Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som testat Sfinx kombivärmepump  (läst 3602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« skrivet: 09 februari 2011, 09:32:58 »
Hej
Är det någon som har erfarenhet av Sfinx kombivärmepump.

Den har 2 kompressorer en för luft/vatten VP och en för vätska/vatten. Hela burken sitter på utsidan av huset, inne har man "bara" en ack.tank. på insidan.

För att inte behöva gräva så djupt i plånboken funderar jag på att installera den som L/V VP i ett första steg (ev. tillsammans med solfångare) och då inte borra något hål i backen. När man kört ett år får man utvärdera och fundera på om det är värt/behövs borra.

Man kan inte köra båda kompressorerna samtidigit utan när våren/hösten kommer får man gå till maskinen och trycka på en knapp för att växla, dvs om driftsekonomin inte blir bra med bara L/V borrar man ett hål och kör på V/V på vintern och L/V på sommaren då även poolen ska värmas.

Kombivärmepumpen
http://sfinxsolar.e-butik.se/show_cat.asp?cat_id=58&head_id=43


Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2011, 10:00:50 »
Jag har funderat på samma maskin men den har inte 2 kompressorer utan 2 värmeväxlare i serie.
Jag tänkte köra på mitt korta hål (80m) de kallaste månaderna och som l/v resten.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 10:03:03 »
Måste man gå till maskinen och trycka på en knapp :(
Va synd att man inte kan styra den till vad som för tillfället är effektivast. Tex l/v på dagen men skifta till v/v automatiskt om natten blir kall.
/Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 10:14:30 »

Om du har möjlighet att finansiera en bergvärmepump bör det vara prio 1.
Min anläggning var betald på fyra år.
Vätska/vätska ger den bästa komforten.
.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 10:28:25 »
Måste man gå till maskinen och trycka på en knapp :(

Borde väl gå att fixa med en termostat?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2011, 08:28:37 »
Ja, jag menar det. Men det beror ju på hur det ser ut, det kanske inte är så lätt att byta?
/Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2011, 09:12:03 »
Ser ju ut att vara ett bra alternativ om man vill uppgradera en gammal bergvärmeanläggning, En större maskin mot en befintligt hål, som då egentligen blir för litet, men får hjälp av luft när det passar. Men att köpa den som L/V? Är det inte billigare att köpa ren L/V då?
Ska man släpa dit en borrigg, borrar man väl ändå fullt djup? Kan du inte gräva ner en kort slinga i marken, så vi får veta hur det fungerar?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2011, 12:05:29 »
Tanken bakom denna modell är att ha en lämplig produkt för de som :
Vill ha en utomhusv VV-VP alternativt Tar ut för mycket energi ur sin borra/jordvärme,

Det kan tex vara att man har en borra som pga orsaker som tex tillbyggnad eller pool blir för kort för det nya årliga energiuttaget.
Det kan vara att man har plats bara för liten markslinga och vill använda den enkom för de kallste tillfällena. 
Kan också brunn med begränsat energiuttagskapacitet som man kan använda under den kallaste perioden.

Manuell omkoppling, två kompressorer.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2011, 12:57:04 »
Manuell omkoppling, två kompressorer.
Betyder det att man inte kan skifta mellan dem med en termostat?
Är det en mekanisk omkoppling?
mvh Anders
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2011, 13:38:21 »
Sfinx
Är den "bara" för de som växt ut er sin redan befintliga lösning?

En frågeställning till alla på forumet som är duktiga på vad man kan få ut ur olika lösningar och duktiga på att räkna.

Jag tänker enligt följande:
Jag kommer inte att kunna nyttja ROT avdraget.
Ett alternativ är att jag investerar i denna kombivärmepump, tar ett paket utan solfångare kost 70 000kr, betalar röris 20 000 för att installera (räcker 20 000), jag har då ett värmesystem som inte är optimalt på vintern men ger en hel del så fort det blir lite varmt ute. investeringskostnad tot 90 000kr. Borrar gör jag något annat år när plånboken har växt till sig (eller så gör jag inte det för att jag är nöjd som det är)

Alternativet är att jag tar en pump från någon av de tre stora tillverkarna inkl borra, arb mm och hamnar runt 170 000kr.
Om jag inte minns helt fel vad det står på offerterna så behöver jag köpa ca 13 000kWh el och får ut en massa go värme och varmtvatten.

Hur blir ekvationen med Sfinx kombipumpen som luft/vatten? (ränta och amortering klarar jag av att räkna själv)
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2011, 17:43:55 »
Jag skulle förstå om du hade en pool du vill hålla 28 gr. varm, då finns en poäng med denna produkt. (och borra senare) Men har du inget värmebehov på sommaren och ändå ska borra, så är väl en bergvärmepump det naturliga valet? Ett borrhål kostar ca. 40 000:-
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Någon som testat Sfinx kombivärmepump
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2011, 20:56:02 »
Hej


Jag ska värma pool, se profil/fot noten nedan.

Mitt borrhål kommer att kosta MINST 60 000kr förmodligen mer, enligt offerterna behöver jag borrra 200-230meter, forumet lär rekommendera några meter till.

Hade inte för avsikt att bli dumsnål, men det är många saker som ska göras på huset så det är bra om man kan flytta fram några kostnader.
Kanske är mitt hus för stort så att det bara är dumt att inte borra. Kanske får man en tillräcklig bra driftekonomi med kombipumpen med luft/vatten.
 :-\     Sc:,h    :-X   
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!