Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat duo 16  (läst 4457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat duo 16
« skrivet: 30 oktober 2015, 22:38:24 »
Hej. Finns det någon som vet hur man ändrar från flytande kondensering till fast kondensering på en diplomat duo 16?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat duo 16
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2015, 23:05:58 »
Skulle gissa att man ställer in detta med MIN och MAX temperaturerna, ställ i dessa på samma temp = den temp du vill ha.
Sen får man ställa upp integral A1 till maxvärdet och ställa in HYSTERES på hur stor tolerans i ärvärdet du kan tänka dig, typ +- 5 °C?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat duo 16
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2015, 01:29:23 »
Ok. Ska prova detta :) tackar för svaret!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Diplomat duo 16
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2015, 07:45:01 »
varför  vill du köra den pÃ¥ fast kondensering?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat duo 16
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2015, 13:18:28 »
Har anslutit en acctank o schunt för att få mer volym i systemet innan det är färdigutbyggt. Hade stora problem förra vintern med att pumpen gick igång hela tiden. Fick tips här på forumet om att ansluta en tank sålänge, o det verkar funka skitbra :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat duo 16
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2015, 14:10:28 »
Men fast kondensering används endast om du har VVB i tanken, annars ska du låta temperaturen i tanken variera på samma sätt som när man kör direkt mot radiatorsystemet.
Du kommer få längre gångtider på ditt system med flytande kondensering också.
Fördelen är att den går mer ekonomiskt med flytande kondensering.
Shunten kan du ställa in på fullt öppen och reglera innetemp med kurvan som vanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat duo 16
« Svar #6 skrivet: 01 november 2015, 23:24:56 »
Aha ok. DÃ¥ blir det flytande kondensering ist. Har dock lite problem med att värmepannan inte bygger upp tillräckligt hög temp. I acctanken. Ser att den värmer framledningen med ca 60 grader, och returledningen kommer upp i ca 55 grader. Men har bara ca 30 grader i acctanken.  NÃ¥gon som vet hur jag kan fÃ¥ högre temp. I acctanken?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat duo 16
« Svar #7 skrivet: 02 november 2015, 17:04:32 »
Du ska inte ha högre temp i din acktank än vad som krävs för att värma huset.
Men hur är det kopplat om returen är 55 °C och acktanken är 30 °C? ???
Detta borde vara omöjligt, sitter inte returen till värmepumpen ansluten på nedre delen av acktanken?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat duo 16
« Svar #8 skrivet: 05 november 2015, 17:03:34 »
Det var jag som klantat till det ;)
Nu värmer vp som den ska, o returen ligger lågt, skicktningen i acctanken verkar bra mm. Men när vp slår av så har jag samma temp i hela systemet inom ett par minuter. ( samma temp uppe som nere i acctanken). Mina cirkpumpar står på lägsta. E det rätt?
Samt så provade jag att höja rum temp ett par grader, och vp laddade då in lite mer varmvatten i acctanken. E det bästa sättet för att få lite högre värme? Behöver det till fläktradiatorerna i källaren. Uppskattar all hjälp hittills :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat duo 16
« Svar #9 skrivet: 05 november 2015, 18:38:45 »
Skiktningen förstörs då cirkpumpen i din värmepump inte stannar när den laddat klart tanken.
Jag tror tyvärr inte det finns nÃ¥n inställning att ändra driftsätt pÃ¥ värmebärar CP pÃ¥ Duo.  :-\
Så enda sättet att fixa detta är att koppla om din värmebärar CP så den går samtidigt med köldbärarpumpen via ett relä.

Om det är kallt ute bör man justera kurvan för att få rätt temperatur inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stinger32

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat duo 16
« Svar #10 skrivet: 05 november 2015, 20:28:25 »
Ok :) jag låter det va så här så länge, o hoppas på att systemet funkar i vinter. :)
Tack för hjälpen!!!!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Diplomat duo 16
« Svar #11 skrivet: 05 november 2015, 23:13:50 »
Inga relän!!!
Aktivera Buffert styret i din meny,
du behöver 2 givare ,, ställ pumpen i off läge i menyn ,stänga av vp pÃ¥ inkommande  lägg in dom pÃ¥ anvisade plintar
på med strömmen . in i styret och aktivera Buffert,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat duo 16
« Svar #12 skrivet: 06 november 2015, 14:17:08 »
Aha, nu hittade jag den, under SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM så finns BUFFERTTANK.
Hittade inte denna förut.  SkämspÃ¥dig
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad weiler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat duo 16
« Svar #13 skrivet: 25 november 2015, 21:23:28 »
Hei
Vet noen om buffertank finnes i styringen på en diplomat 12?
Finner den ikke i servicemenyen.
I dag er varmebærerpumpen koblet sammen med brinepumpen for å slippe at varmebærerpumpen går kontinuerlig og ødelegger siktingen i arbeidstanken. Men dette kan bli et problem om man kun skal kjøre på eltilskudd da varmebærerpumpen ikke vil starte.

Leif Nilsson

  • Gäst
Leif Nilsson
SV: Diplomat duo 16
« Svar #14 skrivet: 04 december 2015, 07:52:30 »
Hei
Vet noen om buffertank finnes i styringen på en diplomat 12?
Finner den ikke i servicemenyen.
I dag er varmebærerpumpen koblet sammen med brinepumpen for å slippe at varmebærerpumpen går kontinuerlig og ødelegger siktingen i arbeidstanken. Men dette kan bli et problem om man kun skal kjøre på eltilskudd da varmebærerpumpen ikke vil starte.

Buffertstyr valet visas ej om man inte kopplar in de 2 extra givarna! 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!