Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker varmvattnet för bubbelkaret?  (läst 1185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karlqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Räcker varmvattnet för bubbelkaret?
« skrivet: 21 oktober 2010, 21:54:06 »
Hej!
Jag & min sambo har köpt vÃ¥rat första hus  ::) och vi ska renovera bla badrummet. Vi ska sätta in ett bubbelkar som enl spec toppfyllt tar 265 liter. Min frÃ¥ga är dÃ¥ om vattnet vi har räcker, eller om man behöver extra beredare som jag förstÃ¥r att mÃ¥nga sätter dit.
I huset sitter det en CTC Excellent frÃ¥n -00. Den ska rymma 180 liter varmvatten vad jag förstÃ¥r det som, räcker det tror ni? Det gÃ¥r väl en del kallvatten oxÃ¥, för man kan ju inte gärna bada i 70 gradit vatten  ???

Tacksam för svar
Christian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker varmvattnet för bubbelkaret?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2010, 22:00:25 »
Har du pannan på 70 ºC?
I så fall är det bara att räkna: (70x180+10x85)/265 = 50 ºC, det torde räcka va?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karlqvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Räcker varmvattnet för bubbelkaret?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2010, 19:50:02 »
Ok, låter fint. Tack för era svar!
Dubbelkollade även tempen idag på vattnet, och den står på strax under 80 grader t.o.m. Så som du säger "planta" det borde ju vara grönt om man inte kör dusch och sådant samtidigt.
Vet någon förresten hur lång tid det tar för pannan att återställa varmvattnet efter att man i princip tömmer den? Självklart lär det skilja mellan olika modeller, men på ett cirkus...?

Christian

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Räcker varmvattnet för bubbelkaret?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2010, 08:00:27 »
Vet någon förresten hur lång tid det tar för pannan att återställa varmvattnet efter att man i princip tömmer den? Självklart lär det skilja mellan olika modeller, men på ett cirkus...?

Det beror på hur mycket effekt som är tillåten på den?
Max är väl 15 kW, men detta går väl att ställa ner?
Sen har den belastningsvakt vilket gör att den minskar på effekten om du har nån annan storförbrukare av el igång samtidigt.

Sen kom jag på att den har ju slingberedare vilket gör att man inte kan räkna så som jag gjort i tidigare exempel.
Men varmvattnet borde räcka till badkaret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!