Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkten har slutat snurra!  (läst 14883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
Fläkten har slutat snurra!
« skrivet: 27 juli 2014, 00:17:11 »
Tillbaks efter semestern, och det första man upptäcker är att värmepumpen har larmat.

"Utlöst motorskydd kompressor" följt av "Utlöst motorskydd fläkt" några timmar senare. Bad frugan att kvittera larmen, vilket ledde till nya larm efter några timmar. Denna gång "Utlöst motorskydd fläkt" följt av "Utlöst högtryckspressostat". Hade själv inte möjlighet att undersöka saken närmre just då så jag bad henne att stänga av pumpen.

Väl på plats märker jag att utedelens säkringar har gått, återställer dessa samt startar upp systemet på nytt. Inga larm sen dess, men däremot så lägger jag märke till att fläkten i värmepumpen slutat snurra! Har även passat på att lufta elementen.

Trots detta verkar systemet fortfarande inte ha några som helst problem med att värma vattnet (utan tillskott). Kan det bero på värmeböljan?

Min fråga lyder: Finns det något manuellt skydd under plåten på utedelen som man behöver återställa för att fläkten skall börja snurra igen? Kan det vara så illa att fläkten/transformatorn har fallerat?

Kan väl också nämnas att inget sitter i vägen för fläkten, testat att manuellt snurra på den.


VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2014, 00:19:29 »
Tillbaks efter semestern, och det första man upptäcker är att värmepumpen har larmat.
...

Optima 500 samt IVT 290 A/W, glömde nämna vad det var för prylar :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2014, 09:04:27 »
Hej!
Har du en multimeter så kan du mäta fram till fläktmotorn och kolla att den får spänning?

Vanligaste felet brukar vara kondensatorn, det är en ganska billig pryl som du borde kunna hitta på elfa.
Nu vet jag inte exakt vad som sitter på din fläktmotor men leta reda på den och kolla.

Och som du skriver gör värmen ute att det funkar ändå just nu.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2014, 14:41:29 »
Håller med Carl, finns det spänning till motorn är det troligen kondensatorn. Fick följande tips att kontrollera kondensatorn när jag hade problem med en pump i diskmaskinen. Demontera kondensatorn och mät resistansen med ohmmätaren inställd för mätning av högsta möjliga motstånd (bör vara 20 Mohm). Är kondensatorn trasig visar multimetern högsta möjliga värde när kondensatorn ansluts till multimetern. Fungerar den börjar multimetern visa ett lågt värde som under några sekunder ökar alltmer.

En kondensator kostar 30-40 kr om jag minns rätt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2014, 13:40:56 »
Tack för snabba svar!

Har nu mätt lite:

Tre kablar (förutom jord) som går till fläkten, märkta 1,2,3.
Mellan nollan och 1: 230 V
Mellan nollan och 2: 0 V
Mellan nollan och 3: 0 V

Det är också på 2 och 3 som kondensatorn sitter.
Antar att det mÃ¥ste vara den dÃ¥? Beställt en iaf. 

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2014, 21:50:47 »
Nej, det var inte kondensatorn. Bytt och fortfarande samma fel och mätvärden. Några fler tips?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2014, 01:45:19 »
Jag säger att det är kontaktorn till fläkten som är trasig.
Detta eftersom du har 0 volt på fas 2 & 3
Har du mätt på båda sidor om kontaktorn?
 
Borde vara ström innan kontaktorn då kompressorn får sin matning därifrån också och den fungerar ju bevisligen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #7 skrivet: 03 augusti 2014, 20:31:15 »
Fläkten verkar inte ha något med kontaktorn till kompressorn att göra. Rätta mig gärna om jag har fel! Det verkar snarare vara ett relä på kretskortet som styr den.

Kopplingarna till fläkten ser ut som sådan:

1,2,3 samt jord.
Nollan = 3
Kondensatorn kopplad mellan 2 & 3.
1 = 230V direkt från kretskortet (anslutning Do2)

När kompressorn startar går följande att mäta:
Över 1 och 3 (nollan): 230V
Över 1 och 2 : icke mätbart värde, ett värde som sjunker
Över 2 och 3 : icke mätbart värde, ett värde som sjunker

När kompressorn stannar så är samtliga mätvärden 0V.

