Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft vatten svÃ¥rt att välja  (läst 2677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kennetto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Luft vatten svårt att välja
« skrivet: 10 september 2017, 17:22:10 »
Kommer att skaffa en luft  vatten nu i höst,har fÃ¥tt förslag pÃ¥ 2 olika fabrikat och storlek skulle gärna vilja ha nÃ¥gra Ã¥sikter om dessa vill ju inte att det ska bli fel.Det jag vill ha är en split eller liknande lösning dÃ¥ jag kommer att vara borta mycket pÃ¥ vintern.Huset ligger mitt i SkÃ¥ne 108kvm + källare vidbyggt garage inglasat uterum hela lÃ¥ngsidan vill docka till acktank dÃ¥ jag har en bra vedpanna solfÃ¥ngare finns även braskamin.Första förslaget NIBE AMS 10-12 split+reglercentral HBS 05-10 samt SMO40.Andra förslaget Thermia i Tec 9 med värmeväxlare för att köra med glykol skiljer ju lite i storlek vill varken köpa för stor eller för liten det kostar ju en hel del sÃ¥ det ska helst bli rätt.Tacksam om nÃ¥gon kunde hjälpa mig med detta.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #1 skrivet: 11 september 2017, 08:28:56 »
Kommer att skaffa en luft  vatten nu i höst,har fÃ¥tt förslag pÃ¥ 2 olika fabrikat och storlek skulle gärna vilja ha nÃ¥gra Ã¥sikter om dessa vill ju inte att det ska bli fel.Det jag vill ha är en split eller liknande lösning dÃ¥ jag kommer att vara borta mycket pÃ¥ vintern.Huset ligger mitt i SkÃ¥ne 108kvm + källare vidbyggt garage inglasat uterum hela lÃ¥ngsidan vill docka till acktank dÃ¥ jag har en bra vedpanna solfÃ¥ngare finns även braskamin.Första förslaget NIBE AMS 10-12 split+reglercentral HBS 05-10 samt SMO40.Andra förslaget Thermia i Tec 9 med värmeväxlare för att köra med glykol skiljer ju lite i storlek vill varken köpa för stor eller för liten det kostar ju en hel del sÃ¥ det ska helst bli rätt.Tacksam om nÃ¥gon kunde hjälpa mig med detta.
Du får svårt att jämföra om du inte får dem att räkna inte bara på vad det kostar att installera, men även på hur driften sder ut. Där derass kalkyler skall vara likartade, det vill säga samma effektbehov, samma värmebehov, samma varmvattenbehov, och hur mycket av detta som täcks av förslagen. Får du sådana kalkyler, lägg upp dem här.

--- Mats ---

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #2 skrivet: 11 september 2017, 09:25:01 »
Strunta i att docka mot acktanken, det är bara komplicerat och blir aldrig bra. Det bästa är att köra ett vanligt paket med innedel + utedel och så dockar du innedelen på radiatorreturen (alternativt skippar du innedelen och dockar utedelen på returen).

Det som förmodligen kommer hända är att du eldar mindre och mindre i vedpannan för att det är för mycket meck för att det ska löna sig. Då är det bra att ha en innedel som kan spetsa med elpatron :)

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #3 skrivet: 11 september 2017, 09:43:54 »
Har dockat mot mitt vedsystem enligt följande;
Komplett ute+innedel (blev inte så stor skillnad i pris när alla givare, ventiler och arbete jämfördes mot komplett).

Värme dockat efter vedsystemets ack-tank.
Varmvatten dockat efter samma acktanks vv-slinga.

Funktion enligt följande;
vid värmepumpsdrift stÃ¥r shuntventil vid ved-acktank fullt öppen frÃ¥n tank. Härav blir övre halvan av ved-acktank en volymtank för mer harmonisk drift av värmepump.  Tappvatten förvärms i samma tank före det kommer till beredare i innedel vilket ger stora möjligheter till gott om varmvatten.

