Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innegivare eller utegivare  (läst 16255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Innegivare eller utegivare
« skrivet: 10 november 2005, 15:40:58 »
Det har diskuterats mycket vilket som är bäst för styrning av värmepump. Innegivare, utegivare eller båda.
Den bästa regulatorn generellt är en PID regulator.
P Proportionell
I Integrerande
D Deriverande
Normalt arbetar en regulator bara med ärvärde(innetemperatur) och börvärde(den temperatur man vill ha).
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.
Värmepumpens bör styras av skillnaden mellan Börvärde och utetemperatur till denna term adderas derivatan av skillnaden börvärde och innetemperatur.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #1 skrivet: 11 november 2005, 07:33:05 »
Det har diskuterats mycket vilket som är bäst för styrning av värmepump. Innegivare, utegivare eller båda.
Den bästa regulatorn generellt är en PID regulator.
P Proportionell
I Integrerande
D Deriverande
Normalt arbetar en regulator bara med ärvärde(innetemperatur) och börvärde(den temperatur man vill ha).
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.
Värmepumpens bör styras av skillnaden mellan Börvärde och utetemperatur till denna term adderas derivatan av skillnaden börvärde och innetemperatur.

Hmmmm... Sc:,h Du skriver att ingen deriverande funktion behövs och sen skriver du att derivatan av skillnaden på innetempens börvärde och ärvärde ska adderas, hur ska du ha det ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #2 skrivet: 11 november 2005, 08:35:57 »
För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.

Du menar... värmesystemets tröghet är STÖRRE än utetemperaturens tröghet... Eller?  Sc:,h
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #3 skrivet: 11 november 2005, 08:51:20 »
Undrar vilken regulator min värme pump är utrustad med?  ::) Värmepumpen startar när den känner att det är för kallt pÃ¥ framledningen  och stoppar när det är uppe i temp. Detta kan uppnÃ¥s med en termostat. Sedan viket börvärde den skall ha är ju en annan sak, det plockar dej ju frÃ¥n kurvan och ute tempen och i bästa fall inne tempen.
Inne givare är att föredra dÃ¥ mÃ¥nga faktorer pÃ¥verkar temperaturen inne, sol, moln, rengn, vind, mycket folk, brakamin, torktumlare, mm...  Dett missar ute givaren.
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #4 skrivet: 11 november 2005, 11:07:16 »
Nu är det väl så illa att en berg/mark-VP (i de allra flesta fall) har en reglering av simplaste modell, nämligen on/off-reglering. Reglerdatorn räknar ut ett önskvärt värde på framledningstemperaturen (börvärde) och sedan svänger systemet kring detta värde med hjälp av start/stopp. Hade pumpen varit varvtalsstyrd hade man kunnat körda både PI och PID reglering, men det går ju inte med on/off-reglering.

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #5 skrivet: 11 november 2005, 12:04:47 »
Svar till Carl N.
Jag har skrivet fel.
Skillnaden mellan börvärde och innetemperatur skall naturligtvis integreras.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #6 skrivet: 11 november 2005, 12:07:43 »
Rippe,

Har du koll på hur olika tillverkare reglerar sina värmepumpar? Skulle vara intressant att veta vad de olika tillverkarna använder sig av för strategi. Hur bra fungerar egentligen on/off-regleringen, dvs hur stora avvikelser får man i innetemperaturen? Ni som sitter och loggar får gärna meddela hur det förhåller sig :)

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #7 skrivet: 11 november 2005, 12:24:40 »
Svar till Erkki
On/Off reglering med enbart utegivare ger väl en temperaturdiff. på kanske en tredjedels grad under en cykel. Temperaturdiffersen på grund av blåst och solinstrålning kan väl upptå till ett par grader. Det beror på var i rummet man mäter.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #8 skrivet: 11 november 2005, 17:20:36 »
hej

Jag är också intresserad hur tillverkarna har löst regleringen
kan någon förklara ?
går dom på returtempen, även lutningen sas på returtempen efter ett stopp så dom känner av hur fort energin försvinner eller ???
vill ha en utförlig föklaring om någon orkar

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #9 skrivet: 12 november 2005, 16:43:14 »
Asdf, tack för ditt svar på on/off-regleringens temperaturdifferens.

