Altså måste vi antingen ha en extra dubbelmantlad-/sling-VVB och två växelventiler för varmvattnet (10 000:-?) eller en elberedare.
Har man solfångare är risken/chansen stor att man har en varmvattenslinga i tanken alltså ingen extra tank,ingen växel ventil(varför har du räknat på två växelventiler när cc160/AW290 klarar sig med en?) och om det inte skulle finnas slinga i tanken så finns troligtvis redan en elberedare i så fall.
Och kör du med slinga för varmvatten behövs ingen växelventil heller bara att hålla minst 50°C i tanken och det klara vi ju ner till -20°C
Sen finns det massor av alternativ att koppla in värmepumpen på tex. kan man värma endast 50% av tanken eller 30% det beror ju på hur man kopplar framledning och retur samt var man sätter tempgivarna.
ag gjorde allt jobb själv, men skall man anlita en rörmokare så tillkommer ytterligare kostnad eftersom det med största sannolikhet är mer jobb att koppla in shuntlösningen med alla tillbehör jämfört med de 6 rören + elsladden man kopplar in i elpannan.
Jag gör också allt jobbet själv men om man har en fastbränslepanna och solfångare (som kommer att ge värme trots att postaren slutat elda) så har man nog redan en shunt eftersom man ogärna vill köra ut 100°C vatten till elementen.
så det blir ungefär lika jobbigt att koppla in tre el ledningar från shuntmotorn in i styrboxen som att koppla en CC160?
Sen om nu postaren tar en CC160 hur skall solfångarna kopplas in?
Extern värmeväxlare och cirkulationspump för en del $$$ eller hur, och blir det i så fall ekonomiskt?
Eller skall han skrota solfångarna?
om man som du säger "tröttnar" på att elda så hade ju postaren elpatroner också som man kan växla över till.
Eftersom postaren (och jag när mina paneler är renoverade) har solfångare så ser jag tyvärr inte CC160/290AW som något alternativ.