Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pris pÃ¥ bergvärmepump?  (läst 11312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Pris på bergvärmepump?
« skrivet: 19 maj 2007, 22:51:59 »
Hej

Jag har en 22 år gammal Thermia som jag är rädd inte håller länge till. Jag undrar vad det kostar att byta ut den mot en ny pump? Borrhålet och ny ackumulatortank finns så det är bara pumpen som behöver bytas.
Jag har fått en offert på en Thorén på drygt 70.000 kr. Jag tycker det låter dyrt.
Vad kostar det egentligen att köpa en ny pump och få den installerad? Jag har låg takhöjd 180 cm.

130 kvm att värma upp, äldre omisolerat hus med 3-glasrutor.

Jag tycker omkring 50.000 kr verkar rimligare. Är det relevant? Bor några mil från Göteborg.
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2007, 23:39:18 »
Hur djup borra har du?

Jag skulle tro att en 7-8 kW VP borde räcka, en sån utan VVB (jag antar att det är en VVB du menar med acktank ??? ) kostar ca 40 kkr inklusive lite rördelar. Jobbet borde kosta kring 10 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2007, 13:50:41 »
Hej

TAck för svaret!!

"Tanken" är en nästan ny Nibe VPA 200/70.
Hålet är cirka 100 m djupt med 95 m vattenpelare. (Har hålets djup betydelse? Är det inte markens beskaffenhet, alltså hur mycket vatten som flödar det väsentliga)

40-50 tusen kr låter rimligare och vettigare. Hur går jag vidare? Vilken pump tror du?

(Thorén har ett litet varmluftutblås som man med spriorör kan dra in till t.ex. tvättstugan. De menar att denna varmluft är överskottsvärme. Vilken överskottsvärme? och var tar konkurrenternas överskottsvärme vägen i så fall?)
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2007, 15:30:39 »
VPA 200/70 går utmärkt att göra varmvattnet i.  Thumbsup

Hålets djup spelar roll, din nuvarande VP har kanske lite sämre COP än en modern så mer energi kommer att tas från borrhålet när du byter. Förhoppningsvis kommer det att funka bra med ditt borrhål.

Vill du göra jobbet själv så köp en 1125-8 från en nät-VVS-butik, det finns många bra länkar på detta forum. Ta annars in offerter på IVT E7, Thermia Duo 8 och Nibe 1125/1135-8.

Värmeutblåset på Thorén är en underkylare (kyler av köldmediet efter kondensorn) och tar tillvara på denna värme med en fläkt, personligen anser jag att fläkten drar nästan lika mycket ström som man vinner på underkylaren... Överskottsvärme är det inte, man kyler helt enkelt ner köldmediet lite till efter kondensorn vilket förbättrar COP en aning om man tar tillvara på värmen. Det finns andra sätt att underkyla köldmediet på också.
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 15:36:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2007, 17:06:40 »
Det finns fler felaktiga påståenden på Thoréns hemsida.
http://www.thoren.nu/main.php?page=44
"Värmen i berget består nästan enbart av lagrad solvärme. Det är alltså inte värme från jordens inre som vi plockar ut."

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2007, 17:17:09 »
Det finns fler felaktiga påståenden på Thoréns hemsida.
http://www.thoren.nu/main.php?page=44
"Värmen i berget består nästan enbart av lagrad solvärme. Det är alltså inte värme från jordens inre som vi plockar ut."

Är du säker på att det är ett felaktigt påstående? motivera gärna...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2007, 18:29:35 »
Det finns fler felaktiga påståenden på Thoréns hemsida.
http://www.thoren.nu/main.php?page=44
"Värmen i berget består nästan enbart av lagrad solvärme. Det är alltså inte värme från jordens inre som vi plockar ut."

Är du säker på att det är ett felaktigt påstående? motivera gärna...

Jag undrar de samma.
http://bergvarme.energi-och-el.se/hur_bergvarme_fungerar/
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2007, 18:39:04 »
Temperaturen ökar med över 1°C per 100 meter borrdjup.

Tycker det låter orimligt, att solen bidrar med den temperaturökningen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2007, 19:19:39 »
Det har diskuterats tidigare. Lite svårt att hitta tillbaka till den tråden. Om jag minns rätt så är temperaturen i berget nära medeltempen på ytan. I områden med permafrost når frosten ner väldigt långt i berggrunden. Bidraget underifrån är nog litet, det mesta kommer från solen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2007, 19:39:23 »
Det har diskuterats tidigare. Lite svårt att hitta tillbaka till den tråden. Om jag minns rätt så är temperaturen i berget nära medeltempen på ytan. I områden med permafrost når frosten ner väldigt långt i berggrunden. Bidraget underifrån är nog litet, det mesta kommer från solen.

Här är en tråd där frågan diskuterats. *vinkar*
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14190.msg141196#msg141196
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2007, 21:20:14 »
Som jag skrev där så är genomsnittsuppströmningen av geotermisk värme 0,06W / kvadratmeter d v s försumbar.
Däremot finns så mycket värme inlagrad i berget att det tar många år innan jämviktsläge inträder, d v s man "lånar" inlagrad energi i början av sin VP-drift.
Men det är klart, det är ett dynamiskt system, och sänker man temperaturen rejält i berget så borde rimligtvis det geotermiska tillskottet öka något eftersom tempdiffen som "driver" den uppströmningen ökar.
« Senast ändrad: 21 maj 2007, 21:23:28 av maha6305 »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 22 maj 2007, 01:11:18 »
Suck

Jag antar att ingen vill verkligen veta hur det fungerar.
Jag har sett det ena sämre argumentet efter det andra och varje gång jag försökt få svar på mina frågor om diverse argument möts man endera av tystnad eller som den referens jag gav till vad en proffessor skrev, då var proffessorn att betrakta som en idiot som kunde påstå att värmen kommer från jorden inre.

