorn har møjlighet att gÃ¥ pÃ¥ 120rps men i fabriksinstællningarna ær den spærrad pÃ¥ max 90rps. Detta pga av ljudet enligt CTC. Man kan ju dÃ¥, om man vÃ¥gar, øka max rps till 120 och fÃ¥ mer effekt om man ønskar. "Sommarinstællningen" pÃ¥ max 50rps tror jag ocksÃ¥ ær pga ljudet.

I de førsta produktbladen som kom var det en 12kw pump men detta ændrades sedan till 10kw. Kan ju ha med max varvtal att gøra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2016, 13:55:02 »
Men varför ska man spärra vp vid varmt väder med en smart styr så går vp med rätt effekt oberoende av ute temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2016, 13:59:15 »
Du menar varför man spärrar max varvtal? För att minska ljudet. Det är ju sommartid man är utomhus mest, och det är dÃ¥ man hör fläktljudet.  Helt logiskt.
Vad skulle vara problemet?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2016, 14:20:44 »
Jag menar varför man anger vilket max hz vp ska jobba med vid varmt respektive kallt väder sköter inte vp det själv ? Hur blir det med deltat om vp reglerar effekten men ladd pumpen går med samma flöde hela tiden. Max effekten verkar också spärrad men det är troligtvis för att spara ljud och kompressor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2016, 14:30:12 »
Det är väl rimligt att laddpumpen går med konstant fart om VPn reglerar sin effekt? Om både laddpumpen och VPn ska variera så blir det en ganska komplicerad programmering. Vilket ska ha högst prioritet, och när? Risken är ju att man hamnar i precis den situation som Burkvist skriver, att du får en spiral av antingen negativ eller positiv feedback i ett system där man har två processer som gemensamt ska hålla ett givet börvärde som är styrt av båda systemen. Om den ena börjar bromsa så börjar den andra gasa, varpå den första bromsar ännu mer, den andra gasar ännu mer, osv tills allt går i spinn.

Att man har möjligheten att begränsa maxhastigheten på fläkten separat för den varma och kalla årstiden är väl bara bra? Den som inte vill ha begränsningen kan ju ändra.

Jag förstÃ¥r fortfarande inte vad som är problemet?  Sc:,h
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2016, 15:53:03 »
Tycker det är helt orimligt att laddpumpen ska ha samma hastighet de andra tillverkarna har variabel hastighet borde inte vara nått problem för Ctc att fixa den programmeringen dom får väl kolla hur de andra löst problemet om dom inte kan räkna ut det själva. Problemet är att man måste göra en auto kalibrering om vädret ändras det gör det ofta här från +10 till -20 på en vecka händer ju ibland vet inte mellan vilka kw vp reglerar men det lär väl skilja en hel del antar jag och då blir deltat helt åt skogen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Laddpump - 25% i rött
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2016, 18:24:46 »
Men vitsen med en inverter är väl att det är VPn som ska ändra effekt? Ändra hastighet på fläkt och kompressor? Variable laddpump vore smidigt på en on/off, för att få rätt delta.

Menar du att en inverter-VP bara kan ändra sitt sätt att arbeta så lite att laddpumpen också måste ändra sig hela tiden?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!