Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus! vilken pump är att föredra?  (läst 4573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« skrivet: 04 april 2007, 07:12:18 »
Hej på er alla. Jag har köpt mig ett nytt hus där det är olje eldat idag. Men till vintern så skall det sitta en berg värmepump där i stället. ::)

Huset jag har är ca: 200m2 inkl. källare som inte är uppvärmd idag, men planerar att göra golvvärme där så småningom. Nu får det bli ett par element där så länge.

Huset är byggt 47, med övervåning byggd 88. Fasad av trä, och ligger i Gyttorp utanför Nora/Örebro.

Det är 3st pumpar som jag har fastnat för:
IVT Premium X15
Nibe Fighter 1250
Thermia Diplomat optium

Vad har Ni eminenta forum besökare att säga om dessa?
Jag är beredd att överdimensionera och betala för detta med en engångs kostnad för slippa se dessa eländiga el/olje räkningar.
Så jag behöver inga moralkakor ang att det tar si eller så lång tid att tjäna in dessa pengar. knUp

Det jag vill veta är vad Ni har betalat för att få dessa på plats och eventuella klagomål/lovord på dessa 3st pumpar

/Christian

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2007, 07:57:00 »
Känner du till nuvarande förbrukning/år?

Hur har du tänkt isolera golvet i källaren? Utan ordentlig isolering så kan förbrukningen bli rätt hög, det finns även vissa risker med fuktvandring om du inte gör jobbet ordentligt så kolla noga hur detta skall göras innan du sätter igång.

Ställer dessa frågor för att kunna göra en beräkning på hur stor effekt du behöver till ditt hus, jag gissar att både X15 och 1250 kan vara lite overkill för de behov du har, med Optiman kan du själv välja hur stor uteffekt pumpen skall ge.
Optiman äär dock en on/off-värmepump till skillnad från X15 och 1250 så de tre pumprna är inte direkt jämförbara, det enda som är varvtalsstyrt på Optiman är cirkpumparna, inte kompressorn!

Det finns nog väldigt lite erfarenhet av X15 och 1250 än så länge (i forumet) men kanske någon vet...

Optimans ägare har så vitt jag vet varit nöjda med funktionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2007, 08:06:28 »
Både Nibe 1250 och IVT X15 har varvtalsstyrda kompressorer och maxar ca 15-17 kW vilket borde räcka för ditt hus. Thermia har bara varvtalsstyrd cirkpump och måste då dimensioneras.

IVT har ingen inbyggd VVB som måste köpas till, Nibe 1250 har en liten 160 liters VVB inbyggd vilket funkar bra till duschning eller litet badkar. Till IVT X15 kan du köpa en rejäl VVB om du ska ha bubbelpool. Thermia Diplomat har VVB med sin TWS-teknik vilket ger bra med varmvatten.

Jag känner inte tillnågra allvarligare fel på någon av dessa värmepumpar, det viktigaste är att du hittar en bra installatör som kan sina grejor.

Ska du skaffa nya radiatorer?
Ta inte några små klena rackare utan dimensionera rejält, skaffa annars golvvärme på en gång, en VP funkar bäst tillsammans med ett lågtemp värmesystem.
« Senast ändrad: 04 april 2007, 08:09:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2007, 09:12:28 »
Enligt förra ägarna så har de gjort av med 2,5Kbm men då bara haft "comfort värme" på 19 grader
Så man får kanske gå på ca 3Kbm?

Har idag 7st firmor som skall offerera mig komplett med borttagning av gamla olje pannan mm.
Jag känner till problemet med källaren. Men som jag har tänkt mig så skall den inredas utan organiskt material. Golvvärme med klinker och bara målade väggar. alltså ingen extra isolering i golv utan det får stå på med värme året runt.