Min fråga är finns det någon som vill veta och som är beredd att fundera på hur det fungerar ?

Jag tror att Lexus kanske vet.

MVH
Messer

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2007, 04:48:51 »
maha6305:
Du skriver "genomsnittsuppströmningen av geotermisk värme 0,06W / kvadratmeter"

Är det vid markytan eller på 150 meters djup?

Enligt Uppsala universitet så är temperaturen +30°C vid 1 000 meters djup. Misstänker att vid det djupet överstiger geotermisk värme 0,06 W/m².
http://www.teknat.uu.se/forskning/program.php?vetenskapsid=1&forskomr=13&id=14&lang=sv

Läste i tråden att du även skrev "Det är grundvattenflödet som avgör hur mycket värme man kan ta ut ur berget." vilket borde bidra till att torra energibrunnar inte kan användas till bergvärmepumpar. Nu är det fullt möjligt, och kräver en förklaring var energin kommer ifrån.


messer:
Nej, jag kan inte påstå att jag vet något om "geotermisk värme". Jag har läst ett antal dokument som berör energibrunn och återladdning. Tror att större delen av energibrunnens återladdning kommer från solen via markytan och regnvatten. Men att den geotermiska värmetillförseln skulle vara försumbar......tror jag däremot inte.

Min erfarenhet av 3 brunnar typ 3x80 meter ger kallare ingående brine än en brunn på 200 meter vid likvärdigt energiuttag. Det borde vara 3x80 som har högre ingående brine, då dessa har större markyta att fånga solenergi.

Har även läst att en energibrunn har låg/obefintlig vattengenomströmning. Om så är fallet, så är det endast artesiska brunnar och energibrunn utan kollektor som kan räkna med solenergi från större områden än sin egen tomt.

Om det finns en betydande vattengenomströmning i energibrunnar, borde all form av egen återladdning via solpaneler och frånluftsväxlare vara verkningslös.

Sker återladdning endast med hjälp av solen, borde det också visas på de långtidsmätningar som är gjorda. Jag kan inte se att de somrar som solen lyst konstant.....bidragit till högre temperatur i brunn.....än de somrar som solen lyst med sin frånvaro.
http://www.svepinfo.se/bilder/artikelbilder/bild3.gif

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2007, 09:05:03 »
Några grejor jag reflekterat över är:

-Temperaturen i orört berg ligger kring luftens medeltemp på den platsen.
-Temperaturen ökar sakta ju längre ner i berget man kommer (ca 1 ºC/100m).
-Min borra har varje sommar kommit upp i 7 ºC (som orört berg) då effektuttaget minskat.
-I de fallen jag har sett problem är det främst dåligt borrdjup (högt effektuttag/meter) som är problemet, inte lågt vattenflöde.

Eftersom många års empiriska erfarenheter säger att man ska sikta på att ta ut max ca 35W/m borra oavsett hur stort energibehov huset har (man borrar helt enkelt djupare då energibehovet är större) så tyder det på att en stor del av energin som pumpas upp kommer nerifrån. Berget strävar efter att jämna ut temperaturen och ytan som berget tar upp energi från solen ökar ju inte proportionerligt med borrdjupet. Skulle nästan all värme komma från enbart solen så borde det vara en exponentiell ökning av borrdjup för att klara ett högre energibehov.  Sc:,h
« Senast ändrad: 22 maj 2007, 09:06:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pris på bergvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2007, 09:34:38 »
Några grejor jag reflekterat över är:

-Temperaturen i orört berg ligger kring luftens medeltemp på den platsen.
-Temperaturen ökar sakta ju längre ner i berget man kommer (ca 1 ºC/100m).
-Min borra har varje sommar kommit upp i 7 ºC (som orört berg) då effektuttaget minskat.
-I de fallen jag har sett problem är det främst dåligt borrdjup (högt effektuttag/meter) som är problemet, inte lågt vattenflöde.

Eftersom mÃ¥nga Ã¥rs empiriska erfarenheter säger att man ska sikta pÃ¥ att ta ut max ca 35W/m borra oavsett hur stort energibehov huset har (man borrar helt enkelt djupare dÃ¥ energibehovet är större) sÃ¥ tyder det pÃ¥ att en stor del av energin som pumpas upp kommer nerifrÃ¥n. Berget strävar efter att jämna ut temperaturen och ytan som berget tar upp energi frÃ¥n solen ökar ju inte proportionerligt med borrdjupet. Skulle nästan all värme komma frÃ¥n enbart solen sÃ¥ borde det vara en exponentiell ökning av borrdjup för att klara ett högre energibehov.  Sc:,h

Men det finns ju ingen som har haft värmepump sÃ¥ länge att man har nÃ¥tt nÃ¥got som liknar statinärt tillstÃ¥nd. Enligt de simuleringar jag har sett tar det hundratals Ã¥r innan man har tagit ut sÃ¥ mycket värme frÃ¥n berget att det blir kallare i botten av borrhÃ¥let. Det är därför tumregeln 35 W/meter fungerar bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!