Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?  (läst 1549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jäst

  • Gäst
Jäst
Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« skrivet: 15 maj 2017, 09:52:26 »
Hej!

Har en Thermia diplomat som är två år gammal och som betedde sig vad jag tycker konstigt häromdagen. Råkade av en händelse när jag skulle duscha gå förbi och kika på displayen och fick då se att symbolen för tappvarmvatten var tom. Har aldrig sett det förut och stegade mig in i menyn för att titta på temperaturer och som jag såg något konstigt.
Utetempen visade 18 grader, vilket lät högt. Min termometer i köket visade 15.
Varmvattnet var 49 grader, men framledningstemp till radiatorerna var 24 och inom parentes 0 grader. Jag vet dock inte vad detta betyder men 0 grader låter lågt och vi har reagerat på att det varit kallt på nedervåningen nån dag.
Vidare visade brine in 20 grader och brine ut 19 grader, vilket jag inte sett så högt nångång.
Jag lsäte den medföljande manualen och kollade runt men blev inte klokare så jag gick och duschade.
Vattnet blev efter en kort stund kallare än normalt.
Efter duschen gick jag in och tittade igen och då gick pumpen för fullt och även tillsatsvärmen vilken jag inte ens sett gå på vintern då det varit minus 17 grader. Dessutom var det en blixt vid tappvarmvattensymbolen vilket enligt manualen indikerar på legionella toppvärmning eller vad det var och säkerhetsventilen hade öppnat och det rann hela tiden ur den.
Efter en stund gick jag ned och tittade igen och då var framledningen 55 grader (65) och brine in 10 och ut 8. Varmvattnet var 59 grader och tanken indikerade full så allt verkade normalt.
ÄR det någon som kan förklara vad som hänt och behöver jag vara orolig att något är fel?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2017, 10:34:39 »
Att brine visade så höga värden kan bero på att VP stod stilla eller nyss startat.
Blixten indikerar att eltillskottet är inkopplat.
Att det läcker ur säkerhetsventilen beror troligen på att det kalla vattnet värms och därmed ökar i volym.
Jag tror inte att det är nått fel men du får väl ha pumpen under bevakning ett tag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Jäst

  • Gäst
Jäst
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2017, 10:58:15 »
OK. Tack för svar.
Men den där legionella cykeln, använder den eltillskott? Måste den det?
Brukar den innan den kör en sån cykel tömma tappvarmvattnet så mycket som möjligt?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2017, 11:34:37 »
För att nå upp i nog hög temperatur brukar det behöva "toppas" med hjälp av elpatron.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2017, 13:15:33 »
Hej!

Har en Thermia diplomat som är två år gammal och som betedde sig vad jag tycker konstigt häromdagen. Råkade av en händelse när jag skulle duscha gå förbi och kika på displayen och fick då se att symbolen för tappvarmvatten var tom. Har aldrig sett det förut och stegade mig in i menyn för att titta på temperaturer och som jag såg något konstigt.
Utetempen visade 18 grader, vilket lät högt. Min termometer i köket visade 15.
Varmvattnet var 49 grader, men framledningstemp till radiatorerna var 24 och inom parentes 0 grader. Jag vet dock inte vad detta betyder men 0 grader låter lågt och vi har reagerat på att det varit kallt på nedervåningen nån dag.

Tror den stoppar husvärmning vid +17 °C ute så då sätts börvärdet till 0.
Detta värde, VÄRMESTOPP, går att justera upp om du fryser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2017, 13:30:45 »
Och legionellakörningen "triggas " av en "timer", först körs så varmt som möjligt med kompressorn för att sedan använda elpatron. Så nej den "tömmer" inget vatten först.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Jäst

  • Gäst
Jäst
SV: Bergvärmepumpen betedde sig konstig, eller?
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2017, 15:00:16 »
Tusen tack för alla svar!
Känner mig lite lugnare nu :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!