Enligt den förhandinfo jag fått om IVT´n så skall det sitta en 300l vv beredare i den och kostar ca 160000 inkl borrning och inget annat, så det tillkommer nog en del

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #4 skrivet: 04 april 2007, 09:53:31 »
Hur stora är ytorna på respektive våningsplan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #5 skrivet: 04 april 2007, 10:02:41 »
ca: Källare mark övervåning 70x70x60

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #6 skrivet: 04 april 2007, 12:12:57 »
Enligt den förhandinfo jag fått om IVT´n så skall det sitta en 300l vv beredare i den och kostar ca 160000 inkl borrning och inget annat, så det tillkommer nog en del

Nej, det sitter ingen VVB inuti men de skickar säkert med en VVB på 300 liter vilket är helt OK. Du kan se på bifogad bild att det är rätt mycket tomrum inuti VP:n, jag tycker nog att IVT kunde komprimera storleken på den lite.

Hur djupt borrhål får du då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2007, 12:35:42 »
Med den storlek på hus som du har så anser jag det helt vansinnigt att köpa en så stor pump som Nibe 1250 du behöver inte mer än en 7kw pump o hamnar då på betydligt vettigare prisnivå Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2007, 15:42:24 »
Av de du räknar upp borde en thermia diplomat optimum 8 kW vara rätt väl anpassad för ditt hus, frågan är bara om tappvarmvattenmängden är tillräcklig för dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2007, 18:04:11 »
För ivt´n sa han att djupet skulle bli ca 200m
7kw Hur mycket tillsats el blir det då? Jag vill inte ha något alls. lägger gärna lite stålar på pumpen för att slippa detta. Och vem vet, kanske blir det en pool längre fram, samt så finns det ett 59 m2 stort kall garage också ::)
Det kommer att gå åt varm vatten då jag räknar med att installera ett stort badkar!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2007, 18:44:41 »
En on/off värmepump på 9-10 kW + en volymförstorare på en 200 liter skulle säkert också funka utan att du får särskillt mycket tillskott och vettig drift.

Annars så tror jag på X15 + 300 liter VVB, klart att den är överdimensionerad men det är ju därför som den är frekvensstyrd. Med denna kan du ha härligt varmt inne på vintern och bada mycket badkar samt även värma garaget utan att behöva något eltillskott vid svinkyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2007, 19:36:16 »
CarlN har rätt som vanligt, om 0 tillskott och mycket tappvarmvatten är huvudsaken, oavsett kostnad, så är hans förslag bra.
Kanske skulle du även koppla på en volymförstorare för att inte få så många start/stopp på värmepumpen sommartid då du bara kör underhållsvärme i källaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2007, 19:54:53 »
Hej....
Nu har jag fått alla mina offerter, Puh... Många bud på storlekar och borr djup.

Har tidigare sagt att jag var intresserad av IVT X15, men den besparing jag förmodas göra med den mot de andra är faktiskt ganska mariginell. Så jag börjar luta åt dessa två alternativ.

1, Thermia DUO 12 OPTIMUM med 300l VV. Med borrdjup (Aktivt)
    189m. tillkommer 250 SEK/m
    Borrkax och gammal panna och tank bortforslas.
    134000 SEK Inkl moms

2, IVT Greenline HTPLUS E11 med 300l VV. Med borrdjup 210m
    Borrkax bortforslas. Samt lite lull lull som utbildning,
    trygghetsavtal, trygghetsförsäkring och kompressorförsäkring. Bef.
    panna bortkopplas.
    155000 SEK Ink moms. Tillkommer bortforsling av panna 3900 SEK
    Inkl moms


Vilket alternativ skulle Ni ärade forums gudar  Thumbsup  välja?

Hur står sig dessa priser mot vad Ni har hört/sett?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #13 skrivet: 23 maj 2007, 20:19:09 »
Bortforsling av panna 3900:- ring vilken skrotgubbe som helst så hämtar dom den gratis.......jag hade inte tagit ivt med det priset & dessutom 210 m hål på en förbrukning på 3 kbm det är inte dåligt.......

Utloggad chrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus! vilken pump är att föredra?
« Svar #14 skrivet: 23 maj 2007, 20:40:36 »
3 Kbm är nog i lägsta laget, då jag talat med de förra ägarna så har de talat om att de inte har haft någon högre temp inne 18-19 grader ungefär. Samt så har det tillkommit ett garage på 60 m3 som skall ha en grund temp på vintern. Så att färger mm som man förvarar där ute inte skall frysa sönder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!