Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför  (läst 13213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Varför
« Svar #45 skrivet: 28 februari 2011, 20:07:40 »
Han måste missat "rimfrost=blytacka i bagaget". ::)

Borde ingå två säckar cement på köpet
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #46 skrivet: 28 februari 2011, 20:11:18 »

Bakhjulsdrivna bilar borde förbjudas.
.

Finns det nå roligare Thumbsup tills man kör fast på vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Varför
« Svar #47 skrivet: 28 februari 2011, 20:58:26 »
Eftersom "alla" andra har hamnat utanför ämnet kan väl jag också befinna mig där en stund!

Jag har haft några SAAB:ar (V4, 99, 9000, 9-3), hundkojor (Austin Cooper, Cooper S) och Lancia A112 (vanliga och Abarth) och den gemensamma erfarenheter för mig att dom har en tendens att vilja gå rakt fram ibland i kurvorna.
Har ocksÃ¥ haft nÃ¥gra BMW-bilar bla en 3.0S frÃ¥n -72 som jag kört nästan 60.000 mil med bÃ¥de i Norrland och söderut under 32 Ã¥r.  

Jag tycker att jag har mycket bättre kontroll på min BMW än vad jag har på tex SAAB:en så om fram- eller bakhjulsdrivet "är bäst" är nog dels en fråga om vad man är van vid och framförallt väldigt personligt.

Per L

 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför
« Svar #48 skrivet: 28 februari 2011, 21:08:27 »
Eftersom "alla" andra har hamnat utanför ämnet kan väl jag också befinna mig där en stund!

Jag har haft några SAAB:ar (V4, 99, 9000, 9-3), hundkojor (Austin Cooper, Cooper S) och Lancia A112 (vanliga och Abarth) och den gemensamma erfarenheter för mig att dom har en tendens att vilja gå rakt fram ibland i kurvorna.
Har ocksÃ¥ haft nÃ¥gra BMW-bilar bla en 3.0S frÃ¥n -72 som jag kört nästan 60.000 mil med bÃ¥de i Norrland och söderut under 32 Ã¥r.  

Jag tycker att jag har mycket bättre kontroll på min BMW än vad jag har på tex SAAB:en så om fram- eller bakhjulsdrivet "är bäst" är nog dels en fråga om vad man är van vid och framförallt väldigt personligt.

Per L

 

Precis, man behöver knappt använda ratten pÃ¥ en bakhjulsdriven bil pÃ¥ vintern, man svänger med gaspedalen.  :D
Med en framhjulsdriven sÃ¥ fÃ¥r man jobba mycket med ratten pÃ¥ vintern...  :P

Nackdelen med bakhjulsdrift är som sagt att man står och slirar vid rödljusen, men några vikter i skuffen fixar detta.
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 21:21:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför
« Svar #49 skrivet: 28 februari 2011, 21:21:52 »
Jag vill påstå att framhjulsdrift är mycket säkrare på vintern för de allra flesta (men tråkigare)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför
« Svar #50 skrivet: 28 februari 2011, 21:30:34 »
i dag behöver man ju inte punga ut med så mycket cash för att få fyrhjulsdrift. Gärna en som då har lite överstyrning. Framhjulsdrift är som sagts mycket säkrare än bakhjulsdrift. Men då avses vanlig körning på väg, såsom exempelvis en omkörning vid halt väglag m.m.

Vid villakvartersrally är det ju ofta billigare att laga en bakhjulsdriven som slÃ¥r i med sidan än en framhjuldriven som frontar 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #51 skrivet: 28 februari 2011, 23:34:45 »
Med dagens elektronik i bilarna (anti sladd & spinn) så funkar bakhjulsdrift kanon har en BMW 3 serie -08 vill man leka lite så trycker man en gång på DTC-knappen
så kan man köra med breställ skall man köra som man gjorde med en gammal Taunus från 80-talet så trycker man två gånger på knappen.
Beträffande att komma igång vid rödlysen och backar fungerar bakhjulsdrift bättre en framhjulsdrift iallafall på BMW viktfördelning 50-50. 8)
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför
« Svar #52 skrivet: 01 mars 2011, 07:31:18 »
Beträffande att komma igång vid rödlysen och backar fungerar bakhjulsdrift bättre en framhjulsdrift iallafall på BMW viktfördelning 50-50. 8)

Men inte med en 740 som är lätt som en fjäder i aktern.  :(

Och jag håller med om att framhjulsdrift är säkrare, bakhjulsdrift kräver mer tekniskt av en förare.
Men omkörningar i halt väglag är inte omöjligt bara man vet hur man gör.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Varför
« Svar #53 skrivet: 01 mars 2011, 09:08:38 »
Jag pratar om moderna bilar, och inte en plåtlåda med fyra hjul ;D
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!