Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aukustisk resonans inomhus frÃ¥n Nibe F2120  (läst 3954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindeper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« skrivet: 19 december 2016, 07:50:21 »
Halloj,

Efter att ha auskulterat bla detta forum föll valet på en Nibe F2120-12 (3x400) med VVM 320 när pelletspannan mitt i huset skulle bytas för både bättre ekonomi och bättre planering av huset. Jag fick ett bra pris och även produkten kändes stabil:, modern, tyst och effektiv. Tyvärr kunde jag inte närvara vid driftsättningen men när jag nu i helgen äntligen fick se det hela känns det lite som om vi förstört huset. Det är nämligen en hemsk aukustisk resonans i rummet som utedelen står utanför, lågfrekvent men med märkliga övertoner och helt klart bukar/noder i intensitet i rummet. Ute låter det faktiskt minst rakt framifrån och mest från sidan.

Pga lite märklig placering av den tidigare pannan går alla rör igenom det rum där det bullrar mest. Rummet är 4x7m där 2x35mm-rör (mellan inne-och utedel) korsar rummet och 4x22mm rör går längs med halva långväggen till tidigare anslutningspunkt för värme och tappvatten. I de grövre rören är det en kännbar vibration och lite sjunger det liksom i dem. De grövre rören är klamrade med enkla plastklamrar tätt mot vägg/tak medan de klenare rören sitter med svep och stag i taket.

Ute är det isolerade flexslangar mellan apparat och anslutning i vägg. Kanske lite tajt dragna, de verkar inte flexa jättemycket. I genomföringen i väggen är det isolering runt rören, kanske 20 mm. Utedelen står på ett gjutet fundament som i sin tur står på singel/markskivor, ingen kontakt med huset den vägen. Avståndet till fasad är ca 40 cm.

Allt ser väldigt prydligt ut men tyvärr bullrar det som sagt alldeles för mycket. Jag ska jaga dit rörmokaren igen men lite tips och råd och dåd från forat skulle vara mycket uppskattat. Jag hoppas såklart på något fel på enheten men man vet ju aldrig.

Ni som har en F2120, brukar den bullra mycket? Den här låter som ett riktigt dåligt kylskåp.


« Senast ändrad: 19 december 2016, 08:31:28 av Lindeper »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #1 skrivet: 19 december 2016, 08:08:45 »
Tror att flexslangarna måste monteras om, de bör hänga lite för att kunna dämpa vibrationerna.
Är de tajt dragna så fortplantas alla vibrationer.
Ett tips är att ladda ner en buller-app till din mobil och mäta ute i närheten av värmepumpen.
Det är specat i maualen hur mycket buller den normalt ska ge.
Avviker det mycket så är det fel på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindeper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #2 skrivet: 19 december 2016, 08:27:40 »
Tack för svar, flexslangarna är nog en skurk i det hela. Har en kalibrerad ljudtrycksmätare på jobbet så den får följa med nästa gång jag åker dit (inte permanentboende). Ynkliga 39 dB(A) vid två meter är det dock inte, det är ju som en tyst diskmaskin. Det här är mer östtyskt kylskåp i slutspurt....

Utloggad Lindeper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #3 skrivet: 19 december 2016, 10:28:26 »
Har pratat med installatören som bekräftade att enheten bullrade alldeles för mycket, den förra han installerade hade varit knäpptyst. Med lite tur får jag en tyst och varm jul.

mabbe

  • Gäst
mabbe
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2017, 06:20:03 »
hej
fundera på att skaffa F2120 jag med
har du fått iordning på ljudproblemet?
vad fick du betala för din installation ?
var det mkt el och rörjobb som ingick?

Utloggad Lindeper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2017, 15:37:34 »
Lång tid sedan sist men några erfarenheter rikare:

Nibe skickade ut sin servicetekniker som bytte flexslangarna frÃ¥n en typ med vävd rostfri strumpa till en som sÃ¥g mer ut som ett korrugerat rör med mjuk isolering runt. Det löste en del av problemet, det sjungande ljudet i rören inomhus försvann men utedelen lät fortfarande för mycket. Den lÃ¥g runt 50 dB(A) pÃ¥ tvÃ¥ meters hÃ¥ll (kalibrerad decibelmeter) och inomhus kunde det ligga uppÃ¥t en 39-40 dB(A) med klara resonansbukar i rummet. I specen stÃ¥r 39 dB(A) pÃ¥ tvÃ¥ meters hÃ¥ll utomhus. Ljudet var ganska ettrigt, som om nÃ¥got i utedelen skallrade. Efter att ha spelat in en film pÃ¥ en ljudmätning och skickat denna till Nibe höll de med om att enheten lät för mycket och skickade ut serviceteknikern igen som först skulle titta om nÃ¥gon del (oklart vad) hade trillat loss i transporten (tydligen ett känt problem). Allt var dock i sin ordning sÃ¥ dÃ¥ beslöts det att utedelen skulle bytas ut. Efter nÃ¥gra dagar  i huset med ny utedel är situationen mycket bättre, den lÃ¥ter mer som jag hade förväntat mig. Dock prickade vi ju bytet till den första riktigt varma helgen sÃ¥ hur den lÃ¥ter vid kallt väder kan jag bara sia om. Den nya enheten verkar dock lÃ¥ta mindre ju högre frekvensen är och det bÃ¥dar ju gott, den gamla lät som en störtande Spitfire pÃ¥ toppen.

Eftersom Nibe bytte utedelen utan knussel (dock med väldigt långa cykeltider mellan besluten) misstänker jag att de finns en känd barnsjukdom med produkten. Den enhet som jag har nu skulle jag dock utan tvekan rekommendera.

Utloggad Lindeper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2017, 15:47:31 »
Jo förresten, jag betalade 117' för pump (VM320 + F2120-12) och installation. Det lÃ¥g i nivÃ¥ med de bästa offerterna jag fick pÃ¥ en IVT AirX och klart mycket bättre än tre andra NibeÃ¥terförsäljare. Kollade inte  andra märken. En massa rörjobb ingick, vi har rör kors och tvärs i hela huset. Det var tvÃ¥ rörmokare där i en vecka. Fundament göt jag själv, likasÃ¥ grävde ner en dagvattenkassett för kondensvattnet.

Utloggad simplo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Aukustisk resonans inomhus från Nibe F2120
« Svar #7 skrivet: 18 september 2017, 13:10:13 »
Jo förresten, jag betalade 117' för pump (VM320 + F2120-12) och installation. Det lÃ¥g i nivÃ¥ med de bästa offerterna jag fick pÃ¥ en IVT AirX och klart mycket bättre än tre andra NibeÃ¥terförsäljare. Kollade inte  andra märken. En massa rörjobb ingick, vi har rör kors och tvärs i hela huset. Det var tvÃ¥ rörmokare där i en vecka. Fundament göt jag själv, likasÃ¥ grävde ner en dagvattenkassett för kondensvattnet.
Hej Lindeper: jag har samma problem som dig - kan du berätta hur det har gått?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!