Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: optimalast volymförstorar tank  (läst 2112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
optimalast volymförstorar tank
« skrivet: 18 december 2009, 20:10:31 »
Hej!!!

Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L
Till Nibe F1245-8 så att vp får jobba på bästa & effektivaste sätt (markslinga 2x 300m)
har ca.85-90L i radiatorerna.                           
Har idag -25 grader ute & framledningstemp 44 grader.
Bor i norrbotten villa 180m2 varav biyta 33m2 kallaste dagen på året ca. -35
Vedeldning med 2st acktankar 500 L & 750 L
Skall investera vp till våren så jag håller på att skaffa mig info om vad som behövs.
Rätt så grön på området vp.Kom gärna med andra förslag om vp.
MVH:jock  b00k

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #1 skrivet: 18 december 2009, 20:44:16 »
Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L

Vad skiljer det i pris?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad jock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 14:29:43 »
Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L

Vad skiljer det i pris?
Det skiljer ca.2000-:

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 16:18:59 »
Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L
Vad skiljer det i pris?
Det skiljer ca.2000-:

Tja, det är väl knappast nån nackel med större tank, större = bätttre om man får tro tidigare diskussioner i ämnet. Och tvåtusen hit eller dit spelar ju ingen större roll i sammanhanget. Men om du redan har två tankar, varför inte spara dem, eller en av dem? Jag hade behållit femhundralitaren, för att slippa så många starter. Men sen om det spelar nån roll ekonomiskt är nog en fråga för experterna här på forumet.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad jock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 19:51:19 »
Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L
Vad skiljer det i pris?
Det skiljer ca.2000-:

Tja, det är väl knappast nån nackel med större tank, större = bätttre om man får tro tidigare diskussioner i ämnet. Och tvåtusen hit eller dit spelar ju ingen större roll i sammanhanget. Men om du redan har två tankar, varför inte spara dem, eller en av dem? Jag hade behållit femhundralitaren, för att slippa så många starter. Men sen om det spelar nån roll ekonomiskt är nog en fråga för experterna här på forumet.
jag har funderat på att spara 500 litaren men tycker att det verkar väl så stor tank.Går den att koppla in på samma sätt som ukv tankarna & få lika bra effektivitet/ekonomi.
Hoppas någon av exprterna kan ge sin syn om volymtank

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 20:07:41 »
jag har funderat på att spara 500 litaren men tycker att det verkar väl så stor tank.Går den att koppla in på samma sätt som ukv tankarna & få lika bra effektivitet/ekonomi.

En volymförstorare är bara en tank, inget mer. den behöver tre saker: god isolering och två anslutningar (fördelaktligen placerade så långt ifrån varann som möjligt, för maximal genomströmning). Om den heter UKV, PTV eller TV3 spelar ingen större roll, de "skräddarsydda" tankarna innehåller ingen speciell teknik eller så. Storleken däremot är ju ett frågetecken...
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #6 skrivet: 19 december 2009, 20:30:38 »


Hej!!!

Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L
Till Nibe F1245-8 så att vp får jobba på bästa & effektivaste sätt (markslinga 2x 300m)
har ca.85-90L i radiatorerna.                           
Har idag -25 grader ute & framledningstemp 44 grader.
Bor i norrbotten villa 180m2 varav biyta 33m2 kallaste dagen på året ca. -35
Vedeldning med 2st acktankar 500 L & 750 L
Skall investera vp till våren så jag håller på att skaffa mig info om vad som behövs.
Rätt så grön på området vp.Kom gärna med andra förslag om vp.
MVH:jock  b00k


Du har idag en shunt och cirkpump på din tank.

Du kan koppla tanken som en arbetstank d.v.s. som du kör idag. Byt ut vedpannan mot värmepumpen. Fördelen är att du kan fortsätta med aktiva termostater. Nackdelen är förbrukningen för den extra cirkpumpen.

Vill du endast köra med volymförstorare d.v.s. en tank i serie, så är 500 lite för stort, men 100 för lite. UKV200 blir därför lämplig.

Nibes UKV är speciellt lämplig för ändamålet, då du kan plocka bort isoleringen i 5 steg, allt eftersom du anser att vedpannans värmeförluster ska ersättas. Det betyder att du inte ska köpa någon radiator till pannrummet.



Utloggad jock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: optimalast volymförstorar tank
« Svar #7 skrivet: 19 december 2009, 21:54:46 »


Hej!!!

Undrar vilken volymförstorar tank som är optimalast att sätta in ukv 100 L eller ukv 200 L
Till Nibe F1245-8 så att vp får jobba på bästa & effektivaste sätt (markslinga 2x 300m)
har ca.85-90L i radiatorerna.                           
Har idag -25 grader ute & framledningstemp 44 grader.
Bor i norrbotten villa 180m2 varav biyta 33m2 kallaste dagen på året ca. -35
Vedeldning med 2st acktankar 500 L & 750 L
Skall investera vp till våren så jag håller på att skaffa mig info om vad som behövs.
Rätt så grön på området vp.Kom gärna med andra förslag om vp.
MVH:jock  b00k



Du har idag en shunt och cirkpump på din tank.

Du kan koppla tanken som en arbetstank d.v.s. som du kör idag. Byt ut vedpannan mot värmepumpen. Fördelen är att du kan fortsätta med aktiva termostater. Nackdelen är förbrukningen för den extra cirkpumpen.

Vill du endast köra med volymförstorare d.v.s. en tank i serie, så är 500 lite för stort, men 100 för lite. UKV200 blir därför lämplig.

Nibes UKV är speciellt lämplig för ändamålet, då du kan plocka bort isoleringen i 5 steg, allt eftersom du anser att vedpannans värmeförluster ska ersättas. Det betyder att du inte ska köpa någon radiator till pannrummet.



Okej tack för svaren.
Är det något min avstånd mellan vp & tank??? har inte så stort pannrum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!