Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta ett OK pris?  (läst 3412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oscar113

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är detta ett OK pris?
« skrivet: 14 december 2005, 11:28:54 »
Jag har precis fått in en första offert på bergvärmeinstallation och undrar om priset är normalt.

IVT Greenline HT+ E9
Varmvattenberedare IVT 300/160
Volymtank för att kunna ha värme i källaren sommartid
Ny cirkpump och expansionskärl
Poolväxlare och poolreglerutrustning
200m borra
Demontering och bortforsling av panna och vv-beredare
All installation och ingrävning

Summa: 183.000 kr.

Uppvärmd yta 210 kvm i tre plan plus pool på 45 kbm.
Huset ligger i Nacka.

LÃ¥ter detta OK?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2005, 15:09:00 »
Det låter som ett skapligt pris, viss ger det några tiotusentals kronor i vinst till installatören, men det är inget orimligt pris då det är ett ganska stort projekt. (liknande det jag själv gjort)

Om du skulle köpa allt (liknande utrustning men andra billigare delar) själv och sköta den samordning som krävs skulle du kunna komma undan med kanske 120-130 000 kr för materialet.

Men då får du göra en hel del av arbetet med grävning och likande själv. Dessutom tillkommer installationen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2005, 23:35:35 »
Är själv i tagen att välja rätt bergvärmealternativ och har fått rätt bra koll på NIBE, men kan någon hjälpa till med priserna på IVTs Greenline modeller (alltså bara prylarna inte installation/arbetet som naturligtvis skiljer och är individuellt).
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Xerxes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2005, 08:53:50 »
20 mil utanför stockholm, är det minst 10000 billigare.
Beträffande IVT-priser utan installation är det väl bara att fråga en återförsäljare. 8)

Utloggad knowledge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar fred!
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2005, 09:35:09 »
Till Rickard Admin.

Är det bara Värmepumpsgruppen som får ha smygreklam för sina grejer på detta forum?
Anledningen till att jag rekommenderade dessa "butikskedjor" är att jag ringt runt och kollat vad det kostar.
Butikskedjorna som har "Sverigepumpen" tar betydligt mer betalt.
Trodde syftet med detta forum var att man skall hjälpa varandra att hitta billiga värmepumpar bla.

Utloggad TMC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2005, 15:31:12 »
Knowledge: Vad pratar du om, har det försvunnit inlägg i denna tråden eller har ni en diskussion om reklam i en annan tråd?
Panasonic HE-12DKE som värmer sutteränghus på 145 (övervåning) + 40 (undervåning) kvm placerad på övervåningen ovanför trappan uppe vid taket med helt dold installation dragen innanför fasadpanel och under utanpåliggande terass till ytterdelen vid östersidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2005, 17:01:06 »
Forumet är inte till för att någon skall kunna marknadsföra sig via inlägg eller PM till frågeställare.

Till detta finns det annonsplats, alternativt möjligheten att köpa sig en egen tavla, som VPGR och Viessmann har gjort.

I sina egna tavlor får de marknadsföra sina produkter, men de får även stå till svars för de inlägg som forumets medlemmar gör.

Om jag missar något inlägg som VPGR eller annan annonsör gör i den vanliga forumdelen i reklamsyfta så klicka gärna på anmäl till moderatorknappen så skall jag titta på/redigera de inlägg som jag anser går över gränsen.

Alla får skriva objektiva och sakliga inlägg i forumet, både tillverkare, leverantörer, installatörer och annonsörer, men inte i syfte att marknadsföra sig.

En viss marknadsföring får de ändå, om, jag säger om, de skriver sakliga och informativa inlägg.
Den typen av inlägg bygger upp ett förtroende hos forumets besökare.

Att man, som du, skriver upprepade inlägg i syfte att "tipsa" om bra eller billiga värmepumpar utan att det finns fog för det i den tråd inlägget skrivs anser jag vara marknadsföring.

Jag kan ha fel, men det är jag som bestämmer var gränsen går.
Utan mina redigeringar av inlägg skulle forumet inte vara mycket värt, det skulle vara så fullt med tips och reklam att det inte skulle gå att lita på ett enda inlägg. När det gäller detta har jag inte fel, det är något jag är 100% säker på.

Till de som vill tipsa om bra eller billiga värmepumpar/installatörer kan jag rekomendera SVT:s eller SVEP:s diskussionsforum om värmepumpar.

I mitt forum vill jag att medlemmar/läsare skall kunna bilda sig en uppfattning och förståelse för hur en värmepump fungerar, vad som krävs för just dennes hus och till sist börja räkna ut vad läsaren/medlemmen själv anser vara den värmepump/installatör han eller hon skall välja.

Jag får därför tyvärr svara nej på din fråga, forumet är inte till för att vi skall tipsa varandra om billiga värmepumpar.
Det är till för att vi skall lära oss förstå vilken typ (mark, berg, luft/vatten, luft/luft eller frånlufts) värmepump som vi behöver, när vi vet det skall vi även utifrån de diskussioner som förts i forumet kunna bilda oss en uppfattning om vilket fabrikat och vilken storlek vi behöver.

Mitt mål med forumet är alltså att öka förståelsen för hur en värmepump fungerar, och grundat på denna förståelsen hjälpa människor att göra ett bra val för dem.

