Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"  (läst 5351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mindraid

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« skrivet: 14 februari 2010, 09:28:14 »
Hej jag har en liten fråga.
Varför slår pumpen ifrån(efter ca 30sec) när jag trycker in knappen "Extra VV".
Sen sjunker temperaturen i huset och det verkar inte som om pumpen kommer igång igen. Dock så stiger temperaturen för varmvattnet.
Om jag istället tar bort valet om Extra varmvatten så tar det ca 5minuter innan pumpen går igång igen och temperaturen i huset stiger igen.
Pumpen ska väl ALDRIG stanna så länge som tillsattsvärme behövs va?
Vad gör jag för fel?
Nibe Fighter 1215-5(Installerad-04, Vätska: Bioetanol, Borrdjup: 100m, Kollektorlängd: 200m)
Huset(Trähus Byggd-37): 2våningar(120m2) med källare(60m2), Alla våningar tempererade med vattenburen värme. 2-glas fönster i hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2010, 10:59:26 »
Trycker du på Extra VV så kommer elpatron höja varmvattentemp till 60-65 ºC under 24 h. Kompressorn på 1215 jobbar inte med så höga temperaturer så den hjälper inte till att höja varmvattentemp.

Extra VV ska du endast använda om du tillfälligt behöver mer varmvatten än vad VP:n normalt ger.

Sen finns en funktion för periodvis höjning av VV-temp, 65 ºC var 14:e dag är standardinställning. Den funktionen säkerställer att inga legionellakusar börjar växa i VVB:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mindraid

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2010, 11:22:02 »
Hej
Jo jag läste hur Extra VV funkar i manualen men anledningen till att VP slår ifrån fattar jag inte. VP ska väl slå ifrån när jag har uppnått mitt "önskade" värde för VB-fram va?
Anledning att jag vill ha mera varmvatten är att jag har en bubbelkopp som jag vill ha varmvatten till.

Jag provade igen på morgonen och gick sen ut och gick för jag tänkte att kompressorn kanske kommer igång efter ett tag.
När jag kom tillbaka så hade jag fått ett HP/MS larm. Jag stängde av/satte igång hela pumpen och sen kom kompressorn igång efter några minuter. Nu vågar jag inte trycka på Extra VV något mera.
Nibe Fighter 1215-5(Installerad-04, Vätska: Bioetanol, Borrdjup: 100m, Kollektorlängd: 200m)
Huset(Trähus Byggd-37): 2våningar(120m2) med källare(60m2), Alla våningar tempererade med vattenburen värme. 2-glas fönster i hela huset.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2010, 11:31:43 »
jag har själv en 1225 6kw och jag kan bekräfta att funktionen extra vv är mer eller mindre värdelös.
att den behöver elen för att jobba upp till 65 grader kan ja väl köpa men om tempen är nere på säg 45-50 grader när man trycker in knappen så kommer enbart elpatronen göra varmvatten, självklart skulle väl kompressorn göra varmvatten först till 55-60 grader o sen elen ta upp det sista eller ännu bättre så skulle både kompressorn och elen jobba samtidigt för att göra varmvatten.

jag har själv bubbelbad och en extra 100l elberedare efter och har ändå svårt att få tillräckligt med varmvatten.

jag gör så istället att ja triggar igång vanliga varmvattenkörningen innan så ja vet att den uppnått temp, plus att ja ställer upp elberedarn max nån timme innan.

som sagt, ifrågasätter starkt sättet extra vv funktionen fungerar.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 14:48:02 »
Hej
Jo jag läste hur Extra VV funkar i manualen men anledningen till att VP slår ifrån fattar jag inte. VP ska väl slå ifrån när jag har uppnått mitt "önskade" värde för VB-fram va?

Som sagt så höjer den varmvattentemp med endast elpatron, styrningen är inte så smart. Kompressorn jobbar bara upp till 55 ºC men inte om man trycker in Extra VV, då kör den med bara elpatron mot VVB:n oavsett hur varm VVB:n är för tillfället.

Citera
Anledning att jag vill ha mera varmvatten är att jag har en bubbelkopp som jag vill ha varmvatten till.

Jag provade igen på morgonen och gick sen ut och gick för jag tänkte att kompressorn kanske kommer igång efter ett tag.
När jag kom tillbaka så hade jag fått ett HP/MS larm. Jag stängde av/satte igång hela pumpen och sen kom kompressorn igång efter några minuter. Nu vågar jag inte trycka på Extra VV något mera.

Det där är däremot ett fel, när den har höjt VV-temp med elpatron så ska den sen växla tillbaka till att värma huset med kompressorn. Då är det en skvätt vatten i kondensorn som har 65 ºC vilket kan ge HP-larm, därför ska HP blockeras några sekunder när den startar direkt efter VV-laddning. Om detta inte funkar så kan den lösa på HP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mindraid

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2010, 17:22:16 »
hej och tack för dina svar:)
Alltså eftersom pannan prioriterar varmvatten så är det ett normalt beteende, då jag trycke in "Extra VV" att VP stannar?
Jag ska alltså inte vara orolig?

Det där med kondensorn fattar jag inte och jag vet inte var den sitter heller. Kan jag göra något åt detta?
VÃ¥gar jag prova "Extra VV" igen?

