Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Tuffe Uffe
« skrivet: 03 augusti 2023, 23:19:33 »

Hade liknande problem. MS-Larm. Mjukstarten har en fas stumt kopplat till kompressorn och de andra 2 styrs via TriACs initialt tills reläna tar över och avlastar TRIACarna. Min mjukstart "släppte" bara en fas när det var dags att stänga av kompressorn. Kompressorn drevs bara på 2 faser och det blir strömrusning och MotorSkyddet löser ut. Felet var en brunnen TRIAC som jag bytte ut. Nu funkar allt igen och hoppas pumpen håller i 20 år till. En Nibe 1130-10.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 februari 2012, 09:25:33 »

Jag frågade detta i den andra tråden, och han mäter på matningen till VP:n, dvs inkl pumpar och styr. Helt normalt alltså.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 09 februari 2012, 09:20:25 »

Nej,men var är det som man har mätt strömmen?  Om det är på matningen till VPn så förklarar det skillnaden, men om man mäter strömmen på ledningarna till kompressorn så förklarar det inte skillnaden.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 februari 2012, 07:49:43 »

Det är ju så lite ström att det inte finns någon direkt vits med att dra fram trefas till reläkortet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 21:27:21 »

OK, då är det nog lungt.
Tänkte inte på att det var enfas, och kunde aldrig tro att de skulle vara kopplade på samma fas.  Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 februari 2012, 17:48:22 »

Se till att du är hemma när servicekillen/tjejen kommer, och acceptera inte den typen av snedbelastning.
Det skulle inte jag göra i alla fall.

Har du mätt spänningen samtidigt, så du inte har samma typ av fel som i denna tråd, trasig mjukstart, eller glapp/spänningsfall i någon säkring eller plint, då får man ojämna strömmar.

Nog inget fel. KB+VB-pumparna drar ca 1A på ena fasen, och de verkar kopplade till L3 i 1245:an.
Skrivet av: drik
« skrivet: 08 februari 2012, 16:58:21 »

Samtidigt vet jag inte men jag har ca 230v mellan jord å fas på samtliga... Inga större avvikelser!

Jodå för tusan, imon kommer nån av ETB´s finest å ska kolla på grejjerna. Han blir nog nervös när han ser fluken :)

Strömmen är konstant på denna fas hela tiden... Däremot ökar den en aning på de andra två faserna.

Sannolikheten att han hojtar "KOLLA EN FÅGEL!", jag kollar bort och då skruvar han upp motorskyddet, smäller på luckan å tackar för sig tror jag dessvärre är överhängande....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 februari 2012, 12:22:14 »

Se till att du är hemma när servicekillen/tjejen kommer, och acceptera inte den typen av snedbelastning.
Det skulle inte jag göra i alla fall.

Har du mätt spänningen samtidigt, så du inte har samma typ av fel som i denna tråd, trasig mjukstart, eller glapp/spänningsfall i någon säkring eller plint, då får man ojämna strömmar.
Skrivet av: drik
« skrivet: 08 februari 2012, 12:08:48 »

Risig lindning?

Nibe F1245-6

Mäter 3,2A 3,1A och 3,8A på resp fas vid kompressordrift (2,7 2,9 och 3,7A vid uppstart). Detta ger mer än 10% avvikelse. Har varit högre eftersom pumpen löste på MS, motorskydd (inställt på lägsta som är 4 A). Nibe support tyckte jag skulle skruva upp skyddet till 4,5A.

Ska man kräva byte av kompressor om en lindning e kass?

Maskin har varit i drift en månad!

se separat tråd

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46243.0
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 04 februari 2012, 11:51:16 »

Dioderna på baksidan tar hand om back-EMK från spolarna i reläerna. När strömmen till spolen bryts genereras en backpuls som kan döda drivtransistorn.

Det kan vara så att de gamla reläerna hade inbyggda dioder.

Ja jag vet....

Vill bara tillägga att det var minus -37°c i natt bara en liten bit härifrån.
Minus - 28°C just nu, blir inre tjänst och städning inne i dag.....

PS I aftonens vinterkyla blir det nog att smyga ner till pumpen och fira med en liten öl..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 februari 2012, 11:37:57 »

Här är den nya mjukstart/ mjukstoppen.
Den har Carlo Gavazzi nr RSB4015-BS99
Jag ser att några av kondingarna är ändrade, reläna ändrade de är nu fabrikat Omron 48V DC.
Men obs manöver till kretskortet är på 230V AC
Det sitter några dioder och konding på det nya kortet också som inte fanns på det gamla tidigare.