För fallet värmepumpar behövs ingen D-funktion eftersom värmesystemets tröghet är mindre än utetemperaturens tröghet.

För att återgå till ditt första inlägg. Jag håller inte riktigt med om detta. När man har att göra med t.ex. golvvärme har även värmesystemet en stor tröghet, kanske rätt nära utetemperaturens. Jag är av den åsikten att en deriverande verkan kunde göra nytta då.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #10 skrivet: 12 november 2005, 19:26:56 »
Rippe,

Har du koll på hur olika tillverkare reglerar sina värmepumpar? Skulle vara intressant att veta vad de olika tillverkarna använder sig av för strategi. Hur bra fungerar egentligen on/off-regleringen, dvs hur stora avvikelser får man i innetemperaturen? Ni som sitter och loggar får gärna meddela hur det förhåller sig :)

Svar nej, jag har inte koll på hur alla tillverkare sköter regleringen. Det mesta pekar dock på att man i det flesta fall håller sig väldigt enkelt. Jag kör Nibe själv och den har jag lite koll på. Med hjälp av utetempgivaren och eventuell inomhusgivare räknar den ut ett börvärde för framledningstempen. Med hjälp av olika kurvlutningar och förskjuten kurva kan man tvinga fram olika börvärden vid olika ute/inne-temperaturer. Men just pågrund av att kompressorn inte varvtalsstyrs så kan systemet inte göra så mycket mer än att slå på pumpen och sedan slå av den. Och som vanligt vid on/off-reglering får man en tätare reglering om man tillåter täta start och stopp. MEN det är inte så lämpligt ur hållbarhetssynpunkt. Därför låter vi (som tror vi kan något) systemet styra ut i böjarna och därigenom starta och stoppa sällan. Dock är reglermiljön HUS ganska så trögt varvid man kan styra ut systemet ganska ordentligt innan man man märker svängningar i inomhustempen. Och det går att styra ut ännu mer innan man börjar STÖRAS av svängningarna (kräver dock lite list mot övriga i familjen som KAN vara mer känsliga).

Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #11 skrivet: 12 november 2005, 19:34:32 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.
« Senast ändrad: 12 november 2005, 19:36:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #12 skrivet: 12 november 2005, 19:35:10 »
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.
Det är bara cirkulationspumparna som varvtalsstyrs...  huvuddunk
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #13 skrivet: 12 november 2005, 19:40:34 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.

MEN är det sant!!!?? Snacka om falsk marknadsföring! 
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #14 skrivet: 12 november 2005, 19:52:17 »
Citera
Nu såg jag i en annons att Thermia tydligen varvtalsstyr sin berg/mark-VP. Det skulle vara intressant att höra någon berätta om den pjäsens styrning.

Rena lurendrejeriet, det är bara cirkpumparna som varvtalssyrs.

De borde byta marknadsförare.

Jag kan se en vits med deras marknadsföring. Med lägre flöde startar man då man har lågt media att värma det ger den största diff och därmed större möjlighet att snabbt komma upp i temp och ej som med högre flöde vänta längre tid innan VP når sin max effekt.

Sen då normakl temp uppnåtts ökar man sin hast och behåller därmed forfarande låg returtemp till kompr.

Tills mott slutet av exv VV laddning har man maximerat sitt flöde för att ha bästa kapacitet på VV lagring i en tank.
Hela förloppet bygger då på att ha konstat framlednings temp med bästa VV temp som slut resultat.

