Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme: Kan jag använda min befintliga Nibe Compact CU 200?  (läst 8743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Hej alla pumpgurus!

Detta är min första trÃ¥d pÃ¥ detta forum men jag har en känsla av att det inte kommer bli den sista!  ;)

I höstas köpte jag mitt första hus och håller på för fullt att lära mig hur det fungerar och hur jag ska ta hand om det på bästa sätt. Husets uppvärmning sköts idag av en CTC Electronic elpanna från 1985 som sitter ovanpå en Nibe Compact CU 200 (okänd ålder) och jag har klurat ut att elpannan tar hand om uppvärmingen av radiatorvattnet och Niben tappvattnet.

Vi (jag och sambon) funderar nu på att byta uppvärmingssystem till något lite modernare och effektivare. Vi har förstått att vi har goda förutsättningar för bergvärme så nu håller jag på att läsa på så mycket jag orkar om detta. En sak jag snappat upp är att många bergvärmepumpsförsäljare propagerar för system med integrerad tappvattenberedare för att kunna ge mer lockande pris men att det är en stor fördel att ha pumpen enbart för uppvärmingen och en separat beredare med elpatron för tappvattnet. Som jag har förstått det kommer då pumpen jobba effektivare och under mindre belastning vilket ger mindre slitage samt en energieffektivare drift. Vi är beredda att betala lite extra för att få det effektivaste systemet, vi resonerar så att ska vi investera så pass mycket pengar kan vi lika gärna lägga lite mer för att få det.

Dock slog det mig idag att vi kanske kan behålla vår Nibe som tappvattenberedare och koppla den till en framtida bergvärmepump. Skulle detta fungera? I så fall slipper vi ju investeringskostnaden för beredare i alla fall och inkopplingen av den kan ju inte vara så jättemycket pengar. Dessutom är väl värmepumpar utan tappvattenberedare billigare än varianten med?

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Skall er VP jobba mot radiatorer kommer den ju oavsett "slita" med högre framledningstemperatur jämfört med golvvärme. Om ni nu inte har gamla väldigt stora radiatorer som inte behöver så hög framledningstemp då det är elpanna och inte t.ex. oljepanna.

Om ingen av er duschar hemma utan på jobbet och gillar att tvätta händerna i kallbvatten så är det möjligt att det eventuellt finns ekonomi i att ha en elberedare, annars inte. Om det är slitage av VP som oroar pga hög temp för VP att arbeta emot vid vv-körning kan man ju dämpa ångesten genom att sänka start/stop för vv-körning.

Du menar behålla er gamla beredare o koppla bort elpatronen och sedan låta VP utan varmvattenberedare inbyggd värma vattnet istället? Absolut lösbart.

Påslaget för inbyggd beredare i VP är (hugger lite siffror ur minnet kring Nibe, dubbelkolla mig helst) ca 7-9.000 kr medans kostnaden för motsvarande storlek för varmvattenberedare är 10-12.000kr.

Om kostnaden inte är allt för begränsande och effektiviteten viktigast hade jag valt en VP med inbyggd beredare, slängt ut er gamla elberedare och ersatt den (om plats finns) med en arbetstank på minst 300 liter.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Compacten är en 'simpel' elberedare och kan inte kopplas till värmepumpen. Vill du kunna använda värmepumpen även till att värma tappvattnet så behöver du en VP med inbyggd beredare, eller en separat beredare med dubbelmantel eller en inbyggd slinga för värmning av vattnet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
...eller en separat beredare med dubbelmantel eller en inbyggd slinga för värmning av vattnet.

Tack purjo__, genom att offentligt hänga ut min skitiga byk och tillrättavisa mig räddade du TS.  tummenupp Klockers! Synd jag gissar än sämre när jag försöker tänka snabbt. :)

När får vi alkolås på forumet Rickard?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Den absolut billigaste driften får du om du låter vp stå även för vv beredningen visst kommer det slita på vp men varför inte använda nått man köpt för att just använda. Har du stort vv behov kan man köpa en vp med inbyggt beredare och koppla er elberedare efter och på så sätt få mer vv volym har du inte stort badkar sälj beredaren och köp en vp med inbyggd beredare den kommer räcka länge. På energimyndighetens hemsida kan man läsa om bergvärme vp text där står hur mycket vv de olika modellerna lämnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej
Vad är det för fel med att ha befintlig el-beredare liggande efter värmepumpen?

