Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split - FrÃ¥gor om tariffstyrning B (blockera kompressor)  (läst 2311 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Chris81

  • Gäst
Chris81
Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« skrivet: 14 december 2016, 19:19:40 »
Hej!

Jag vill med hjälp av en vanlig timer kunna blockera utedelen under natten för att skona grannarna från oljud och under dessa timmar köra enbart med elpatron.

Jag läser i denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=39067.0 att det finns något som heter Tariff B vilket blockerar kompressorn. Enligt manualen uppnås Tariff B genom att man sluter X1:6 och X1:7. Min idé är att göra detta med hjälp av ett relä som styrs av en timer.

Vad tror ni om detta? Fungerar innedelen som en helt vanlig elpanna vid Tariff B?

/Christian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 09:12:52 »
Korrekt, detta stoppar kompressorn men inte elpatron.
Ska du inte annars fundera på en bullerskärm?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Chris81

  • Gäst
Chris81
SV: Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« Svar #2 skrivet: 16 december 2016, 15:30:46 »
Verkar fungera fint!  tummenupp

Bullerskärm ska vi testa men lÃ¥gfrekvent buller känns svÃ¥rt att dämpa med ett plank. Tyvärr är det nog sÃ¥ att den lÃ¥ngsiktiga lösningen blir att köpa ett nytt system :(  TystgÃ¥ende kommer hamna högt upp pÃ¥ prio-listan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« Svar #3 skrivet: 27 december 2016, 02:22:15 »
Det finns en uppdatering av mjukvaran där en sådan funktion finns.
Gissa varför! ;)
Det kan inte vara ett tydligare tecken på att man gett upp än så från nibe.
Är inte säker på att det går att stänga av kompressorn helt dock, men begränsar den till 40-50Hz om jag minns rätt.
Vid det varvtalet klarar pumpen garanterat alla krav för buller.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Chris81

  • Gäst
Chris81
SV: Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« Svar #4 skrivet: 28 december 2016, 11:39:58 »
Jag är mycket tveksam till att bullerkraven möts (max 40dBA vid grannens tomtgräns mellan kl.22 och kl.7) ens med denna funktionen igång.

Vid "Tyst Drift" begränsas kompressorns frekvens till 60Hz. Tyvärr hjälpte inte detta ett dugg för oss; grannen märkte ingen skillnad i buller alls.

Det jag gjort nu är att ha tariff B (=endast elpatron) igång de nätter då tempen förväntas gå under nollan. Det är då grannen upplever att utedelen är störande. Vid plusgrader är det tydligen inga problem. Gissningsvis är avfrostningen den största boven. Jag märker själv en stor skillnad i ljudvolym (vid likadan kompressorfrekvens!) beroende på om det är plusgrader eller minusgrader ute.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split - Frågor om tariffstyrning B (blockera kompressor)
« Svar #5 skrivet: 28 december 2016, 17:37:08 »
När förångaren blir isig och luftflödet igenom den minskar så börjar fläkten låta mer på grund av ogynnsamma tryckförhållanden över fläkten.
Spliten har generellt sett ganska kort avstånd mellan lamellerna.
Inte mycket att göra åt det tyvärr.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!