Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmepump  (läst 4137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turboleif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Byte av värmepump
« skrivet: 10 juni 2004, 21:13:45 »
 ???

Hejsan!!

En fråga till er med bättre kunskaper än mig.

Förutsättningar:

Hustyp:  1 1/2 plan
Byggår: 1978
Boyta: 138m
Uppvärmningssystem: Themia JBC 400 (jordvärme) installerad 1978 och ett F/T värmeväxlarsystem
Årsförbrukning inkl. hushållsel= 12 800 - 13000 KWh totalt

Funderar på att byta pump till en mordernare och mindre.

Förslag till märke och typ funderar på Themia Diplomat D8 eller NIBE Fighter. Andra åsikter?

Tack på förhand

 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2004, 22:04:02 »
turboleif

Jag har en bekant som bytte ut sin trotjänare i fjol, en Themia JBC 400 !!!!!!!!
Enligt honom en fantastiskt bra VP med bra varmvattenkapacitet!!! Han har haft 4 dötrrar och dom tömde aldrig vvb!!! Hans brinepump rasade och han är gammal rörpulare o försäljare (även av värmepumpar) men brinepumpen satt otroligt illa till så han baxade ut maskiinen (kring 500 kg!?).
Han  var mycket tidig även med sjövärme!!

Nog om detta, en sak som man bör ta i beräkning är att en ny pump kommer att ta mera värme ur kollektorn (kalla sidan),    Vet du hur din temperatur varit pÃ¥ kalla sidan ?
Themia JBC 400 hade nog ganska hög uteffekt kring 8-9kw tycks jag minnas, så en Diplomat 8 kw borde va ett rätt val!!!
I värmeväxlaren har du ett el eller vattenburet element??   Det är  bäst med ett vattenburet om man har VP, men  tack vare att du har Ã¥tervinning är det väl ingen katastrof med el heller. Dom grejorna tror jag kan duga Ev. kan man kolla upp flöden rensa kanalerna om man vill ha dom riktigt fräsch (sotarn kan göra, det ta in pris isÃ¥fall).
Nibe har oxå helt ok grejor!! du kan väl kolla pris på båda sorterna!!
Det viktiga är att kollektorn räcker till, om du är osäker går det köra en vinter o sen komplettera med en slinga till om du får alldeles för låga temperaturer in, det funkar helt ok, men verkningsgraden blir lite lägre!!
En rumsgivare skall du köpa till pumpen den gör att du får jämn värme, den kompenserar vid avvikelser, men utegivaren används som vanligt!!
Kul med en "veteran" här i forumet och lycka till med affärerna, kul om vi får höra vad väljer, fråga gärna mera tex när du har offerter framme!!

lycka till!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad turboleif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2004, 09:15:17 »
Hej Bertil!

Tempen på inledningen vet jag inte.

Slingans längd är enligt tidigare ägare någonstans mellan 350 till 400 m.

Ventilationssystemet av typ Svenska Fläkt Rexovent med en värmeåtervinningsaggregat RDDA med elektriskt förvärmningsbatteri, allt styrs med tyristor vid kökskåpan.
Värmepumpen är en av dom första som byggdes av Thermia, mitt bostadsområde var en pilotanläggning som byggdes i ett samarbete mellan byggfirma, thermia och Chalmers i Göteborg. Det här området ligger också i Arvika. Jag är trdeje ägare till huset och pumpen har gått klanderfritt i 26 år, men en del av min grannar börjar att byta sina pumpar efter haveri och ökad förbrukning. Så jag har tänkt att det kanske även är dags för mig snart, lättare att göra ett planerat stopp.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Byte av värmepump
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2004, 11:38:34 »
Rexovent... ska väl va rätt ok har jag för mig!
PÃ¥ din relativt lÃ¥ga Ã¥rsförbrukning kan man nog gissa sig till att ventilationen inte aktiverar elelementet sÃ¥ mycket.  Den kan du behÃ¥lla tycker jag.
Vid ett ev. haveri i framtiden ska du dock försöka byta till ett vattenburet värmebatteri. Om det kan anses lönsamt. Det kan du  kolla  hur kallt det kan va ute utan att elbatteriet aktiveras. Om man vill ha stenkoll kan man montera en elmätare enbart för ventaggregatet!
Beg kan man få tag på elmätare för några hundra en del elbolag säljer såna.

Du kan byta värmepump och kolla upp tempen under första vintern, det är på vårvintern slingan är som kallast.
Det är flera andra faktorer som är lika viktiga som längden på slingan tex typ av jord (sand o grus är "sämst") hur fuktigt det är i marken (ju fuktigare ju bättre). så din slinga kan va helt ok.

Några minusgrader som lägst får man nog acceptera om man har jordvärme. Värmepumpen fortsätter att ge värme men med sämre verkningsgrad ända ned till -10 grader in på brine.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad turboleif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:Byte av värmepump
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2004, 18:14:57 »
Jag har fått två offerter på byte till Diplomat 8.
Nedmontering av den gammla JVC 400, montage av Diplomaten, omhändertagandet av freonet, eljobbet och bortfraktandet av den gammla pumpen till skroten.

Firma 1= 71000:-
Firma 2= 67000:-
Väntar på två ytterligare offerter den ena är med NIBE 1215 7,5.
Vad sägs om priset?
Jag har kanske haft fel om slinglängden den är lite över 300 m. Den ligger i fuktig lerjord.

Jag är mest fundersam över fabrikat på pump.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Byte av värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2004, 20:25:32 »
Om en viss tillverare har tillverkat en pump som hållit i många tycker jag att man gott kan satsa på samma fabrikat. Detta under förutsättning att det inte finns skäl att anta att företagets kvalitetspolycy o kvalitetsarbete försämrats inder årens lopp.
Talade för övrigt med Göran P. Hans bergvärmepump fyller 25 år och tycks gå bra. AGA.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!