Min setting i min Nibe 1215:
Kurva: 9
VP-till (just nu är den på)
Utetemp: -8
VB-fram: 52 (53)
VB-r: 44 (53)
KB-f: -1
KB-r: -2 (-12)
Nibe Fighter 1215-5(Installerad-04, Vätska: Bioetanol, Borrdjup: 100m, Kollektorlängd: 200m)
Huset(Trähus Byggd-37): 2våningar(120m2) med källare(60m2), Alla våningar tempererade med vattenburen värme. 2-glas fönster i hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2010, 18:14:03 »
Jo, du kan testa, men om den larmar för HP igen så är det nått fel i styrningen. Du bör trycka in Extra VV en kvart, 20 minuter före badet och stänga av Extra VV när vattnet är upptappat. Då kan du även se om den larmat för HP igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mindraid

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2010, 19:11:06 »
Något känns helt uppfuckat!
Jag provade och jag startade tappningen vid ca 60grader.
Inom loppet av ca 6-7minuter hade varmvattnet sjunkit till 39grader.
Jag har tappat upp en tredjedel av badkaret som är på 360l.
Jag tror att min panna har en vvberedare på 180l så självklart så räcker det inte.
Men jag tycker att jag borde kunna få en halv balja med varmvatten iallafall.

När jag startade Extra VV så stannade pumpen och tillsattsvärmen fortsatte värma.
Nu ser det ut så här:
VB-f 41(VV)....den gör varmvatten alltså men värmen ut i huset är ju en katastrof.
VB-r 31(53)
KB-f 2
KB-r 3 (-12)
VP: AV!!!!! så jag antar att dessa siffror ljuger lite.
Dock så säger den att VP startar om 5min...sen går det 2min...sen står det startar om 4min...men nu har det gått upp till 5min igen:(

Varför vill inte pumpen gå igång? Är det för VV håller på att produceras?
Jag provade nu att stänga av Extra VV och nu tog det ca 5minuter och nu är pumpen igång igen....?
Nibe Fighter 1215-5(Installerad-04, Vätska: Bioetanol, Borrdjup: 100m, Kollektorlängd: 200m)
Huset(Trähus Byggd-37): 2våningar(120m2) med källare(60m2), Alla våningar tempererade med vattenburen värme. 2-glas fönster i hela huset.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2010, 03:43:53 »
tro mig, det är ingen ide att använda extra vv när det är kallt ute. den kan inte göra vv samtidigt som den värmer huset, antingen eller.
stoppen emellan ställer bara till det när det är kallt, som sagt mitt tips är att trigga igång vv körningen bara genom att ändra startvärdet för vv, då kör den vv med pumpen direkt om den redan är igång på värmekörn, sen fortsätter värmekörning utan avbrott om det fortfarande ligger dåligt till med gradminuter.
vårt badkar är på 400 liter, tror det är ca 350 liter vatten i det med 2 badande, som sagt ja har en 100liters elberedare efter, och knappt de går ändå med bägge fullvarma.

så tyvärr 360 liter kommer du aldrig kunna tappa upp o få varmt, vi har 36 - 38 grader i vattnet när de är upptappat o de är ju som sagt max.
för dig som har 100 liter mindre har ja svårt att se det räcka, plus att man duschar väl av sig lite innan man hoppar i kanske.

hade vart tusen ggr bättre att funktionen extra varmvatten trigga igång elpatronen samtidigt som pumpen kör och på så sätt få 10-12 kw som gör varmvatten snabbare. men men, vanligt funtade folk gör väl inte funktionerna hos nibe.
mvh daniel

Något känns helt uppfuckat!
Jag provade och jag startade tappningen vid ca 60grader.
Inom loppet av ca 6-7minuter hade varmvattnet sjunkit till 39grader.
Jag har tappat upp en tredjedel av badkaret som är på 360l.
Jag tror att min panna har en vvberedare på 180l så självklart så räcker det inte.
Men jag tycker att jag borde kunna få en halv balja med varmvatten iallafall.

När jag startade Extra VV så stannade pumpen och tillsattsvärmen fortsatte värma.
Nu ser det ut så här:
VB-f 41(VV)....den gör varmvatten alltså men värmen ut i huset är ju en katastrof.
VB-r 31(53)
KB-f 2
KB-r 3 (-12)
VP: AV!!!!! så jag antar att dessa siffror ljuger lite.
Dock så säger den att VP startar om 5min...sen går det 2min...sen står det startar om 4min...men nu har det gått upp till 5min igen:(

Varför vill inte pumpen gå igång? Är det för VV håller på att produceras?
Jag provade nu att stänga av Extra VV och nu tog det ca 5minuter och nu är pumpen igång igen....?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215-5 och "Extra VV"
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2010, 08:00:22 »
Givaren sitter i mitten på VVB:n, man brukar kunna få ut nästan hela volymen på 160 liter innan det kommer kallvatten i varmvattenkranen. Däremot visar givaren kallare än vad som kommer ut ur kranen på grund av skiktningen i VVB:n.
Den inbyggda beredaren är på 160 liter och värms den till 60 ºC och störttappas så räcker det till ca 260 liter 40 ºC (om det blandas med 10 ºC).

Under tiden som Extra VV är aktivt så prioriteras varmvatten med elpatron, först när VVB:n nått 65 ºC så startar kompressorn med att värma huset. Därför bör man stänga Extra VV när man börjar tappa upp badet.
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 08:25:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!