Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter och knäppningar i golven  (läst 1607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arne40

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Många starter och knäppningar i golven
« skrivet: 30 december 2006, 11:15:40 »
Tacksam för hjälp med problemlösning.
Jag kör mitt VPsystem  Nibe andra säsongen i nybyggd villa utanför Gävle .
Jag har ett bergvärmesytem Nibe Fighter 1215 , 7 KW och med 190 meter borrhål och det värmer två enplanshus ett på 35 kvm där är pumpen placerad och ett hus på 173kvm ( 25 m i isolerad värmekulvert till stora huset).Husen har golvvärme med enskild tempreglering av varje rum
Själv vet jag egentligen bara hur man startar och stoppar VP och hur man kan ställa  tempen upp och ned  och installatören gjorde en grundinställning för 1 1/2 Ã¥r sen.
Jag har två problem
Pumpen startar och stoppar ofta ca 60 gÃ¥nger per dygn (3 ggr/timme vid utetemp 0-5 grader  och jag ligger dÃ¥ med en utgÃ¥ende-temp pÃ¥ 40 grader . VPumpens  mÃ¥nga start och stopp  verkar inte rätt när man läser detta forums experter- ¨
Går det att justera ned det på nåt sätt ?-vilka justeringar kan jag göra?

När det är kallt ute och varje gång pumpen startar börjar det efter ett tag att knäppa i golven av den ökande vattentemperaturen och det är störande -jag har inga uppgifter på antal starter av VP när det är kallt.

Rörmokarn som satt in systemet har  gjort smärre justeringar och föreslÃ¥r nu att sätta in en som han kallar "knäpptank" i systemet (är det en buffert??) för fÃ¥ bort knäppningarna i golven - blir det bättre av det??

Tacksam för alla synpunkter av forumets erfarenheter.

2 hus Gävle 35kvm o 173 kvm med golvvärme och uppvärmda mede bergvärme borrhÃ¥l 190 meter  VP Nibe Fighter 1215 7KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Många starter och knäppningar i golven
« Svar #1 skrivet: 30 december 2006, 11:51:01 »
Med en buffert blir det mindre knäppningar... med tur blir det knäpptyst  ;)

Ang starterna: öppna alla styrdon för golvvärmen då får du säkert för varmt du kör ju hög kurva nu.
Sen sänker du kurvan tills du har lagom temp i dom rum som blir svalast. Sen kan du försöka få dom rummen varmare. För att ytterligare kunna sänka värmekurvan. Efter det återstår dom rum som är för varma, dom åtgärdas genom att man stryper flödet i rummen. Med fast strypning! Det fina med det är att golven aldrig blir helt kalla som dom kan bli med givare i alla rum och en öppen planlösning (en slinga värmer flera "rum")
Det ger betydligt bättre verkninsggrad på anläggningen och mindre starter.

Det bästa är att skippa styrdonen till golvvärmen helt köpa en rumsgivare till värmepumpen montera den centaralt i huset. Det ger bättre ekonomi och mindre antal starter.

Sen finns det justeringar i styren man kan göra för att minska antalet starter också. Det är kanske enklaste åtgärden för att minska antalet starter!

Är man inte sÃ¥ bevandrad sÃ¥ lÃ¥ter det här kanske riktigt knöligt  Sc:,h  Det är inte speciellt svÃ¥rt men det krävs att man vet hur och var man ska "skruva". sen hittar man inte "rätt" direkt utan det krävs ett antal justeringar.
Du kan diskutera det lite med din installatör också.

Sen får vi se vad andra här på forumet tycker!

Det ordnar sig till det bästa ska du se!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad arne40

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Många starter och knäppningar i golven
« Svar #2 skrivet: 30 december 2006, 12:15:21 »
Tack Bertil för snabbt svar.
Nu har jag lite att pula med och jag kommer att publicera vad resultatet blir.
Tacksam för andra synpunkter med samma klara språk för icke ingenjör.
Arne 40 från Gävle
2 hus Gävle 35kvm o 173 kvm med golvvärme och uppvärmda mede bergvärme borrhÃ¥l 190 meter  VP Nibe Fighter 1215 7KW

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter och knäppningar i golven
« Svar #3 skrivet: 30 december 2006, 12:20:39 »
Ett litet grundtips av mig.

Börja med kurva 4 och ratten på 0, öppna sedan alla termostater, justera sedan kurvlutning och ratt 1 ggr/dygn tills du fått bra värme i hela huset.

När det är varmare ute än -5°C justerar du på ratten
När det är kallare än -5°C ute justerar du på kurvan, rör helst inte kurvan innan det är minst -10 °C ute, det är först då du verkligen vet att du hamnar rätt.

Om det blir för vamt inne skall du vrida ratten motsols, blir det för kallt inne vrider du den medsols.

Kurvan justeras på liknande sätt, blir det för kallt inne vid sjunkade utetemp så ökar du kurvan
Blir det för varmt inne vid sjunkande utetemp så sänker du den.

När du hittat rätt i större delen av huset så kan du börja strypa flödet i de slingor som värmer rum som är "för" varma.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad arne40

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Många starter och knäppningar i golven
« Svar #4 skrivet: 30 december 2006, 12:28:47 »
Tack Rickard Einstein *vinkar*
Vilket forum! Här får man svar på lördagar och på förståelig svenska
Nu är det ännu mer att bita i!
Arne40
2 hus Gävle 35kvm o 173 kvm med golvvärme och uppvärmda mede bergvärme borrhÃ¥l 190 meter  VP Nibe Fighter 1215 7KW

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Många starter och knäppningar i golven
« Svar #5 skrivet: 30 december 2006, 12:36:07 »
 Thumbsup Tack.

Blir du trots detta inte av med knäppningarna så kan en volymtank gör det bättre, men jag tror du kommer att få mycket mindre problem med knäppningarna om du bara fixar styren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!