Dessa 3 steg gör en VP mer effektiv i dess körning. Utnyttjning kompressorn hela temp kurva. Så deras marknad föring är ej helt fel Sc:,h



Nu tillbaka till

INNE ELLER UTEGIVARE. OPTIMERA MERA SÅ KÖP EN INNEGIVARE DÅ BLIR DET BÄST:
« Senast ändrad: 12 november 2005, 19:57:35 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #15 skrivet: 12 november 2005, 22:16:59 »
Naturligtvis finns det fördelar med att varvtalsstyra cirkpumparna, annars skulle de aldrig ha infört det, (då vore de verkligen galna) men att marknadsföra det som en varvtalsstyrd värmepump då 99% antar att det gäller kompressorn är direkt omdömeslöst.

Att försöka lura konsumter att köpa nåt som inte är vad det utger sig för att vara kan nog kosta mer än det smakar, i alla fall när/om allmänheten får veta hur det hela förhåller sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #16 skrivet: 12 november 2005, 23:34:34 »
Och det går att styra ut ännu mer innan man börjar STÖRAS av svängningarna (kräver dock lite list mot övriga i familjen som KAN vara mer känsliga).

Nu blev jag nyfiken på hur denna list går till :)

Naturligtvis finns det fördelar med att varvtalsstyra cirkpumparna, annars skulle de aldrig ha infört det, (då vore de verkligen galna) men att marknadsföra det som en varvtalsstyrd värmepump då 99% antar att det gäller kompressorn är direkt omdömeslöst.

Om man skulle varvtalsstyra kompressorn, borde man då också varvtalsstyra cirkulationspumparna (båda eller någondera) på samma gång eller hur blir det?

Hur mycket sparar man förresten med en innegivare? Jag har hört talas om 5-10%, är det bara marknadsföring också? Antar det beror på vilken reglering man använder också, med on/off känns det som man borde ha en del att vinna iaf.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #17 skrivet: 12 november 2005, 23:45:51 »
den största vinsten med innegivare är väl att man får en större kommfort med jänmare värme även om man har en dragig kåk eller på våren när det är 10grader kallt på norrsidan där utegivaren sitter och solen steker in genom panoramafönstret som vetter mot syd
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #18 skrivet: 15 november 2005, 07:04:52 »
Hur mycket sparar man förresten med en innegivare? Jag har hört talas om 5-10%, är det bara marknadsföring också? Antar det beror på vilken reglering man använder också, med on/off känns det som man borde ha en del att vinna iaf.

Jag sparar nog i denna storleksordning, beroende på min kåks läge. Av 12 fönster är 9 mot söder och kommer bara solen fram så värmer den kåken även då det är neråt 0 grader ute. Innan jag skaffade innegivare kunde det vara 26-27 grader inne då jag kom hem från jobbet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #19 skrivet: 15 november 2005, 16:53:03 »
 :D
Angående inne eller utegivare
Mina föräldrar har Thermia med enbart utegivare och de är inte nöjda då det ändrar väderlek och temp ute
Då får de en fördröjning av innetempen med ca 12-14 timmar. :-\
När min svåger satte in en värmepump ca 1år senare enIVT så satte han in både inne och ute givare.
Detta var inte riktigt påpulärt hos installatören för det är visst svårt att synka de båda givarna. :-\
Men efter någon månad med justeringar så fungerar denna anläggning perfekt. :D
Han märker inte att vädret ändrar sig han har samma temp antingen det är varmt eller kallt.
Efter detta resonemang så skall man skälvklart ha båda givarna och sammköra dom. a:gl

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #20 skrivet: 15 november 2005, 20:53:59 »
Man ska absolut har både och. Man får ett bättre rumsklimat (jämnare temp) men dessutom så sparar den så mycket energi att den rackarn blir lönsam!!

