Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket ska innegivaren fÃ¥ pÃ¥verka?  (läst 3182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« skrivet: 25 oktober 2010, 11:51:56 »
Hej!

Jag har läst en hel del på värmepumpsforum. När det gäller innegivarens vara eller icke vara finns det många åsikter. Vissa företag säger att man kan spara mycket energi med en innegivare, andra säger att en sådan stör värmepumpen mer än vad den gör nytta.

Om man utgår från systemteknik så integrerar gradminuterna och innegivarens påverkan är deriverande, alltså den accelererar eller retarderar gradminuternas uppräkning. Visst är det så?

Det är den här blandningen jag är intresserad av. Hur mycket ska innegivaren få påverka?
Det jag eftersöker är typ något som tumreglerna kring värmebärar-diff ca 8 och brine-diff ca 3.

En del på forumet har ställt upp innegivarens påverkan (faktor) väldigt högt t ex. Då får man hoppas att de har en bra kurva.

Det optimala vore väl ändå att ha en så låg faktor som möjligt utan att påverkar komforten nämnvärt, eller? Jag kanske tänker fel.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2010, 12:07:01 »
Helt rätt.
Ju högre faktor du har desto fler start/stopp får du, eftersom rumgivaren, om kurvan är rätt, kommer att ligga och accelerera gradminutregulatorerna för att minimera reglerfelet.
Om du börjar med att hitta rätt kurva, och sedan aktiverar rumsigvaren skulle jag rekommendera att du börjar med faktor 2.
Vet inte om jag skull kalla det deriverande, utan mer P = Förstärkning, eftersom den justering som sker på börvärdet står helt i proportion till reglerfelet.
Den reella skillnaden som gör att du får fler start och stopp är dock den snabbare integrerande funktion som fås när börvärdet justeras av innegivaren.

Ett reglerfel på 1 grad, och faktor 2, ger en justering av börvärdet på 2 grader, och detta snabbar upp gradminutregulatorn.
« Senast ändrad: 25 oktober 2010, 12:09:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2010, 16:36:32 »
SÃ¥klart, P-reglering.

Naturligtvis ska man pricka önskad temp inne, men oftast måste man säkert välja mellan att lägga sig under eller över litegrann. Vilket är att föredra? Ska innegivaren acc eller bromsa?

En annan fråga, ska man satsa på att göra sin egen kurva, eller är de förinställda tillräckligt bra?

Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #3 skrivet: 25 oktober 2010, 16:43:30 »
Tror inte det spelar någon roll om du ligger över eller under, faktorn kommer alltid att gå in och påverka lite i takt med att rumstempen varierar, lika mycket oavsett var du ligger i förhållande till din önskade rumstemp.

Jag har aldrig provat knäcka någon kurva, den finnessen finns inte på min gamla pump, men visst, vår och höst blir det lite över/undertemp ibland.
Tycker dock att det skiljer mellan vår och höst, på våren blir det varmare än man vill ha (solen) och på hösten blir det kallare (fuktigt, mörkt och blåsigt) så jag undrar om man egentligen kan hitta en knäckning som verkligen fungerar vår som höst?
Vore det så enkelt hade de nog lagt in det default i kurvan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2010, 17:06:51 »
Jag kör med rumsgivarpåverkan på 3,2 provade med 2 från början och tyckte inte det räckte med 2 graders höjning av framledningen för en grads undertemp i rummet. Nu har jag mycket vatten i systemet så jag får inte problem med gångtiderna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 12:08:38 »
Jag ska inte svära men jag tror att rumsgivaren antingen höjer eller sänker parallellförskjutningen även i Nibe,
sÃ¥ gör alla fall Bosch och IVT. 

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2010, 13:43:50 »
Jag kör med rumsgivarpåverkan på 3,2 provade med 2 från början och tyckte inte det räckte med 2 graders höjning av framledningen för en grads undertemp i rummet. Nu har jag mycket vatten i systemet så jag får inte problem med gångtiderna.

Hur högt kan du ställa rumspåverkan på 1245:an?
På min är max 10 & jag kör 7.
Har inte märkt att jag får fler starter, borde väll betyda att jag har rätt kurva?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2010, 17:14:24 »
Ja, det borde betyda rätt kurva till ditt hus.
7 är en väldigt stor påverkan. Tror man ska börja med lite och räcker inte det får man öka på.

Har man många gradminuter för att slippa starter tillåts innetempen att svänga lite. Om man sedan låter innegivaren påverka mycket så sabbar man ju det man egentligen vill uppnå med många gradminuter.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2010, 17:20:01 »
Har skickat Remos påstående som fråga till Nibe, så vi slipper undra.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2010, 17:40:38 »
Har skickat Remos påstående som fråga till Nibe, så vi slipper undra.

Det är bra att du tar reda på så vet vi alla hur det ligger till, märk väll att jag skrev att jag tror.
Man kanske ska göra det i kyrkan.

Och jag har kört med inställningen 10 under 4 år, märker varken tätare starter eller svängningar, men min pump
saknar gradminuter så att det kan vara annorlunda på en Nibe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2010, 17:54:58 »
Det stämmer säkert, men parallellförskjutningen justerar börvärdet, så istället för att gå omvägen över parallellförskjutningen skrev jag börvärdet.
Det är för övrigt samma sak, i princip.
Både parallell och rumsgivare ändrar det önskade börvärdet lika mycket över hela kurvområdet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2010, 18:37:51 »
Jag kör med rumsgivarpåverkan på 3,2 provade med 2 från början och tyckte inte det räckte med 2 graders höjning av framledningen för en grads undertemp i rummet. Nu har jag mycket vatten i systemet så jag får inte problem med gångtiderna.

Hur högt kan du ställa rumspåverkan på 1245:an?
På min är max 10 & jag kör 7.
Har inte märkt att jag får fler starter, borde väll betyda att jag har rätt kurva?

På min 1245a kan jag ställa rumsgivarpåverkan upp till 6 men det står max 3 i manualen men jag har nyaste mjukvaran i min så det är möjligt att dom ändrat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket ska innegivaren få påverka?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2010, 19:27:57 »
Alldeles riktigt Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!