Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt i källaren  (läst 1789 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gorane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Kallt i källaren
« skrivet: 26 maj 2007, 21:18:59 »
Har installerat Thermia bergvärme (1-planshus med källare och utomhusgivare) Fungerat till full belåtenhet, varmt och gott höst ,vinter och vår.Nu när sommartemperaturer nalkas känns det väldigt kallt i källaren. Utomhusgivaren signalerar "inget behov av värme".Och ovanvåningen får tillräckligt med värme från solen. Systemet står alltså still och tillverkar bara  varmvatten.Att laborera med  elementtermostaterna är ingen bra ide, dom ska va fullt öppna säjer installatören. Är en separat temperaturavkännare för källaren den rätta lösningen???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt i källaren
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2007, 21:37:46 »
Stäng alla termostater på markplanet och öppna i källaren, ställ sedan värmepumpen på fast kondensering 25-35°C (eller den temp som ger bra värme i källaren).

Den lösningen fungerar, men ger dig antagligen väldigt många start och stopp på kompressorn...
Du skulle ju kunna prova och se hur många start/stopp du får, blir det inte mer än ca 30/dag så tycker jag det är OK.

Annars brukar man rekommendera en volymförstoringstank (som första radiator, tänk stor "bubbla" på utgående ledning från värmepumpen) om man tänkt köra underhållsvärme i källaren sommartid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ROLPeR

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Kallt i källaren
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2007, 21:42:14 »
Nedanstående är hämtat från skötselanvisningarna för Thermia Villa och borde vara lika för alla Thermia. Du får strypa de radiatorer som ej skall vara med i "sommarvärmen"

MVH // Rolle

--------------------------------------------------------------------------
3.2.6 Inställning av ”MIN” och ”MAX” värde
Framledningens “MIN”- och “MAX”-temperaturer är det minsta, respektive det
högsta värdet för framledningstemperaturen.
Det är speciellt viktigt att ställa in minsta och högsta temperaturerna för framledningstemperaturen
om du har golvvärme.
Har du golvvärme och parkettgolv i huset ska framledningstemperaturen inte
överstiga 45°C. Det finns annars risk att parkettgolvet skadas. Har du golvvärme
och stengolv bör “MIN” ställas på 22-25°C även sommartid när ingen
uppvärmning krävs. Detta för att få en behaglig golvtemperatur.
Om du har hus med källare bör “MIN”-temperaturen även sommartid ställas till
en lämplig temperatur för att undvika att inomhusklimatet i källaren känns rått.
Tänk på att även “VÄRMESTOPP” behöver justeras upp för att få värme
sommartid.
För att ändra “MIN” eller “MAX”:
1 Gå till utgångsläget genom att trycka på vänster pilknapp tills ”RUM” och
”DRIFT” visas samtidigt i teckenfönstret.
2 Bläddra fram med hjälp av höger knappen tills meny "VÄRMEKURVA" syns i
teckenfönstret.
3 Öppna undermeny genom att trycka en gång på uppåt- eller nedåtknappen.
4 Med hjälp av höger knapp bläddra du fram till “MIN”.
5 Öppna ditt val genom att trycka en gång på uppåt- eller nedåtknappen.
6 Höj eller sänk värdet med hjälp av uppåt- eller nedåtknappen.
7 Tryck några gånger på vänster knappen för att återgå till utgångs läge
(se Navigation).
Upprepa proceduren för att ändra “MAX” -värdet, men välj “MAX” istället för
“MIN” vid steg 3.
--------------------------------------------------------------------------
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i källaren
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2007, 00:26:25 »
Om husets våningsplan har gott om sol och således tenderar att bli för varm på sommaren (juni-aug) och källaren då blir allt för kall, kan man prova följande:
a) öppna alla radiatorventiler
b) ställ vp:n så att den inte leverar värme om framledningstemp är 20 grad
c) låt cirkulationspunpen gå.
Elementen i våningsplanen värms till kanske 24 grader och värmer källaren lite grann. Och källarkylan  kyler övervåningen något lite. Men om källaren används som bostadsrum blir det troligen för kallt i källaren.

När man projekterar att installera vp kan man kanske överväga om inte en liten solfångare (och en extra tank etc) kan fixa lagom värme till källaren under vår till höst. Kanske inte kortsiktigt lönsamt - men bra för att hålla torrt i källaen
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad sjw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag tror jag skall skaffa VP
SV: Kallt i källaren
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2007, 20:48:16 »
Kan man ha en gammal kombipanna som volymförstorare och låta den värma källaren med. Då skulle möjligheten till vedeldning finnas kvar ifall det blir kris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!