Nu sitter kortet i pumpen och den startar, går och stoppar som en dröm igen.

I natt hadde vi -33°C så då fick den bekänna lite värme.
Kämpat på bra ännu inget eltillskott...
Jag njuter av värmen och att den går som den gjorde tidigare  tyst och mjukt...

Dioderna på baksidan tar hand om back-EMK från spolarna i reläerna. När strömmen till spolen bryts genereras en backpuls som kan döda drivtransistorn.

Det kan vara så att de gamla reläerna hade inbyggda dioder.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 februari 2012, 11:34:12 »

Det var skönt att höra, och en vacker kort. –33 och ingen tillskott är mycket bra kämpat Grattis! :)
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 04 februari 2012, 11:26:55 »

Här är den nya mjukstart/ mjukstoppen.
Den har Carlo Gavazzi nr RSB4015-BS99
Jag ser att några av kondingarna är ändrade, reläna ändrade de är nu fabrikat Omron 48V DC.
Men obs manöver till kretskortet är på 230V AC
Det sitter några dioder och konding på det nya kortet också som inte fanns på det gamla tidigare.

Nu sitter kortet i pumpen och den startar, går och stoppar som en dröm igen.

I natt hadde vi -33°C så då fick den bekänna lite värme.
Kämpat på bra ännu inget eltillskott...
Jag njuter av värmen och att den går som den gjorde tidigare  tyst och mjukt...
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 31 januari 2012, 20:47:59 »

1. Är det bara en repa på lacken

2. lite varmgång här kanske inte mer än normalt?
vad är det för beteckning på dom komponenterna går det att läsa om man viker försiktigt
på dom blåa (jag tror varistorer).
Svar 1 = Det är i lacken ser nästan ut som en metallflisa

Svar 2 = Svårt att säga, luktar ej, jag tror det är mer normal värme....??

Hur som helst blir det nytt fabrikskort.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 januari 2012, 22:54:25 »

Nu har jag beställt en nytt mjukstart/mjukstopp kort från Nibe.
Det är enligt uppgift Nibe som ställt lite speciella krav på kortet som Calo Gavazzi byggt / modifierat åt Nibe.
Utförandet har ev ändrats något under åren.

Men vore ju bra att ha ett i reserv. Ja kommer att provar lite och byta trasiga komponenter när jag fått det nya kortet

Här är lite skarpare bilder.
Ritade en röd pil där den trasiga (kondigen) skall sitta.

Längst upp till höger står det ramp start, ramp stop & intial Torque. men dessa går ej reglera på detta kort. Har sett ett annat kort (ej nibe där dessa gick att justera).
Tack Remo & Ridax för ert skarpa detektivarbete. Relät är troligtvis typ det du gissat.
Skall kolla lite bättre och labba som sagt när jag fått det nya mjuk-start/mjuk-stopp kortet.

PS Vill absolut varna för att göra ingrepp på kortet eller i värmepumpen om man inte har nödvändig kunskap om vad man sysslar med!!!DS

Den gula tantalelektrolytkondensatorn bör ha en + markering vid ena benet, samt kapacitans och spänning tryckt på höljet.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 30 januari 2012, 20:11:15 »

1. Är det bara en repa på lacken

2. lite varmgång här kanske inte mer än normalt?
vad är det för beteckning på dom komponenterna går det att läsa om man viker försiktigt
på dom blåa (jag tror varistorer).

Övrigt ser alla komponenter friska ut så här på bilden tycker jag
Den lösa kondingen är inga konstigheter det är en 15 uF microfarad 25v volt och kan ersättas
med en annan.
Den andra mjukstarten  ser fin ut med inställningar och allt.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 30 januari 2012, 19:30:57 »

Här är en liknande mjukstart/mjukstopp RSB4015_B från Carlo Gavazzi
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 30 januari 2012, 19:13:27 »

Skulle det gå att få lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blåa som det väl står 330 Ohm på, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna på undersidan.  Var i Sverige bor du någonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.

Nu har jag beställt en nytt mjukstart/mjukstopp kort från Nibe.
Det är enligt uppgift Nibe som ställt lite speciella krav på kortet som Calo Gavazzi byggt / modifierat åt Nibe.
Utförandet har ev ändrats något under åren.