Kan det fortfarande vara kondensatorn? Kan det ha med fläkten i sig att göra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2014, 21:48:09 »
Det är en enfasfläkt.
Och fläktmotorn verkar ha pajat om den inte har inbyggt motorskydd som inte vill återställa sig själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2014, 07:51:59 »
Nu igår så kom jag hem till ytterligare ett "Utlöst motorskydd kompressor", kvitterar och återställer varpå jag får samma larm igen. Stänger ner allt och låter det vara avstängt. Inga andra säkringar som gått såvitt jag kan se, så det verkar inte bero på något fasfel. Kan larmet verkligen bero på att fläkten inte snurrar?

Fick också ett pris på fläkten samt bytet från en lokal auktoriserad IVT servicepartner, 2600 + moms + arbete = 4500 inkl moms. Låter det rimligt eller ska jag begära in fler offerter? Kan ju byta själv, men då ger dom inga garantier på reservdelen (fläktmotor).

Det verkar vara en Ebmpapst fläkt, dock kan jag inte se modellbeteckning (antagligen på undersidan), måste ta loss den verkar det som. Har ju egentligen inte verifierat att det verkligen är fläkten heller, skall nog först ohm-mäta för att verifiera att det är lindningarna som är kassa, inte sant?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2014, 09:44:18 »
Du kan ju kolla nr och se om den finns att få tag i på annat håll kanske http://se.mouser.com/ebm-papst/_/N-1z12052/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2014, 00:54:43 »
Jag läste på fel elschema

Det är 14-17kW som har kontaktor
de mindre pumparna har 230V fläkt

och den styrs som du skrivit av DO2 utgången på styrkortet
Kommer det ingen ström så är kortet kasst

Om du kan följa till vilket relä som utgången är kopplad till kanske man kan få reda på om det är reläet eller styrningen.
Om relä kanske man kan byta med lämplig del från ELFA om man är någorlunda händig
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2014, 11:12:49 »
Kortet ger ström, verkar vara fläkten som gett upp. Monterat av fläkten, modellnamn S6E450-AF13-22, verkar dock vara utgången och hittar ingen som motsvarar specen (W,dB,luftflöde/varvtal,väderskydd)

Fyra kablar till fläkten inklusive jord. (brun,blå,svart, grön-gul)
Mätt upp följande värden på fläkten (ohm):

Mellan brun-blå: 309 ohm
Mellan brun-svart: -
Mellan brun-jord: 300-600 (verkar inte fixera)

Mellan blå-svart: -
Mellan blå-jord: ca 400 (verkar inte fixera)

Mellan svart-jord: -

Säger värdena något vettigt, för er som kan? Lindningar i motorn som gett upp?

Ringde ebmpapst, dom verkar kunna ta fram en modell som heter S6E450-AF13-28, kostar lika mycket som hos IVT serviceställena jag frågat. Ett par tusen får man tydligen räkna med.

Helst av allt skulle jag vilja besöka en skrot för värmepumpar och montera loss en sådan :) Alternativt någon som reparerar motorer?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2014, 12:48:08 »
Du ska normalt inte fÃ¥ nÃ¥tt värde mellan jord och fas.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

VP frälst

  • Gäst
VP frälst
SV: Fläkten har slutat snurra!
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2014, 23:25:44 »
Ringde ebmpapst, dom verkar kunna ta fram en modell som heter S6E450-AF13-28, kostar lika mycket som hos IVT serviceställena jag frågat. Ett par tusen får man tydligen räkna med.

Denna ersättande modell verkar bara ha tre kablar (fas, nolla och jord), istället för fyra (min gamla fläkt). Hur kopplar jag den och kondensatorn? Enligt elschemat ser det nästan ut som om kondensatorn satt inbyggd i fläkten...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!