Att gå ut och rekomendera enskilda leverantörer när det finns tiotals som kan sälja dem till samma pris och med samma utrustning slutar ofelbart med en hel räcka av liknande inlägg. Det skulle till sist fylla forumet med opålitlig information helt utan värde.

Läs gärna reglerna för forumet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5194.0.html

Eventuella synpunkter tas helst emot via mail rickard@varmepumpsforum.com
 sÃ¥ att (även) denna trÃ¥d fÃ¥r handla om det den ursprungliga frÃ¥geställaren ville att den skulle handla om.
Han frågade inte om var man kunde hitta en bra installatör, han undrade om offerten var bra.

Trevlig helg.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2005, 20:45:37 »
Jag har precis fått in en första offert på bergvärmeinstallation och undrar om priset är normalt.

IVT Greenline HT+ E9
Varmvattenberedare IVT 300/160
Volymtank för att kunna ha värme i källaren sommartid
Ny cirkpump och expansionskärl
Poolväxlare och poolreglerutrustning
200m borra
Demontering och bortforsling av panna och vv-beredare
All installation och ingrävning

Summa: 183.000 kr.

Uppvärmd yta 210 kvm i tre plan plus pool på 45 kbm.
Huset ligger i Nacka.

LÃ¥ter detta OK?
Är själv i tagen att välja rätt bergvärmealternativ och har fått rätt bra koll på NIBE, men kan någon hjälpa till med priserna på IVTs Greenline modeller (alltså bara prylarna inte installation/arbetet som naturligtvis skiljer och är individuellt).
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2005, 21:31:41 »
TMC, tyvärr är installatörerna inte villiga att lämna ut priset på bara en VP, men IVT ligger i det högsta prissegmentet. Räkna med att en IVT är 20.000:- dyrare än NIBE. Priser på NIBE hittar du på deras hemsida. Jag har dock hittat installatörer på nätet som enbart säljer VP-pumpar och då kan priset vara 10.000:- lägre än NIBE´s riktprislista. Jag är varken säljare eller märkesbunden och enligt reglerna på forum ska inga namn på installatörer nämnas. När det gäller IVT verkar det vara priskartell, jag har inte hittat någon leverantör eller installatör som säljer pumpar under listpris. Jag har dock bestämt mig för CTC, därför att deras pumpar prioriterar värmeproduktion eftersom de inte har en dubbelmantel, som i fallet med NIBE prioriterarar gigantiskt mycket VV-produktion. Varmvattenproduktion är ju ointressant om man inte är många i familjen, men jobbar pumpen däremot med att prioretara värme får man enligt min kunskap en högre besparing. Vi bor ju i ett kallt land och med en stor tank för värmeproduktion, utnyttjar man ju också hela radiatorsysmet som en ackumulatortank!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2005, 21:34:41 »
Jag har precis fått in en första offert på bergvärmeinstallation och undrar om priset är normalt.

IVT Greenline HT+ E9
Varmvattenberedare IVT 300/160
Volymtank för att kunna ha värme i källaren sommartid
Ny cirkpump och expansionskärl
Poolväxlare och poolreglerutrustning
200m borra
Demontering och bortforsling av panna och vv-beredare
All installation och ingrävning

Summa: 183.000 kr.

Uppvärmd yta 210 kvm i tre plan plus pool på 45 kbm.
Huset ligger i Nacka.

LÃ¥ter detta OK?
Är själv i tagen att välja rätt bergvärmealternativ och har fått rätt bra koll på NIBE, men kan någon hjälpa till med priserna på IVTs Greenline modeller (alltså bara prylarna inte installation/arbetet som naturligtvis skiljer och är individuellt).

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Citera
Infoga citat
Knowledge: Vad pratar du om, har det försvunnit inlägg i denna tråden eller har ni en diskussion om reklam i en annan tråd?

Glömde svara på et inlägg, ber om ursäkt.  :-[

Ja, jag har tagit bort inlägg.

Den ena erbjöd sig att tipsa om en installatör.

Den andre lade ut sin e-postadress i forumet. (för att få informationen)

Så vitt jag kan förstå kan det tips han fick vara precis vilket som helst.
Jag vill inte att någon skall bli lurad (på ett så otroligt enkelt sätt) att ta kontakt med en oseriös installatör och eventuellt bli lurad på en massa pengar.

Tipset kan naturligtvis ha varit bra, men precis lika gärna ett rent lurendrejeri.
Detta forum är inte öppet för denna typ av tips, just p.g.a. den risk dom finns för att oseriösa "installatörer" utnyttjar det till sin fördel.

Som jag tidigare skrivit. De som vill ge, eller få, denna typ av tips kan vända sig till SVT:s eller SVEP:s diskussionsforum om värmepumpar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är detta ett OK pris?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2005, 00:50:06 »
Varmvattenproduktion är ju ointressant om man inte är många i familjen, men jobbar pumpen däremot med att prioretara värme får man enligt min kunskap en högre besparing. Vi bor ju i ett kallt land och med en stor tank för värmeproduktion, utnyttjar man ju också hela radiatorsysmet som en ackumulatortank!

Hoppas att jag inte köper ditt hus efter dig!
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!