Men vore ju bra att ha ett i reserv. Ja kommer att provar lite och byta trasiga komponenter när jag fått det nya kortet

Här är lite skarpare bilder.
Ritade en röd pil där den trasiga (kondigen) skall sitta.

Längst upp till höger står det ramp start, ramp stop & intial Torque. men dessa går ej reglera på detta kort. Har sett ett annat kort (ej nibe där dessa gick att justera).
Tack Remo & Ridax för ert skarpa detektivarbete. Relät är troligtvis typ det du gissat.
Skall kolla lite bättre och labba som sagt när jag fått det nya mjuk-start/mjuk-stopp kortet.

PS Vill absolut varna för att göra ingrepp på kortet eller i värmepumpen om man inte har nödvändig kunskap om vad man sysslar med!!!DS
Skrivet av: Remo
« skrivet: 30 januari 2012, 17:40:19 »

Ridax:  där gjorde du riktigt fin detektiv arbete! :)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 30 januari 2012, 17:17:17 »

75:- på Elfa

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-110-92 .  Men som sagt kolla upp spänningen över spolen först.  Tror att det är ett vanligt 250V relä, då det i princip inte är någon spänningsskillnad mellan polerna då reläet switchas.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 30 januari 2012, 16:45:59 »

OK, nu förstår jag har reläet fungerar.  Det borde vara ett relä med koppling enligt http://media.digikey.com/pdf/Catalog%20Drawings/Relays/JM-schematic.jpg
http://search.digikey.com/us/en/products/JM1AN-TMP-DC12V-F/255-2893-ND/2177083

Vad det är för spänning på spolen vore kanske bäst att mäta upp först...
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 30 januari 2012, 13:07:41 »

Går det att öppna de svarta burkarna?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 januari 2012, 11:09:30 »

Skulle det gå att få lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blåa som det väl står 330 Ohm på, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna på undersidan.  Var i Sverige bor du någonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.

Tycker det ser ut att stå "330n", verkar vara en konding. Ser ut att finnas andra liknande kondingar på kortet.

Tycker nog att de svarta burkarna är de komponenter som mest liknar reläer.

Bredden på ledningsbanorna på undersidan styrker att det är reläer. Två kraftiga och två tunna banor till var relä.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 januari 2012, 11:05:31 »

Kondensatorerna (typen av kondingar) som är inringade till höger brukar inte hålla så länge, om de ser svullna ut, eller om det ser ut att ha läckt lite vätska i toppen på dem kan det vara ide att byta ut dem.

De två effekttransistorerna, eller om det är tyristorer, som är inringade till vänster brukar det kunna bli kallödningar på, på grund av värmeexpansion, som med tiden gör att lödningarna mattas ut och brister.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 30 januari 2012, 09:50:11 »

Skulle det gå att få lite skarpare bilder där man kan läsa texten och följa kretskortsbanorna.  Jag tror INTE att de svarta komponenterna kan vara reläer, utan reläet är nog den blåa som det väl står 330 Ohm på, men det är enklare att gissa om man kan se kretskortsbanorna på undersidan.  Var i Sverige bor du någonstans?

Angående komponenten som lossnade så är det nog en tantalkondensator, det är ingen större grej att byta ut.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 30 januari 2012, 07:26:32 »

Om det är den som syns på utanför kretskortet på första bilden så måste du komma ihåg vilket håll
den satt i kortet den är nämligen polaritetberoende. Går säkert att ersätta med någon annan elektrolyt kondensator torr eller vanlig aluminium om det skulle vara svårt att hitta likadan.
Du kan ta med den till radio/TV reparatören så kan du säkert få en som passar om inte annars.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 29 januari 2012, 22:42:28 »

Jag skulle gissa att det är en tantal kondensator 15uF 25V är det den som syns utanför kretskortet?
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 29 januari 2012, 21:30:11 »

Nibes mjukstart är ett kretskort Carl Gavazzi RSB4015-BS92 som sitter i min Nibe 1130-10.

Tyvärr bröts en liten plutt (Kan det vara en konding)av när jag skulle loss med det.
Hittar inga data på reläna eller kan någon säga vilket relä jag kan löda dit och stämmer med kretskortets hål?
Vad och vilken komponent gick sönder ?
verkar stå ett R överst
under står det 15 U Pico farad?
där under =25
Är ingen elektronik expert.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 29 januari 2012, 19:01:06 »

Kan du inte löda loss bypass-reläet från mjukstarten, mäta upp det och byta ut det om det är dåligt. Borde inte kosta mer än en 50-lapp och det kan inte gärna vara så mycket annat?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 januari 2012, 18:33:25 »

Hej!
Har inget TS (tillskott)-problem då jag ingen elpatron har.

