Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjutande frÃ¥n värmepump (luft-vatten)  (läst 4645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas83

  • Gäst
Thomas83
Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« skrivet: 17 november 2015, 07:49:31 »
Hej,

Vid uppstart och nedsläckning av utedelen (värmepumpen, kinesiskt märke) så tjuter det väldigt mycket i hela systemet, svårt att lokalisera ljudet men det låter mycket från kopparrören som går mellan ute- och innedelen. Ljudet är verkligen tjutande och det har ingenting med gasen att göra, det har en tidigare värmepumpinstallatör tidigare konstaterat. Vet ni vad det kan bero på? Har läst i en annan tråd att det kan ha med cirkulationspumpen att göra? Om så, hur avhjälper jag det här problemet?

Få som vill ta i värmepumpar som inte är av välkänt märke, men systemet är endast två år gammalt men tyvärr är tillverkaren i konkurs så garanti är en ickefråga.

Finns det någon som kan tipsa mig om hur jag kan bli av med detta oljud som pågår vid varje uppstart/nedstängning och har gjort så i två år?

Mycket tacksam för hjälpsamma svar,

Mvh
Thomas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #1 skrivet: 17 november 2015, 08:15:41 »
Är det vatten eller kylmedia mellan ute- och innedelen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Thomas83

  • Gäst
Thomas83
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #2 skrivet: 17 november 2015, 08:20:25 »
Det ska vara kylmedia, denna har tekniker varit och kontrollerat tidigare. Trycket är ok osv.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #3 skrivet: 17 november 2015, 08:28:36 »
Ok. Då är det ingen cirkulationspump på den slingan. Om det går att ställa värmesystemets cirkpump i olika hastigheter så kan du testa att ändra där och se om tjutandet ändrar karaktär.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Thomas83

  • Gäst
Thomas83
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #4 skrivet: 17 november 2015, 08:40:38 »
Tack för svar. Ska undersöka detta! Återkommer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #5 skrivet: 17 november 2015, 08:50:27 »
Med kylmedia, menar du Thomas83 då gas, eller vatten blandat med frysskyddsvätska?
Pumpas det vätska mellan ute och innedel så har du en cirkpump som du kan prova variera hastigheten på för att höra om det är där problemet sitter, i så fall, byt den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Thomas83

  • Gäst
Thomas83
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #6 skrivet: 17 november 2015, 08:55:56 »
Det ska vara gas. Tyvärr är min okunnighet inom ämnet stor  Sc:,h
Men jag ska undersöka om där finns någon cirkulationspump eller annat reglage som kan påverka så att ljudet uppstår.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #7 skrivet: 17 november 2015, 09:00:39 »
Kanske expansionsventilen  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #8 skrivet: 17 november 2015, 09:01:08 »
Ja. Tjuter det hela tiden, eller bara när du stoppar och startar värmepumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Thomas83

  • Gäst
Thomas83
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #9 skrivet: 17 november 2015, 09:19:35 »
Det tjuter inte hela tiden. Systemet är påslaget hela tiden, naturligtvis, men utedelen går igång och stängs av med jämna mellanrum när termostaten bedömer att systemet behöver värmas upp. Det är då tjutet uppstår, och vara i ca 5-10 sekunder. Detsamma gäller när systemet stänger av utedelen, 5-10 sekunders tjutande. Det är ett kraftigt tjut, pågår även på natten och det är mycket störande tyvärr.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjutande från värmepump (luft-vatten)
« Svar #10 skrivet: 17 november 2015, 09:33:30 »
Ok. Då skulle jag börja med att kolla expansionsventilen. Leta efter nåt som ser ut ungefär så här i utedelen och kolla om det är den som låter:

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!