Jag har kört så I 19 år och kan inte inse felet.

Den absoluta fördelen är: stor volym varmvatten (200 + 200l) (bra när man skall tvätta bilen), Garanterat legionellafritt. Då jag bara tillåter värmepumpen att producer 40-gradigt varmvatten, förlängs även dess livslängd.

Klart att det kostar lite extra el.

P-O

2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Dubbelmantningen hade jag inte tänkt på. Niben är ju, precis som purjo skriver, en simpel beredare och saknar slinga för att koppla in varmvatten från värmepumpen.

P-O skriver dock det jag uppfattat, om en elberedare tar hand om tappvattnet kan pumpen jobba mindre intensivt, ha lägre högsta temperatur och slipper pressas för att värma upp tappvatten när detta förbrukas.

Puckonen skrev:
"Skall er VP jobba mot radiatorer kommer den ju oavsett "slita" med högre framledningstemperatur jämfört med golvvärme. Om ni nu inte har gamla väldigt stora radiatorer som inte behöver så hög framledningstemp då det är elpanna och inte t.ex. oljepanna."

VPn ska jobba mot radiatorer ja. Hur stora dessa är kan jag inte bedöma eftersom jag inte har något att jämföra med...jag förstod dock inte det fetmarkerade i din text. Huset hade oljepanna ursprungligen som ersattes på mitten av 80-talet av CTCn. Radiatorerna är ju de samma.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om det från början suttit en oljepanna mot radiatorerna har denna producerat väldigt varmt vatten, det brukar vara "små" radiatorer eftersom man inte behöver lika stora radiatorer vid hög framledning. Men då ni klarar er fint med eltillskottet kanske inte framledningen behöver vara galet varm. Hur varm frameldning har ni idag mha el och hur känns komforten? Det kanske rent av bytts ett par större raddar efter bortkopplingen av oljepannan?

Sannolikt behöver du ha 45-55 grader i framledning? Att då inte låta VP göra varmvatten med inbyggd beredare känns dumt, VP jobbar ju redan mot "höga" temperaturer. Som jämförelse är det mesta jag behövt i år 32 grader på framledningen.

Om P-O skrev vad du uppfattat så missuppfattad dig, tolkade det som att du skulle ha vattenberedaren helt separat från VP. Ber om ursäkt. Jag har precis samma inkoppling som P-O, har en 300 Compact i serie med min VP. 180+280 liter varmvatten, VP förvärmer vattnet till max 50 grader och sedan toppar elberedaren det till 55. Start av VV på VP tror jag är 40 grader. Legionella har jag kopplat bort.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Om du efter installation av BV behöver en volymtank så funkar nibeberedaren utmärkt att använda!
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hej
Vad är det för fel med att ha befintlig el-beredare liggande efter värmepumpen?

Jag har kört så I 19 år och kan inte inse felet.

Den absoluta fördelen är: stor volym varmvatten (200 + 200l) (bra när man skall tvätta bilen), Garanterat legionellafritt. Då jag bara tillåter värmepumpen att producer 40-gradigt varmvatten, förlängs även dess livslängd.

Klart att det kostar lite extra el.

P-O
Det är inget fel att ha elberedaren efter vp om man har stort vv behov men som du skrev det kostar lite extra el och har man inget behov av större mängd vv så lär en inbyggd i vp räcka länge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Om det från början suttit en oljepanna mot radiatorerna har denna producerat väldigt varmt vatten, det brukar vara "små" radiatorer eftersom man inte behöver lika stora radiatorer vid hög framledning. Men då ni klarar er fint med eltillskottet kanske inte framledningen behöver vara galet varm. Hur varm frameldning har ni idag mha el och hur känns komforten? Det kanske rent av bytts ett par större raddar efter bortkopplingen av oljepannan?