TS = Trådskaparen  *vinkar*
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 29 januari 2012, 18:11:24 »

Har inte satt mig in i TS problem riktigt, men tänk på att mjukstarten antagligen bara reglerar 2 faser medan den tredje fasen går rakt igenom samt att mjukstarten har ett bypass-relä som skall sluta L1-L1 och L2-L2 efter att den rampat upp.


Hej!
Har inget TS (tillskott)-problem då jag ingen elpatron har.

Mjukstarten är Nibes orginal kretskortsmodell den sitter under motorskyddet,, den fungerar också som startkontaktor och får mycket stryk vid start men framför allt vid stopp.
Jag antar och hoppas att Nibes mjukstart fungerar som mjukstopp oxå, någon som vet??
Men den har inga inställningsmöjligheter som ramptider e t c.
Jag vet att den reglerar bara med L1 och L2. 
L3 är som en ren till-från funktion.

Vad som hänt är antar jag att den brunnit/svetsats fast i start läget på L2 och inte släpper ut full spänning där vid drift. den har då istället verkat som ett seriemotstånd på L2 fas under drift.
Förmodar att den utvecklat en hel del värme t ex 40V x 3,6A=  140W vilket gjort att den värmt motorskyddet som sitter rakt ovanför så att den löst med sin termiska bimetall av värmen..

Någon som vet hur man får loss mjukstart kortet utan att förstöra lasthållarna som håller det.
Tror att jag satsar på ett annat mjukstart/stopp av känt fabrikat som t e x Schneider, ABB eller Carlo gavazzi som tidigare satt i NIBE.
Någon som har erfarenhet av dessa och inställningar på dem.



Hur ser spänningarna ut, med kompressorn i drift,  på de olika faserna efter att du tog bort mjukstarten?
Speciellt då L2 till L1 och L2 till L3


Har nu söndag mätt spänning och ström utan den felande mjukstarten..
på inkommande plint:
 L1-L2 = 395V
 L2-L3 = 395V
 L1-L3 = 395V


Driftspänning Volt på Kompressor:
 L1-L2 = 395V
 L2-L3 = 395V
 L1-L3 = 394V

 L1-Jord = 226V
 L2-Jord = 226V
 L3-Jord = 227V

Driftströmar Amper på Kompressor:
 L1 = 4,07A
 L2 = 4,59A
 L3 = 4,10A

Har nu gått två dygn utan problem eller larm.
Rekomenderar er att kolla era mjukstarter då de får många till och frånslag så äts de upp till slut eller svetsas ihop. Min höll 6år och 3månader
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 29 januari 2012, 15:31:05 »

Har inte satt mig in i TS problem riktigt, men tänk på att mjukstarten antagligen bara reglerar 2 faser medan den tredje fasen går rakt igenom samt att mjukstarten har ett bypass-relä som skall sluta L1-L1 och L2-L2 efter att den rampat upp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 januari 2012, 14:16:15 »

Hur ser spänningarna ut, med kompressorn i drift,  på de olika faserna efter att du tog bort mjukstarten?
Speciellt då L2 till L1 och L2 till L3
Skrivet av: Remo
« skrivet: 29 januari 2012, 14:12:57 »

Så kan man också tänka jag tycker att man får då högsta ”tillåtna” amper talet för en enskilt fas.

Om man räknar på dom värdena som du fick utan mjukstart så jag tänker så här:

(2*4,15+4,6)/3=4,3 =medelvärde

4,6-4,3=0,3 = avvikelse från medelvärde

L2 avviker mest från medelvärde så det blir 0,3/4,6*100=6,52%
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 29 januari 2012, 12:21:07 »

Mina driftströmmar varierar, men med mindre än 10%.
Mätte igen nu vid VV-produktion:
L1 =4,34A
L2 =4,87A
L3 =4,36A

Medelvärdet är= 4,34+ 4,87+4,36 = 13,57A/3=4,52A MEDELVÄRDE
10%blir 0,452A
högst 4,52+0,452=4,972A (teoretiskt).

Kan någon bekräfta denna regel?

Vad har ni för trefas driftströmmar på kompressorerna?
Kan vara en intressant diskussion.....


