Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fixa till en defekt Invest LVE 09  (läst 1417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drivmedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fixa till en defekt Invest LVE 09
« skrivet: 19 oktober 2016, 15:12:59 »
Har köpt en defekt värmepump fem år gammal Invest LVE 09 Luft/vatten.
Tänkte kanske om jag kan fixa till den och använda den till ett garage med golvvärmeslinga.
Pumpen såldes av förre ägaren då den tycks vara defekt, den producerade alldeles för lite effekt mot vad den har gjort tidigare. En kyltekniker har även fyllt på gas, men ingen förbättring. Troligtvis är kompressor defekt hade han sagt då kompressor trycket endas gick upp till 15bar normalt skulle de vara uppåt 30bar om jag mins rätt.
Gasen skall vara åter sugen till förångaren innan ned monteringen och ventilerna är stängda.
Pumpen är försedd med manometer på högtrycks sidan som visar några bar då den är ur drift.

Då jag kör den i värmeläge går trycket upp mot 15-20bar, men med stängda ventiler borde den väl gå upp och löst på högtrycksvakten om den var frisk? Kompressorn tycks spinna upp till sitt max varv.
Om jag då stänger av kompressor men har fyrvägsventilen kvar i värmeläge sjunker trycket sakteligen. Ställer jag då om fyrvägaren till kyla sjunker trycket momentant till något bar.

Kör jag den i kyla så stiger trycket bara med något bar, men det är väl naturligt då inne enheten saknas och ventilerna stängda?

Min fråga är.
Kan felet ligga i fyrvägsventilen?
Eller det måste vara kompressorn?
Var köper man i så fall en lämplig kompressor?
Vad jag förstår så tycks allt annat fungera normalt.
« Senast ändrad: 20 oktober 2016, 11:06:28 av Drivmedel »

Utloggad Drivmedel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fixa till en defekt Invest LVE 09
« Svar #1 skrivet: 09 april 2017, 16:18:24 »
Man kan tydligen inte alltid lita på service personal, efter att själv fyllt på gas med ett gör det själv kit funkar värmepumpen utmärkt.
De ville kanske häller sälja en ny värmepump.
« Senast ändrad: 10 april 2017, 09:16:41 av Drivmedel »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 699
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!