Den är inte svår att få att funka men det krävs lite pill under några veckor, det är det som gör att inst absolut alltid avråder.
Där har dom fel så fel som man kan ha!!!
Det får vi leva med!
En kompis fick köpa på ett villkor att han INTE blandade in inst!!!
Han hade kört sin vp i 2 år så kurvan var rätt, justeringen tog väl ca 30 sekunder!
Nu skröt ja ocksÃ¥  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #21 skrivet: 16 november 2005, 00:56:14 »
Jag kör med utegivare, plcerad sÃ¥ att den pÃ¥verkas även av solvärmen. Funkar bra. Inomhusgivaren ( som bara är av type slÃ¥-av om det blir för varmt) leverades med pumpen.  Men jag har inte dragit ledningen än .. och kommer troligen inte heller att göra det
Saknar möjligtvis en vindmätare ..  Innan det ska storma höjer jag värmekurvan manuellt.  Bra ocksÃ¥ ifall det skulle bli avbrott ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rodge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny dans, ny biljett!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #22 skrivet: 16 november 2005, 10:05:52 »
Hej,

Prövar igen med mitt inlägg som tidigare ej någon svarat på...

Är sugen på att komplettera min anläggning med en innegivare men ser inte hur man ska optimera en sådan för ett hus med 2 plan?
Vad har ni för tips om man bor i ett hus med 2 plan där det normalt skiljer sig 1 grad(på sommaren ännu mer) mellan dessa. Vi vistas ungefär 70% av tiden på det övreplanet där det då är 1 grad varmare, runt 21.
Att placera innegivaren på övre planet känns som det rätta så vi har öppen spis samt att det även är där som det är mer vindkänsligt. Men då inbillar jag mig att när innegivaren justerar så blir diffen ännu mera mellan de bägge planen och således för kallt på entréplanet?

Att placera givaren på entréplanet(där har det förövrigt engång i tiden suttit en) då blir det väl för varmt på det övre planet?

Hur löser man detta?

// Rodge
Thermia Duo 8, MBH 300, 196 m borra

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #23 skrivet: 16 november 2005, 12:27:05 »
Även i vårt andra plan är det lite varmare än i bottenvåningen (skönt !). I övervåningen använder vi i flera av rummen de gamla radiatortermostaterna(Termostaterna används bara på 5 av husets ca 16 påkopplade radiatorer, man bör inte styra en stor andel av radiatorerna med termostater).
Radiatortermostater är tröga, nu under den halvvarma perioden då VP:n pausar ca 50-60 % av tiden hinner de inte reagera och är tämligen öppna. Men när det är kallt ute stänger de ganska bra. Vi låter dom inte stänga helt

Huvudstyrningen sker via utetermostaten, placerad så att den tar emot lite solvärme och den styrningen fungerar mycket bra. Placeringen beskrevs i en annan tråd
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #24 skrivet: 16 november 2005, 12:48:36 »
Rodge
Ojämn temperatur i husets olika rum och plan, bör man se över om man ska ha en rumsgivare kopplad till pumpen som ska styra all värme i hela huset.
har man hyfsat moderna termostatventiler då är det lätt.
på dom flesta finns möjlighet att strypa grundflödet (fast strypning)

För Danfoss ventiler kolla här

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Som Sarastro skriver kan man använda några få termostatventiler också, om man inte får till det med fast strypning.

Ang väder och vind, en rumsgivare kompenserar mycket effektivt för detta!. 
Dessutom har dom flesta sorterna en möjlighet att enkelt ställa om kurvan på rumsgivaren.
Utan rumsgivare ska man in i datorn på dom flesta, det är inte lätt för tant Agda 92 år!
Då har Nibe tänkt till som har vred även på VP.

Ang söderläge, förr fanns det tom rek. från vissa tillverkare av shuntaut. att hade man mycket söderfönster då bör givaren placeras i söderläge!
Ang vind på stora fastigheter kompenserar man ibland för vind, men inte på villor vad jag vet.