Skrivet av: Remo
« skrivet: 29 januari 2012, 00:17:35 »

Har fått fram detta om kompressorer:

Elektrisk mätning på kompressorn
Genom att på en frånslagen kompressor mäta lindningarnas motstånd och kontrollera om det finns överslag mot
jord samt under drift mäta ström och spänning fås underlag att jämföra med tillverkarens data. Observer att
strömmätning utan att spänningarna kontrolleras saknar värde. En låg spänning leder till större ström och hög
spänning ger lägre ström. Ojämn belastning på ellindningarna förekommer och brukar anses acceptabelt om
ingen fas avviker med mer än 10% från medelvärdet av alla tre faserna, vilket innebär att avvikelsen mellan
högsta och lägsta ström kan vara större.

Som jag uppfattar det blir det 6,98% avvikelse från strömmarnas medelvärde och mellan
högsta och lägsta cirka 10% .
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 22:55:41 »

Det avviker väl aningen mer än 10%, vilket gör att jag misstänker att en av lindningarna kan ha tagit skada, men det märker du ju rätt snart.
Skadorna, om de finns, har troligen inte kommit efter att den började lösa ut på motorskyddet, utan innan, så det är troligen inte ditt fel (att du startat om den några gånger), utan den felande mjukstarten.

Om jag ägde en liknande värmepump med mjukstart skulle jag kolla upp eventuella spänningsfall över detsamma omedelbart, eftersom denna typ av fel brukar vara seriefel.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 januari 2012, 22:48:20 »

Har fått fram detta om kompressorer:

Elektrisk mätning på kompressorn
Genom att på en frånslagen kompressor mäta lindningarnas motstånd och kontrollera om det finns överslag mot
jord samt under drift mäta ström och spänning fås underlag att jämföra med tillverkarens data. Observer att
strömmätning utan att spänningarna kontrolleras saknar värde. En låg spänning leder till större ström och hög
spänning ger lägre ström. Ojämn belastning på ellindningarna förekommer och brukar anses acceptabelt om
ingen fas avviker med mer än 10% från medelvärdet av alla tre faserna, vilket innebär att avvikelsen mellan
högsta och lägsta ström kan vara större.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 21:28:49 »

Den där typen av fel är inte bra, kompressorn har nog gått het många gånger även innan den började lösa på överströmsskyddet, i värsta fall är den ojämna strömförbrukningen du mäter upp en indikation på att allt inte står rätt till.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 januari 2012, 20:08:53 »

Kopplade bort mjukstarten och ersatte den tillsvidare med en kontaktor.
Sänkte lite på startvärde gradminuter.
Startade (Startar förstås hårdare nu) och gick, mätte har nu lika spänning på kompressorns faser, motorströmmen diffar mindre, har ca 4,15 på L1 och L3, 4,6 på L2
gick och stoppade normalt.
Får väl se men jag tror och hoppas att det löste sig för denna gång. får förhoppningsvis en ny mjukstart i morrn. :)
Hoppas att inte kompressorn tagit skada och havererar.... :'(  ;) ::)
Skrivet av: Remo
« skrivet: 28 januari 2012, 17:18:11 »

Ser ut som det skulle vara någon vajsing med mjukstarten eller anslutningar runt den.
Måste bli varmt också 3,8A och 40V spänningsfall över L2. Kanske ska känna skruvarna
På båda sidor om den och även andra ställen kontaktor och motorskydd. Alla skruvar där
strömmen går till kompressorn. Det var någon annan häromdagen som hade haft löskontakt
mellan dom grejerna. Annars är det som Carl skriver.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2012, 17:02:16 »

Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 januari 2012, 16:52:40 »

Hej!
Har nu mätt spänning..
på inkommande plint:
 L1-L2 = 389V
 L2-L3 = 388V
 L1-L3 = 387V
Över mjukstart:
 L1-L1 = 7V
 L2-L2 = 40V
 L3-L3 = 0V

På Kompressor:
 L1-L2 = 358V
 L2-L3 = 340V
 L1-L3 = 377V
 L1-Jord = 215V
 L2-Jord = 190V
 L3-Jord = 222V

Vad tror panelen?
Vad tror experterna?
Jag gissar mjukstarten.. men var hittar man en ersättare till nibes kretskorts mjukstart??
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 januari 2012, 13:14:49 »

Den löste nu igen Lördag kl 11.45på MS-larm, igen var upp i 48,4°c framledning värmeproduktion.
Inga industrier här typiskt villakvarter.
Låter den svalna ska mäta lite mera på den och kolla kompressorn bättre, återkommer... ???  :-\ ??? Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 januari 2012, 12:58:05 »

Finns det nån industri i närheten av ditt hus?
De kanske drar igång nån elslukare strax efter 7 som orsakar så stora störningar i nätet att MS löser på din VP?