Vid ved-drift kommer shuntautomatik för vedens värmestyrning slÃ¥s till. Framledning följer motsvarande kurva och värmepumpen kommer inte starta dÃ¥ tillräcklig framledning finns.  Varmvatten har 65 grader ut frÃ¥n ved-acktank före varmvattenberedare sÃ¥ inte heller där kommer värmepump aktiveras.

När värme i vedtank tar slut kommer shunt ha hamnat i fullt öppen mot tank, shuntautomatik slås från och värmepump startar när framledning sjunkit.

I min innedel finns redan en liten knäpptank så härav blev det enkelt att installera så som ovan.
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #4 skrivet: 11 september 2017, 10:19:35 »
Ursäkta att jag snor tråden, men hur styr du shuntautomatik av/på? Finns det inbyggt i någon av shuntstyrningarna på marknaden eller har du meckat eget?

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #5 skrivet: 11 september 2017, 10:35:19 »
Ursäkta att jag snor tråden, men hur styr du shuntautomatik av/på? Finns det inbyggt i någon av shuntstyrningarna på marknaden eller har du meckat eget?

NÃ¥got otydlig kanske;
När jag eldar blir framledning (från tank) ganska snabbt varmare än kurva, då kommer ved-shuntautomatik börja sänka shuntning från tank och "sköter sig själv". Det enda jag har gjort är att lägga vedschuntens kurva någon grad förskjuten mot värmepump men i övrigt samma profil.
På så sätt "jagar" alltid vedshunten ett högre värde och håller öppet från tank tills jag börjar elda.

Framledningsgivare för ved-shuntautomatik sitter före seriekoppling mot värmepump och "störs" alltså inte av värmepump när denna kör (för då kan framledning momentant ligga över vedkurva).


Enkel flödesbeskrivning:

Acktank -> vedshunt ->Framledningsgivare vedshunt  -> innedel in -> innedel ut med vp-Framledningsgivare -> radiatorer/golvvärme --> vedtank/vedshunt.

Har kvar vedsystemets cirkpump efter vedshunt som går på konstant lågfart året runt.

Innedelens cirkpump jobbar enligt autoprogram.

Funkar (testat) alldeles utmärkt och kräver inte någon form av handpåläggning avseende kranar/ventiler eller annat. Bara tänder i vedpannan och värmepumpen tar semester. ;-)
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Gasgubben

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #6 skrivet: 11 september 2017, 10:52:51 »
Då är jag med! Jag tänkte att shunten stängde helt när acktanken är tom på värme, så att bara innerdelen är med i systemet. Men då har du egentligen 3000 liters (enligt din signatur :)) volymförstorning? Blir inte systemet väldigt trögt då?

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Luft vatten svårt att välja
« Svar #7 skrivet: 11 september 2017, 11:13:11 »
Då är jag med! Jag tänkte att shunten stängde helt när acktanken är tom på värme, så att bara innerdelen är med i systemet. Men då har du egentligen 3000 liters (enligt din signatur :)) volymförstorning? Blir inte systemet väldigt trögt då?

Det är fördelat på 2 tankar varav tank 1 har vv-beredning och värme, tank 2 är en slavtank och i normalfallet avstängd annat än när jag vill elda fullt ilägg.

Eftersom volymförstoringen sker på returen och värmepumpen räknar på gradminuter och framledning så blir reaktionen lika snabb som utan volymtank vad jag erfar.

Dessutom returneras radiatorvatten i tankens mitt och tas ut närmre topp sÃ¥ blir det häften av tanken som nyttjas (skiktar sig bra under) därtill stiger värmen rätt fort och det hela harmoniserar väldigt väl vad jag sett hittills. SÃ¥ runt 750liter men med "ej normal" in - ut ; pÃ¥ vanlig volym/knäpptank fyller man frÃ¥n topp och tar ut i botten men dÃ¥ jag har sÃ¥pass stor volym ser jag det som negligerbart behov sett till resultatet.  --> LÃ¥nga gÃ¥ngtider och stabil framledningstemp.

Skulle det bli krångel så får jag manuellt dra ner vedshunten och blanda direktretur med tank = ställbar volymförstoring (nästan)

« Senast ändrad: 11 september 2017, 11:17:47 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!