Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallare i källaren efter VP installation!  (läst 2642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dennis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VÃ¥ga vägra!
Kallare i källaren efter VP installation!
« skrivet: 23 februari 2005, 13:24:50 »
Hej!
Efter jag installerade VP (IVT) 2002 så har jag nu kallare i källaren. Tidigare så brassade jag på i källaren och hade mer eller mindre avstängda element på övervåningen. Jag är inne på att jag måste installera alternativt byta ut befintliga element för att få samma effekt igen. Idag så har jag 7 grader varmare upp än nere så för att få ca 20 nere (har ett sovrum där) så blir det olidligt varmt uppe. Om jag försöker strypa elementen uppe så stannar pumpen (retur hög). Är jag inne på rätt spår eller finns det andra alternativ.
 Sc:,h Dennis

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2005, 13:32:07 »
Förmodligen den bästa lösningen. Större effektavgivning i källaren med samma framledningstemp. En ack är inte lösningen eftersom du då inte får ner det höga framledningsbehovet i källaren och därmed kommer att ha sämmre verkningsgrad på pumpen.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2005, 17:30:26 »
Någon som funderat att komplettera med luft/luft pump för att toppa källaren, visst det fungerar inte vid svinkyla men åandra sidan kan man smidigt hålla varmt även på sommaren...

Själv tänker jag satsa på större element, men man kan ju alltid fundera i andra banor...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad tiwood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: London / England
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2005, 13:10:48 »
Vi har samma problem som Dennis, fast huset är upp och ned... dvs kök och vardagsrum pÃ¥ övervÃ¥ningen och sovrum och tvättstuga pÃ¥ souterrängvÃ¥ningen, sÃ¥ det gör inte sÃ¥ mycket. Är man uppvuxen i England störs man inte av kyla inomhus ;D. Emellertid klagar resten av familjen... klena svenkar.  ;) Därför funderar jag antingen pÃ¥ en stor fläktvonkektor pÃ¥ souterrängvÃ¥ningen eller en fläkt som transporterar luft frÃ¥n övervÃ¥ningen till souterrängvÃ¥ningen. Det är ju dessutom bra att förbättra ventilationen när med byta frÃ¥n olja eldning till bergvärme.

/ Tiwood
IVT HT Plus 7,  200 L VB, 150 borra, 180 kvm boyta, 8 st sektionsradiatorer och 3 st plÃ¥t radiatorer, 15 kvm golvvärme, 1 st fläktkonvektor.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2005, 03:38:05 »
Hos oss blev det relativt sett varmare i källarenefter övergång olja till vVP.
Men det beror på arr vi tyckte oss behöva snåla med oljan. Nu har vi 18 grader i hobbyrummet .. tidigare 16 -17 .. Men som sagt 60-talshus!
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2005, 07:56:52 »
Hej!
Innan jag skaffade VP så hade jag elementen i tvättstuga och garage avstängda eftersom oljepannan i pannrummet mitt emellan värmde utrymmena rätt så bra. Med VP installationen så skaffade jag termostater till dessa element. Elementet i garaget står på * (ca 10 grader) och är rätt så fesljummet då man känner på det. Men i tvättstugan ställde jag termostaten på 14 grader och när det är -20 ute så är detta element lika varmt som elementen i bostadsdelen (där termostaterna är vidöppna).

Jag testade att ställa ner värmen i tvättstugan ett par-tre grader i går kväll och efter ett par timmar (med -15 ute) så hade VB-f stigit 2 grader!  :o

VP gick kontinuerligt hela tiden (elpatron avstängd) så tydligen dränerade elementet i tvättstugan bra mycket effekt ut VP och genom att sänka tempen 3 grader i tvättstugan så fick jag upp VB-f max (vid enbart VP drift) 2 grader.  :D ;D 8)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2005, 18:18:36 »
Citera
Jag testade att ställa ner värmen i tvättstugan ett par-tre grader i går kväll och efter ett par timmar (med -15 ute) så hade VB-f stigit 2 grader!

mycket effektivt sätt att spara tillskottstimmar!!! sänk tillfälligt vid svinkyla.... några dadar märks nästan inte alls på tempen i källaren...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2005, 18:38:24 »
Citera
Jag testade att ställa ner värmen i tvättstugan ett par-tre grader i går kväll och efter ett par timmar (med -15 ute) så hade VB-f stigit 2 grader!

mycket effektivt sätt att spara tillskottstimmar!!! sänk tillfälligt vid svinkyla.... några dadar märks nästan inte alls på tempen i källaren...
jaha...vad ska man säga...Ã¥ter nÃ¥t man fÃ¥r komma ihÃ¥g o testa när det blir kallt...funkar det sÃ¥ är det ju genial lösning  ;D
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallare i källaren efter VP installation!
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2005, 19:30:32 »
kek29

Men kom ihåg frysrisken på ledningar och radiatorer!!
jag har allt synligt så jag stänger helt ibland, då klarar jag minst 5 grader kallare utan tillskott... i gammaldags källare tycker jag det är helt ok tempen sjunker 1 på några dar.

Snart har vi avskaffat tillsottet, sen atackerar vi driftsenergin till pumpen  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!