Jag antar att du testa smälla igen ytterdörren vid andra tillfällen?
Händer det nått då?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 12:19:09 »

Prova mäta SPÄNNINGEN efter motorskyddet när kompressorn går, om spänningen är jämn på de olika faserna där så verkar det nog som att kompressorn, eller någon anslutning efter din mätpunkt inte är som den ska vara.
Har du låg spänning på en fas så får du fortsätta leta glappkontakt, det kan ju vara i energibolagets fördelningsskåp det är glapp.
Ring Nibes support för att få besked om hur snedfördelade strömmarna normalt skall vara vid drift, personligen tycker att det känns som att det är för stor skillnad för att det skall vara OK.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 januari 2012, 10:42:13 »

Har en Nibe 1130-10 som larmat MS  flera gånger nu, känner att jag måste fråga någon vän här??
Började med att den löste på MS larm vid VV körning i slutet ca 48°C, just efter att vi lämnat huset kl 07 05.
Återställde när jag kom hem efter jobbet, var ju kallare i huset (jag kör ingen elpatron). Gick sen igång snällt på kvällen och natten med att jobba upp värme och fick jobba rätt hårt men gick bra utan larm. Sen dagen efter på morgon så duschade vi bägge två som vanligt och for på jobbet. När jag kom hem så såg jag ett larm MS utlöst kl 07.02 vid VV produktion ca 49°c.
Tömde lite luft ur VV-beredaren fyllde på lite vatten kollade säkringar spänning mm som var ok. Pumpen startade snällt och gick som vanligt.

Kollade temp på hetgasen den brukade tidigare ligga ca 30grader över framledningstempen, men nu ligger den bara på ca 20 grader över vad säger detta??

Dagen efter samma sak. när jag kom hem hade den löst på MS strax efter vi for på jobbet vid VV produktion. kollade vxl ventilen kanske kärvade lite smorde den, rengjorde filter på värmesidan. Kollade el-anslutningarna i pumpen kunde dra en anslutning på motorskyddet ca ett halvt varv. Återställde larmet och startade sedan. Mätte spänning verkade ok mätte motorströmmar= strax efter start låg motorströmmarna på kompressorn på ca 4,2 amp inga större skillnader mellan faserna, mätte igen när den gått ca20 min då spretar strömmen lite har ca 4,4 A på L1 , 3,8A på L2 & 5,4A på L3.
Går sen snällt en vända utan problem upptäcker senare på kvällen att den löst ut på MS-larm igen vid ca kl 20.00 återstartar och den går igång snällt
den går sen hela kvällen och natten kör värme och varmvatten upp till 51°c utan problem.
Nästa dag stannar jag lite längre hemma kollar på morgonen att den går, provar att slänga igen ytterdörren hårt kollar igen och den går,  blev lite misstänksam om det kan vara skakningar när man stänger ytterdörren som gör lite glapp i mätarskåpet som sitter intill.  Åker sen på jobbet. Frun börjar senare ber henne kolla innan hon far, ringer och kollar den gick när hon for. När jag kommer hem så har jag larm MS den har stannat minuterna efter att frun for? Byter alla 16A huvudsäkringarna och 2st passdelar + propphuvar, byter även säkringarna till värmepumpen. Startar sedan, kollar motorströmmar får samma värden igen kollar igen när den har gått lite längre har ca 4,6 A på L1 , 3,9A på L2 & 5,6A på L3. Niben kämpar på hela kvällen fint och går. Kollar det första jag gör nu på lördag morgon nu har den löst på MS värmeproduktion  kl 07.2 framledning 48,3°c. Återställer och den startar och går......har just nu hunnit till 45°c framledn  ca 4,5 A på L1 , 3,8A på L2 & 5,5A på L3
Kan det vara kompressorn?
Eller mjukstart eller motorskyddet?
Vad betyder hetgasen att jag har ca 10°c lägre hetgas nu än tidigare?
Vad mer kan eller bör man kolla och åtgärda...????

Strömmätningarna är gjorda med en tångampermeter inställd på 20A  efter mjukstarten men före motorskyddet.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!