Ang att ta "höjd" om det lovas svinkyla kan man ju tokhöja Vp kurva ( lättast på rumsgivaren) och stoppa elpatronen, det funkar vid kortvariga köldknäppar.
Pånatten kan vp jobba ostört med värme och tom nå pumpstopp om kurvan inte höjs, trots tillskottsbehov på dagen pga av vv produktion.
Men res inte bort längre tid med elpatronen avslagen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #25 skrivet: 20 november 2005, 16:56:44 »
Varvtalsstyrda cirkulationspumpar är väl inte ens en nyhet. Har inte Thermia kört med varvtalsstyrda cirk.pumpar förrän nu?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #26 skrivet: 20 november 2005, 19:17:21 »
en markvärmepump som har "on/off" reglering kring ett bärvärde som man valt på en kura, funkar aldeles utmärkt. Ute givaren räcker i de flästa fall för att hålla en exakt temp på mindre än 0,3 graders diff (hur stor diff man vill ha bestämmer man själv via olika former av värden)

inne givaren har man för att uppnå maximal komfort i lägan då utegivaren inte räcker till för att beräkna vilken temp på framledningen som behövs / gör regleringen snabbare så man ej märker nån skilnad.

detta kan tillexempel vara vid kraftig vind, när solen liger på huset, när man bakar bullar, när startar en brasa i kaminen eller när man har många på besök.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2006, 17:30:29 »
Hmmm... Reglerteknik är ett intressant ämne. Riktigt avancerat dessutom.

Tidigare i tråden diskuterades bl a PID (proportionerlig, integrerande och deriverande) grunder för styrning. Att relationen mellan tröghet hos hus och väder i alla lägen skulle diskvalificera temperaturderivata som styralgoritm håller jag inte med om, men det är en annan historia.

Vet ni vad?
Hörde något intressant av en svåger som jobbar med växellåds-automatik i lastbilar. Där börjar man nu titta på mer grunddata än bilens lutning, last hastighet och andra givna värden...
Med en GPS i kombination med en terrängkarta så kan växellådan "ta höjd" (alltså växla ner och gasa) för en uppförsbacke INNAN den kommer!

Nu börjar det bli intressant. Förutseende styrning kanske kommer i framtidens värmepumpar. Att ta emot väder och vindprognos från SMHI och dra igång kompressorn precis lagom. Eller att ignorera ett visst gradminuterunderskott efter en svinkall natt som VP knappt klarade - för att man vet att solen håller på att gå upp inför en varm vårdag .


DÃ… pratar vi styrning ;)


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2006, 07:16:13 »

Nu börjar det bli intressant. Förutseende styrning kanske kommer i framtidens värmepumpar. Att ta emot väder och vindprognos från SMHI och dra igång kompressorn precis lagom. Eller att ignorera ett visst gradminuterunderskott efter en svinkall natt som VP knappt klarade - för att man vet att solen håller på att gå upp inför en varm vårdag .


DÃ… pratar vi styrning ;)



Jag har läst om nÃ¥gon pÃ¥ detta forum som har utegivaren pÃ¥ österväggen, det är väl nästan samma sak?  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2006, 19:23:38 »
Jag har läst om någon på detta forum som har utegivaren på österväggen, det är väl nästan samma sak?  *roflmao*

Det där tåls att tänka på  ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2006, 19:37:11 »
Förr fanns rek om att sätta den på södervägg om man hade mycket söderfönster och öppen planlösning.
Det var på stenåldern har inte uppgiften kvar.
Kan ha avrit Billman på sin tid eller TA.

På vår 25 kw pump sitter den mot öster. En byggnad har sån värmetröghet så det funkar tillsammans med rumsgivaren som sitter i rum mot väster med jättemycket fönster.

Jag var sur, men inst framhärdade. Det var väl 25 meter extra till norrväggen.
Det är skakigt att titta på givaren på våren kan den visa tex +-0 fastän det är -20 ute!!!
Men det är några få timmar, blir det undertemp då gasar rumsgivaren.
Det funkar faktiskt! men det känns inte optimalt!

