Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt värmebärar delta  (läst 13412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAMLE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Högt värmebärar delta
« skrivet: 21 oktober 2006, 22:10:43 »
Hej

Erhåller larmet Högt värmebärardelta.

Har rengjort silen på varma sidan (enl handboken) men felet kvarstår.

Är det någon som vet varför detta felet inträffar?
och vilka delta som gör att det blir larm?

Bifogar en graf, GT9 ser lita skakig ut kanske det är något fel på den?

//G
IVT HT + E9, Hus 220kvm byggår 1900.
Förbrukade 30000kwh el för vatten och uppvärmning innan VP. Södra norrlands kustland. 190m borrhål.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2006, 22:13:10 »
troligt att ngra termostater som stryper så att elementen ej blir varma,
eller att cirk.pumpen går för sakta
Mest kyla men lite värme också

Utloggad GAMLE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2006, 22:45:47 »
Har inga termostratrar på radiatorerna och cirkpumarna går med samma hastighet som förra vintern.
IVT HT + E9, Hus 220kvm byggår 1900.
Förbrukade 30000kwh el för vatten och uppvärmning innan VP. Södra norrlands kustland. 190m borrhål.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2006, 07:02:26 »
Testa ändå med att öka cirkpumparna på VB-sidan. Tempdiffen ligger på 12 ºC ser det ut som.
Har du kurvdata från förra året att jämföra med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2006, 09:31:54 »
Hej

Erhåller larmet Högt värmebärardelta.

Har rengjort silen på varma sidan (enl handboken) men felet kvarstår.

Är det någon som vet varför detta felet inträffar?
och vilka delta som gör att det blir larm?

Bifogar en graf, GT9 ser lita skakig ut kanske det är något fel på den?

//G

Felsökning är mitt ämne per profession - dock inte VP specifikt.

Låt oss börja med vad fakta du har.

Larm för högt värmebärar delta.
Vad larmar?
När larmar det? Första gången? Sedan dess? I relation till din graf?

Graf med darr på värmebäraren.
Har du fler grafer över samma parametrar, med omslag i växelventilen? Hur ser dom isåfall ut?
Var mäts värmebärartempen?

Det här löser vi, det gör man alltid om man tar det lugnt och strukturerat.


Utloggad GAMLE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2006, 10:33:39 »
Hej igen

Inget larm denna natt men GT9 är fortfarande skakig.
IVT HT + E9, Hus 220kvm byggår 1900.
Förbrukade 30000kwh el för vatten och uppvärmning innan VP. Södra norrlands kustland. 190m borrhål.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2006, 18:43:58 »
Jag skulle gissa på problem med interna cirkpumpen, luft eller i värsta fall håller den på att ge upp.

Den verkar ju ge ett visst flöde även vid VV-laddning enligt första bilden.

Du har väl inte råkat komma åt någon strypventil på insidan av din VP?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2006, 19:55:08 »
Det är ju kul när folk har några ideér om orsaker.
Erfarenheter kan man aldrig få för mycket av, men kanske problemdefinitionen ska vara klar innan gissningstävlingen börjar?

När man känner sig "säker" på vad det måste vara - varför inte inkludera hur man ska verifiera den tänkbara orsaken isåfall?

Således när erfarenheten inte räcker till, låt oss sluta "gissa" på allt som rör sig och ägna oss åt lite seriös felsökning istället.

Således exakt vad/var mäter du de olika parametrarna i dina två visade grafer?

För den som undrar vad jag sysslar med, som vill ha fakta istf. gissningar kan några länkar kanske förklara.
http://www.intelligent-systems.com.ar/intsyst/probsol.htm
http://home.att.net/~nickols/tentips.htm
https://engineering.purdue.edu/ChE/News_and_Events/Publications/teaching_engineering/chapter5.pdf


Jag hÃ¥ller pÃ¥ med  felsöknings och beslutsmetodik till svensk industri, och gör skarpa felsökningar/workshops till och frÃ¥n, när det blir kritiskt hos kunder som; Scania, Volvo, Sydkraft, Astra, Försvaret, Flyget, de flesta större datorföretag, som HP, Oracle, Sun, div. pappersbruk och gruvindustrin.




Utloggad GAMLE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2006, 21:08:08 »
Eftersom jag har en IVT Greenline HT+ 9kw pump så sitter givarna där tillverkaren monterat dom.
Antar att dom som svarar på detta problem känner till GT8 och GT9 samt vad felet "Högt värmebärardelta" innebär.

Eftersom jag inte är någon expert på värmepumpar vänder jag mig till detta forumet där det förhoppningsvis finns andra med större erfarenhet.

