Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt med 4 starter per dygn för varmvatten - Nibe 1245  (läst 2751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeymos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Har en 1245  8kwh. Satte pumpen pÃ¥ kurva 1 och -10 - har ingen rumsgivare. Hoppades att slippa körningar för att producera värme nu under sommaren. Men när jag kikar pÃ¥ pumpen sÃ¥ har den 4-6 starter per dygn i alla fall. Är det rimligt att anta att det är starter för att producera varmvatten? Vi drar rätt lite varmvatten dÃ¥ det i stort sätt bara är jag som duschar varje dag i famliljen.

/mikael

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag har 6 starter per dygn nu med två personer i hushållet. Det händer att den kör lite värme till nedervåningen efter en kylig natt, men det påverkar inte medelvärdet så mycket.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Energiförlusterna från vvb gör att kompressorn måste starta några gånger/dygn även om man inte förbrukar något tappvarmvatten.
4-6 starter är helt normalt, blir det mer, då kan du ha en defekt trevägsventil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikeymos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Tackar för svaren! Då ägnar jag mig åt gräsmatta/altanbygge och det andra istället för att häcka i källaren bredvid pumpen :)

Trevlig sommar på er alla!

/mikael

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Istället för att ändra kurva sÃ¥ justera värdena i meny 4.9.2. Fabriksinställning är att pumpen slutar producera värme när medeltempen varit 20 grader under 24 timmar. Kolla sÃ¥ din installatör justerat dessa värden utefter ditt hus förutsättningar. Jag har tex. satt min pump till 16 graders medeltemp under 6 timmar.   
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad mikeymos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Tackar för tipset mexitegel har justerat 4.9.2 till 15 grader.
Dock så är jag förbryllad, har haft 11 starter sedan i går och när jag kikar på BT2 Framledning och BT3 returledning så ligger temperaturen på över 40grader... elementen/rören är kalla. Kan det vara något vajsing med trevägsventilen?

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Fram- och returledningstemp visar aktuell temp för det vatten som pumpen värmen, dvs. nu när den bara producerar VV sÃ¥ är det VV-temp före och efter pumpen du ser (Givarna sitter alltsÃ¥ före växelventilen). Allt är mao normalt  Thumbsup fast 11 starter lÃ¥ter mycket om du inte har hög VV-förbrukning?  Sc:,h
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!