Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kompressor som tillskott, 2 slingor, 1 system. Behöver tips/rÃ¥d/hjälp  (läst 1625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RuneStone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har i dagsläget in markvärmepump i huset med ca 500m slang, i verkstaden har jag luft/vatten och golvvärme.
Har kommit över en till markvärmepump till förmånligt pris och tänker därför byta luft/vattenpumpen i verkstaden då den inte riktigt orkar med vid -20 och kallare. Pumpen i huset orkar skapligt ner till -20 men där går tillskottet lite mer än vad jag tycker är ok.. min tanke är att gräva ner en till slinga på 500m och mata in i huvudpumpen och koppla kompressor nummer 2 i serie så den agerar tillskott. Vidare hade jag tänkt gräva en kulvert till verkstaden och sätta en värmeväxlare i mellan. Låter detta som en vettig idé och hur bör jag koppla systemet för att det ska fungera på bästa sätt?
« Senast ändrad: 27 februari 2016, 08:48:33 av RuneStone »

Utloggad RuneStone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen som har nån input?

Har i dagsläget en Thermia optimum g2 8kw villan är ca 90m2 per våning. 2 våningar så ca 180m2 att värma.. för tillfället radiatorer på båda plan men tanken är att golvvärme ska i på bottenplan. Trägolv och delvis torpargrund och delvis krypgrund.
Verkstaden är 50m2, isolerad betongsula med golvslingor... en utbyggnad med trägolv på 15m2 är snart färdig i anslutning till verkstaden och det finns planer på en utbyggnad av verkstaden på 50-70m2..

Utloggad RuneStone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pratade med pumpgubben på jobbet och vi kom fram till att den bästa lösningen borde vara att koppla båda pumparna parallellt och sätta en ventil på framledningen på tillskottspumpen så huvudpumpen inte kan trycka vatten igenom när den inte används och så kopplar man ihop dom med en T-koppling samt flyttar framledningsgivaren efter T-kopplingen på det gemensamma röret och så får man prova hitta en lösning för att få pump 1 att kalla på pump 2 när den vill ha tillskott.. ett tanke var att koppla ur patronerna och ta styrningen från kontaktorn, men då kommer pumpen fela när den kör toppvärmning för legionella..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det inte enklast att sätta nya pumpen i verkstan och låta den värma enbart den med en egen 500 meters slinga. När du byggt färdigt garaget lär det ju behövas lite effekt där och klarar du -20 utan elpatron bör den kostnaden inte vara så stor så den motiverar kulvert med de nackdelar det medför.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, är benägen att hålla med Smurfen.
Två paralellkopplade värmepumpar kan dessutom kräva större flöde än du har tillgängligt i ditt system, alldeles oavsett komnmer ju flödet att variera med ca 100% mellan driftfallen 1 eller 2 värmepumpar mot samma värmeavgivande system vilket kan resultera i problem.
Problemen:
Risk för brusande radiatorer/rör
När du kör en värmepump får du för lågt deltaT över kondensorn, med ej optimala driftförhållanden för värmepumpen.
Samma sak när du kör med två pumpar, då finns risken att det blir för stora tryckfall och för låga flöden över kondensorerna i värmepumparna.

Skall du köra med två värmepumpar på det sätt du beskriver så borde du därför sätta in en arbetstank som de får arbeta emot, då kan du köra rätt flöde i hela ditt system, och garanterar rätt flöde även över de enskilda värmepumparna.

Ser man på extrakostnaderna för kulvert (inköp, nedgrävning, energiförluster) och arbetstank med extern cirkpump så blir det rätt mycket pengar och jag har svårt att se att du skall spara in det om du inte idag har väldigt mycket tillskott på din nuvarande markvärmepump som värmer bostadshuset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RuneStone

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
pumpen jag har i huset nu är aningens klen så tillskottet gå onödigt mycket. Huset ska så småningom också byggas ut vilket då resulterar i att pumpen definitivt är för klen..
Rummet där pumpen står nu är för litet så det är väldigt trångt, så att få ut pumpen till verkstaden hade varit fördelaktigt platsmässigt.. Arbetstank är inte otänkbart... Jag har en yta som blir mellan verkstadsdelarna där jag eventuellt tänkt bygga mig ett teknikrum där jag kan ha pumpar, luftkompressor mm.. Grävare har jag själv, så grävningen kostar just inget, elen gör jag själv och rörarbetet gör polaren så det enda som egentligen kostar något är material..

Flöden och susande rör ja.. det har jag inte tänkt på..
Om man då istället lägger pumparna i serie med 3-vägsventiler då bypassar man tillskottspumpen så tillopp/retur går förbi i normalläge och när den kallas svänger man om ventilerna och båda pumparna går i serie. Skulle det vara en lösning ?

IVT har ju dubbla kompressorer på dom nya större pumparna, hur har dom löst det ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!