Nisken verkar ju vara erfaren, men men inte på IVT pumpar iallafall, då borde han vetat var GT8 och GT9 sitter och vad dom mäter.
IVT HT + E9, Hus 220kvm byggår 1900.
Förbrukade 30000kwh el för vatten och uppvärmning innan VP. Södra norrlands kustland. 190m borrhål.

Utloggad GAMLE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2006, 10:35:29 »
Min serviceman höjde varvet på den internacirkpumpen, får se om det hjälper.
IVT HT + E9, Hus 220kvm byggår 1900.
Förbrukade 30000kwh el för vatten och uppvärmning innan VP. Södra norrlands kustland. 190m borrhål.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2006, 11:10:08 »
Hej gamle man *vinkar*, du skulle ha en extra tempmätare och sätta på samma plats som den som den hackande kurvan, den verkar konstig.

Man kan se trenden på kurvan och den verkar följa det som den borde visa men fladdrar och endera fel på proben eller dålig kontakt mot mätytan så kan det nog se ut sådär.
Nåja nu har jag läst lite till av vad du skrev, det larmar ju, så loggern verkar ju ok.
Tempen pÃ¥ värmebäraren kan kanske fladdra sÃ¥där om det kommer luft i röret men det verkar vara rätt snabba förlopp, sÃ¥ jag gissarat det kommer vätska med annan temperatur,  kanske nÃ¥got som ändrar vätskans flödesväg, termostat som förändrar flödet.

Jag skulle prova med att flytta en av de andra proberna till den plats som fladdrar för att eliminera det felet.
Eftersom det verkar vara värmebärare in till pumpen som fladdrar så skulle jag flytta proben stegvis längre bort från pumpen på värmebäraren för att försöka lokalisera var detta fladder finns, finns det utanför pumpen t.ex.

Jag vet väldigt lite om din värmepump, så detta är bara lite spånande kring problemet.

MVH
Messer

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2006, 11:52:23 »
Det är ju kul när folk har några ideér om orsaker.
Erfarenheter kan man aldrig få för mycket av, men kanske problemdefinitionen ska vara klar innan gissningstävlingen börjar?

När man känner sig "säker" på vad det måste vara - varför inte inkludera hur man ska verifiera den tänkbara orsaken isåfall?

Således när erfarenheten inte räcker till, låt oss sluta "gissa" på allt som rör sig och ägna oss åt lite seriös felsökning istället.

För att kunna göra seriös felsökning krävs det nog att man är på plats i detta fallet, det går knappast via ett forum. Det enda vi kan göra är att ge idéer på vad som kan vara fel, ska man vara någorlunda säker så krävs en mer omfattande undersökning av värmepumpen i fråga.

Min serviceman höjde varvet på den internacirkpumpen, får se om det hjälper.

Verkar som att jag och servicemannen är ganska överense.  8)
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 11:55:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2006, 13:01:04 »
Hej gamle man *vinkar*, du skulle ha en extra tempmätare och sätta på samma plats som den som den hackande kurvan, den verkar konstig.

Man kan se trenden på kurvan och den verkar följa det som den borde visa men fladdrar och endera fel på proben eller dålig kontakt mot mätytan så kan det nog se ut sådär.

Om detta mönster återkommer över tiden (och inte är bara en enstaka) , tycker inte jag glappkontakt kan förklara varför hacket innan och flera hack efter är ok och det bara är "fladder i ett hack". Inte för att fladdret verkar vara för högt värmebärartemp.

Men fortsätt gissa ni, jag lägger ner tills jag evt får svar på mina frågor.


Nåja nu har jag läst lite till av vad du skrev, det larmar ju, så loggern verkar ju ok.
Tempen pÃ¥ värmebäraren kan kanske fladdra sÃ¥där om det kommer luft i röret men det verkar vara rätt snabba förlopp, sÃ¥ jag gissarat det kommer vätska med annan temperatur,  kanske nÃ¥got som ändrar vätskans flödesväg, termostat som förändrar flödet.

Jag skulle prova med att flytta en av de andra proberna till den plats som fladdrar för att eliminera det felet.
Eftersom det verkar vara värmebärare in till pumpen som fladdrar så skulle jag flytta proben stegvis längre bort från pumpen på värmebäraren för att försöka lokalisera var detta fladder finns, finns det utanför pumpen t.ex.

Jag vet väldigt lite om din värmepump, så detta är bara lite spånande kring problemet.

MVH
Messer

Mitt svar inline kursivt.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2006, 13:40:14 »
byt GT9 givaren


Hade samma sak själv
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högt värmebärar delta
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2006, 13:50:19 »
Min serviceman höjde varvet på den internacirkpumpen, får se om det hjälper.

Ökade mina pumpar ett snäpp igår och nu ligger jag på 7-8 ºC delta.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10288.0

http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=92&H=2640034&View=Pulse


IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!