Sannolikt behöver du ha 45-55 grader i framledning? Att då inte låta VP göra varmvatten med inbyggd beredare känns dumt, VP jobbar ju redan mot "höga" temperaturer. Som jämförelse är det mesta jag behövt i år 32 grader på framledningen.

Ja, det här med små respektive stora radiatorer har jag funderat på. Allt är ju som bekant relativt och jag har inget att jämföra med. Därför har jag ingen aning om ifall våra är stora eller små. De flesta är i alla fall inte sådana med bara ett lager.

När det gäller framledningstemperatur så har ju den här vintern har inte varit så kall i Stockholmsområdet så pannan har inte varit tvungen att jobba så hårt men högsta framledningstemp jag noterat har varit lite drygt 40°. Komforten har varit helt OK även om vi ibland upplevt det lite svalt resp. varmt men det beror nog mer på att jag inte lärt mig systemet och att vi bytt nästan alla termostater mot Danfoss digitala radiotermostater som jag inte heller fått 100-grepp om.

Om P-O skrev vad du uppfattat så missuppfattad dig, tolkade det som att du skulle ha vattenberedaren helt separat från VP. Ber om ursäkt. Jag har precis samma inkoppling som P-O, har en 300 Compact i serie med min VP. 180+280 liter varmvatten, VP förvärmer vattnet till max 50 grader och sedan toppar elberedaren det till 55. Start av VV på VP tror jag är 40 grader. Legionella har jag kopplat bort.

Nja, saken är den att jag läst boken "Energibluffen" av Lars Blekastad (läsvärd!) och även pratat med författaren (som förövrigt var den som gjorde energideklarationen för huset vi köpte). I boken finns en tydlig principskiss över det "vanliga" systemet där tappvattnet går in i en spiralslinga i pumpens tank och sedan direkt ut till tappvattensystemet. Denna lösning sågar Blekastad fullständigt och rekommenderar istället ett system där tappvattnet går genom pumpens spiral och sedan går ut till (vad som ser ut som) en helt vanlig beredare och sedan ut till tappvattensystemet. Det var därför jag tänkte att vår Nibe skulle kunna ikläda sig rollen som denna beredare. Jag skulle gärna scanna in principskissen men känner att det nog är brott mot upprättslagen. Om det behövs kan jag kanske rita upp något eget för att förklara. Vårt varmvattenbehov är inte så stort, vi är bara två personer och badar hellre bastu än badkar även om sambon någon gång tar ett bad. Dock tycker jag att det är bra om det finns god kapacitet, skulle vi bli tvungna att sälja till en familj så kan ju ett otillräckligt system avskräcka...man ska inte vara dumsnål. De vi köpte av var två vuxna och tre tonårsbarn och de sa inget om att de hade upplevt problem att få varmvattnet att räcka med den befintliga Niben.

Sen har vi problemet med utrymme...det är inte säkert att vi har plats för ett system med separat beredare, det beror lite på hur stor själva BV-pumpen kommer behöva vara alternativt om jag kan övertala sambon att låta tvättstugan släppa till lite utrymme.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Hängde inte med vad blekestad menar men en vanlig vp med inbyggd beredare eller slinga lär räcka bra till er.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det är nog jag som kan för lite hur dessa pumpar är konstruerade och därför använder fel terminologi. Har jag förstått saken rätt om jag säger att det i princip finns tre varianter av BVP:ar: den vanligaste med inbyggd VV-beredare som tar hand om all uppvärmning, en som har en slinga som värmer VV och skickar det vidare till en extern VV-beredare som toppar upp och en som inte hanterar VV alls?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Även om vattnet värms i en slinga så behövs det en tank för att ackumulera värme och då behöver man ingen elberedare efter. CTC's värmepumpar funkar så.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det finns beredare som endera värms via manteln eller sÃ¥ värms den via slinga och sÃ¥ finns det tillverkare som tex Ctc som värmer vv i en slinga först en slinga som ligger i en del av tanken som hÃ¥ller radiator temp sen slutvärms det i en slinga som har varmare vatten runt sig sen finns det ju tillverkar som värmer vv i plattvärme växlare. Den vanligaste är nÃ¥n typ av beredare och dom funkar utmärkt oavsett vad  Blekastad tycker men han kanske gillar dom ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!