Angstyr.. på större fastagheter har man adaptiva styrutrustningar kan även va kompletterade med vindkännare.
Den lär sig hur sumstempen ändras med olika förutsättningar ute tex vind värderomslag mm.

Det är helt säkert att tillskottet går i onödan på dom flesta pumptyperna. Särskilt dom som styr med till och fånslag runt ett börvärde!!
Styr man med gradminuter har datorn lite mera tålamod särskilt tex efter vv produktion då tempen sänks kraftigt i rad systemet. Det är bra för det är inte alls säkert att tillskott behövs om pumpen får jobba på!!

Det finns några VP där man tar hänsyn till byggnadstyp, det borde finnas på alla pumpar, det vore mycket värt tex vid snabba väderomslag
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #31 skrivet: 30 januari 2006, 10:27:31 »

Styr man med gradminuter har datorn lite mera tålamod särskilt tex efter vv produktion då tempen sänks kraftigt i rad systemet. Det är bra för det är inte alls säkert att tillskott behövs om pumpen får jobba på!!


Gradminutrar borde "åldras" och kunna kastas bort. Det där tålamodet du skriver om kan bli för stort ibland. Speciellt i en byggnad som inte själv är speciellt trög.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #32 skrivet: 30 januari 2006, 18:08:08 »
På min kan man ta bort och även lägga till gradminuter som man vill.
Men på nyare Thermia går det inte. Nån annan som kan??

PÃ¥ Nibe vet jag inte??

Men störs man mycket finns ett trick... om du sänker kurvan eller rumsgivaren jättemycket då nollställs gradminuterna.. Den överstiger tempdiffen....

Men störs du verkligen av gradminuter på minussidan.. får du för varmt inne ibland??
Jag har höjt enormt och det funkar hur fint som helst!!

Har man en rumsgivare balanserar den även det här rätt bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2006, 17:35:06 »
Citat från Bertil.
Förr fanns rek om att sätta den på södervägg om man hade mycket söderfönster och öppen planlösning.
Det var på stenåldern har inte uppgiften kvar.

Jag installerade en Thermia Eko Mars 05 och i installationsanvisningen står det att man bör montera utegivaren på väggen utanför det rum som används mest. Jag satte utegivaren på västerväggen och senare innegivare i ett rum mot öster och det fungerar mycket bra. Huset har en ganska öppen planlösning och 2.75 i takhöjd på båda våningarna 6 fönster mot öster 4 mot söder 2 mot väster plus 2 mot norr.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #34 skrivet: 20 februari 2006, 13:30:53 »
Hur funkar kompensationen inne i styrenheten för olika tillverkare? Ger +20,5 grader inne (med börvärde +20) en direkt förskjutning i framledningsbörvärdet med -0,5 grader, eller är det viktat på något finurligt sätt? T.ex. så att det ger en förskjutning med halva, eller en fjärdedel av värdet?

Det måste väl finnas någon maxgräns på hur mycket den kan kompensera också?

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #35 skrivet: 20 februari 2006, 14:36:01 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gÃ¥ta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2006, 14:47:35 »
På min kan man ta bort och även lägga till gradminuter som man vill.
Men på nyare Thermia går det inte. Nån annan som kan??
...
Slår man av pumpen nollas integralen, lite burdust men ...
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2006, 17:50:12 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gåta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Är fabriksinställningen 1 eller vad är den? Jag skulle tippa att algoritmen blir (börvärde för rum - ärvärde för rum)*viktfaktor + börvärde för framledning

Utloggad Micke_G

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #38 skrivet: 20 februari 2006, 18:53:25 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #39 skrivet: 20 februari 2006, 19:12:57 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

