Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lära sig dra rör  (läst 11030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #45 skrivet: 10 april 2017, 16:04:40 »
Tror det är krav på minst 1 timmes efter kontroll gick kursen för 2 veckor sen men har redan glömt. Tror inte man lär sig så mycket om svetsning på gymnasiet i alla fall dom jag träffat är långt ifrån så pass att dom skulle fixa en licens.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lära sig dra rör
« Svar #46 skrivet: 10 april 2017, 16:41:17 »
Tror det är krav på minst 1 timmes efter kontroll gick kursen för 2 veckor sen men har redan glömt. Tror inte man lär sig så mycket om svetsning på gymnasiet i alla fall dom jag träffat är långt ifrån så pass att dom skulle fixa en licens.
Nu var det inte licens som jag menade , utan kunskap i högsta grad om löd svets , licens då du är det lång och trogen tjänst i yrket som föregår en licensansökan som ska avläggas , tuffa krav

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lära sig dra rör
« Svar #47 skrivet: 10 april 2017, 19:17:28 »
Lång tjänst behöver man inte ha de prov jag avlagt har i stort sett varit praktiska med några muntliga frågor men det är ju den praktiska biten man normalt kan bomma på om man inte har tillräckliga kunskaper. De prov jag avlagt har varit så kallad eu licens EN 287 tror jag dom heter och gäller i 6 månader och man har en wps som ska följas vad det gäller utförandet av svetsen antal strängar tillsatsmaterial ja det mesta. Har ingen licens numera jobbar med annat men är helt övertygad att jag kan lägga ett godkänt prov vilken dag som helst så länge det rör sig om vanlig pinnsvetsning. Googlade lite och såg att det finns löd provning för hårdlödning i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lära sig dra rör
« Svar #48 skrivet: 12 april 2017, 22:17:29 »
Köpte mig ett begagnat pressverktyg för typ en tredjedel av nypris. Har varit mycket bra att ha. Presskopplingar köper jag från Tyskland om jag behöver fler än bara några få i små dimensioner.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!