Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera in Thermia Diplomat TWS 12  (läst 1992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thermia diplomat tws 12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Justera in Thermia Diplomat TWS 12
« skrivet: 04 januari 2015, 17:35:18 »
Hej!
Jag har en Thermia diplomat TWS 12 från -08
har ett hus med vattenburen golvvärme. huset är byggt 2011 och är väl isolerat. pumpen är placerad i garaget och har en kulvert in till huset. Jag har justerat ner kurvan till 26 och rum värdet är på 20 grader.
Problem 1:
Jag tycker att pumpen verkar starta väldigt ofta då jag läst att önskat antal starter är 20-25 per dygn. Hur kontrollerar jag antal starter? den styrs av utegivare samt att jag har rumsgivare i huset dessa är dock ej kopplade till pumpen utan endast till förmedlaren som sitter i huset.
Problem 2:
Jag har nu installerat en eldstad och när jag eldar upp värmen i huset sÃ¥ gör ju det att rums givarna stryper värmen och detta leder till att jag fÃ¥r ett larm pÃ¥ pumpen  HÖGTRYCK LÖST. hur justerar jag in pumpen sÃ¥ detta ej inträffar? vill ju inte öppna alla givare pÃ¥ max för dÃ¥ blir det ju ingen besparing antar jag. MÃ¥ste jag koppla in rumsgivare till värmepumpen idag är de ju endast kopplat till fördelare som sitter inne i huset.

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Justera in Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2015, 21:40:55 »
För att få fram antalet starter per 24 h måste du först in i servicemenyn. Ner till installation och ändra i raden "loggtid" till "14m". Vänta ett dygn på att den nya kurvan ska tillverkas (den kan inte läsa bakåt vad som gjorts tidigare), och gå sedan in på tex. Temperatur->framledning och räkna hur många toppar som finns. 1 topp = 1 start. Kolla vad integralen är ställd på, startar den ofta kan du ändra den till typ -150

Din innegivare styr troligen golvvärme termostater och när tillräckligt många termostater stängs får pumpen för litet flöde -> högtryck löst. Innegivare till vp skulle kunna fixa detta.

Jag har justerat in alla slingor manuellt och tagit bort termostaterna på gv. Hittat lämplig kurva, då kan jag elda hur mycket jag vill (tills det blir för varmt) kurvan är på flit lite lågt ställd så att jag kan elda. Din kurva på 26 och rum bör på 20 är inte högt..
Besparning kommer nog av att elda för huset kyler gv långsammare, men besparningen är inte stor.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justera in Thermia Diplomat TWS 12
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2015, 23:15:39 »
Hus frÃ¥n -11 och värmepump frÃ¥n -08?  Sc:,h

Du kan styra antal starter genom att justera Integral A1, håll in vänsterknappen minst 5 sek och bläddra fram till Service > Värmepump > Integral A1.
Ju högre värde ju färre starter/dygn blir det.
Man bör då även justera Service > Tillsats > Integral A2 till minst 5xA1 för att undvika onödigt tillskott.

Varför eldar du?
Är det för mys så får du ta att det blir lite varmare, men nån större besparing blir det inte.
En rumsgivare gör att värmepumpen sänker framledningstemp men då sänks värmen i hela huset och inte bara där du eldar.

Det bästa alternativet är att skaffa en arbetstank (acktank) som värmepumpen får jobba mot och som i sin tur skickar ut värmen till golvvärmen, men det kostar en slant som du inte sparar in på vedeldningen.
« Senast ändrad: 04 januari 2015, 23:18:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!