IVT har rätt, i vart fall när det gäller en IVT-installation. Jag förstår inte varför Nibe-installatörerna är så tveksamma till rumsgivare, samma sak hände min granne som nu funderar på att installera en i efterhand eftersom hans innetemperatur  blir "ojämn".
Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #40 skrivet: 20 februari 2006, 19:57:46 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Jaha, så har man NIBE är det antingen eller? Jag tycker jag inte har hört om många som endast skulle köra med innegivare.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2006, 00:45:15 »
Jag har  bÃ¥de ute OCH rumsgivare o det funkar kanonbra.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #42 skrivet: 21 februari 2006, 09:15:50 »
På Niben är det en viktfaktor mellan 0,2 och 3.
Diffen mellan är- och börvärde på inomhustempen leder till att "VB-fram-bör" ökas eller minstas några grader.
Det man uppnår då är att gradminutrar "skenar iväg" snabbare (eller långsammare).

Algoritmen bakom viktfaktorn är dock fortfarande en gåta.  Sc:,h

Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!

Är fabriksinställningen 1 eller vad är den? Jag skulle tippa att algoritmen blir (börvärde för rum - ärvärde för rum)*viktfaktor + börvärde för framledning

Det trodde jag också tills jag laborerade med att sätta inomhusgivaren i olika lägen och läsa av "VB-fram bör" när värmepumpen räknat om detta värde (tog styrdatorn någon minut).
Utslaget är betydligt större än enligt ditt formelförslag.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #43 skrivet: 21 februari 2006, 09:19:36 »
Är inte så hemma på detta ämne eftersom jag är på G att köpa en anläggning. Nibe-försäljaren säger att det ej går att köra inne- och utegivare samtidigt. IVT-säljaren säger att eftersom jag har braskamin ska jag naturligtvis ha bådaoch ser inga problem med det. Placering ute-givare på norrsidan.
Vad stämmer?

Jag kör också bådadera och det fungerar bättre än enbart utomhusgivare. Speciellt om vårsolen gassar på eller alternativt om det är riktig snålblåst. Slutsats: Det fungerar visst!!!

Installatörer vill ha så lite problem som möjligt. En inomhusgivare som är felplacerad, eller installeras innan man hittat rätt kurva kan säkert ge problem. Dom vill inte komma tillbaka 5 ggr och trimma din anläggning, utan kränga nya maskiner. DET är förklaringen.  >:D

Det enda problem jag kan tänka mig är stora hus med sluten planlösning och hög kompensationsfaktor på givaren.
Då skulle en vedkamin nära givaren kunna "slå ut" värmen i avlägsna rum.
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 09:24:54 av maha6305 »

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #44 skrivet: 21 februari 2006, 11:51:03 »
Men det funkar bra! Se bara till ha en bra grundkurva först!
Se till at den ligger i höga ändan, vi hadde problem, då den hela tiden höjde i början av en körning, och sen sänkte igen mot slutet... gav et väldigt konstigt förlopp
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #45 skrivet: 22 februari 2006, 07:40:54 »
Vad jag förstått av Thermias manualer så parallellförskjuts kurvan 3 grader för varje grad som temperaturen skiljer sig från börvärdet. Är detta värde spikat, eller finns det också på Thermia möjlighet att vikta själv?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #46 skrivet: 02 april 2006, 23:21:47 »
Du ska ha både rumsgivare och utegivare oavsett fabrikat på pumpen.
Nästan alla avråder från rumsgivare.. enda förklaring är att det kanske tar tid att justera.
Men det fixar du själv med hjälp abv oss. Det är "idiotbra" med rumsgivare (och utegivare)
så är det bara!

Ang Thermia samma pÃ¥ den kan justeras mellan 1 o 5  i styrdatorn. det ger ocksÃ¥ mellan 1 och 5 graders ändring (parallellförflyttning) av kurvan för  varje grads diff mellan är o bör värde inomhus.

På äldre fanns det även läge 0 där den kopplades bort helt...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #47 skrivet: 03 april 2006, 21:56:32 »
 :D
Bertils påstående att man skall ha både ock är helt korekt. :P a:gl studs

Jag har som jag tidigare skrev erfarenhet av två anläggningar en med både ock och en med enbart utomhus.

Den största orsaken till att de inte vill instalera tvÃ¥ givare är att det tar ett tag att synka dessa  huvuddunk huvuddunk huvuddun

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #48 skrivet: 04 april 2006, 10:54:51 »
Men som sagt med råd från oss går det enkelt och ganska snabbt.
Arbetsinsatsen är inte alls stor om man bor på stället värre om en inst ska göra "hembesök" med restid mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #49 skrivet: 04 april 2006, 13:50:52 »
Det gäller att man hittar ett bra ställe att sätta innegivaren på också.

Jag installerade min givare snyggt, tycker jag själv, med dold kabeldragning genom väggen.

Tyvärr visade det sig att det var tidernas kallras just där, och det accentuerades genom att vi byggde väggfasta bokhyllor i rummet på andra sidan väggen, och byggde då in elcentralen i ett skåp precis bakom givaren. I det skåpet var det minusgrader när det var som kallast, och väggen där givaren sitter är då ca 2-3 grader kallare än väggen en meter därifrån .

Jag har skummat upp mot taket, och den värsta blÃ¥sten är borta, men det blir fortfarande kallare där än övriga väggar, sÃ¥ jag fÃ¥r lov att hitta ett annat ställe för givaren.  >:(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #50 skrivet: 09 april 2006, 21:28:29 »
En innegivare är kanon, men är den felplacerad är den ett h-e. När min systers CTC installerades så satte installatören innegivaren på sämsta tänkbara ställe; I fönsternischen till ett dragit söderfönster bredvid ytterdörren...
Detta innebar att på dagen när solen skev så låg är-värdet på 3ºC mer än i verkligenheten. Kompressorn stängde av sig och innetempen sjönk. När solen gick ner så upptäckte den att innertempen hade sjunkit, dessutom så drog det kallt från fönstret = är-värdet låg 5ºC under bör.. Då kallades kompressorn och hela elpatronen på 9kW in för att få upp tempen igen.. fiR:

Varför satte då installatören innegivaren på det stället? Jo, det var en vägg mindre att borra igenom... huvuddunk
Nu är givaren flyttad till en innervägg i ett rum i norr.. Det funkar myyycket bättre nu! *vinkar*
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #51 skrivet: 11 april 2006, 11:12:27 »
Hur funkar det egentligen? Måste man "programmera" VP att alltid ta hänsyn till innegivare eller kan man efter eget tycke koppla in och ur en sådan??
Tex kunde man tänka sig att man endast använder innegivare under vår/höst då man ev har problem med att få en stabil temp pga solens instrålning på fasad och genom fönster men samtidigt en relativt låg lufttemp som ju påverkar utegivaren.
Men så kopplar man ur den på vintern för att inte får kallt i källaren när man eldar i vedkaminen de där mysiga kvällarna i vintermörkret. Kaminen värmer ju upp de övre våningarna och om då VP drar ned för mycket blir det för kallt i källaren dit kaminens värme inte når.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #52 skrivet: 11 april 2006, 11:20:43 »
Hur funkar det egentligen? Måste man "programmera" VP att alltid ta hänsyn till innegivare eller kan man efter eget tycke koppla in och ur en sådan??
I mitt fall finns det en funktion som kallas "rumsgivarpåverkan" i reglersystemet. Man kan där justera "förändringsfaktorn", som bestämmer hur mycket givaren skall påverka värmesystemet. Faktorn kan ges ett värde mellan 0 och 10. Vid värdet 0 har givaren ingen påverkan. Jag antar att andra fabrikat har motsvarande möjligheter...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Innegivare eller utegivare
« Svar #53 skrivet: 11 april 2006, 12:13:07 »
Jag brukar ändra rum-komp efter årstiden, läge 4 på vintern och 6 på vår och höst då solen värmer på huset rejält.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!