Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad anser ni om NIBE F1155 och FTX med varmvattenbatteri?  (läst 5450 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Vad anser ni om NIBE F1155 och FTX med varmvattenbatteri?
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2014, 07:33:21 »
Hej
Tidigare hade vi en Nibe fighter med tillluftventiler i ytterväggarna då kunde man snacka om kallras :)Ibland var det is på tapeten under ventilerna!
Numera har vi ett FTX aggregat från Temovex och med rätt typ av tilluftsdon märker vi inte av något obehag trots att elbatteriets termostat står på 5 grader.
Vid 10 minus ute blåser den in ca 17-18 grader plus i huset.
Det hus vi har köpt har en Nibe F750, vilket inte går att jämföra med gammal fighter. Men efter att ha läst på frånluftsvärmepumpsavdelning om vilka frågor så är det två som återkommer. En är kallras och den andra är hur man ställer in så att elpatron kopplas in så lite som möjligt. Dessa två frågor verkar ha ett tydligt samband - man måste få in uteluft i huset för att VP:n ska kunna jobba effektivt vilket i sin tur innebär lite elpatron.

Eftersom jag är extremt nöjd med FTX så tänkte jag undersöka vad det skulle innebära att byta till bergvärme och FTX. Dels för att slippa detta med kallras och elpatron och dels för att kunna få frikyla och inte minst för att bergvärme verkar innebära minst strul eftersom mediet (berget) har i jämförelse med andra värmepumpsalternativ en stabil temperatur att jobba mot.

Om jag sammanfattar frågeställningen så har jag i denna tråd hittat tre synpunkter att fundera vidare på:
  • Skippa eftervärmare (varmvattenbatteri) till FTX. Därmed behövs ingen volymtank
  • Inverterstyrd bergvärmepump behöver ingen volymtank eftersom den producerar värmevatten efter behovet.
  • Om jag ändÃ¥ väljer eftervärmare (varmvattenbatteri) till FTX sÃ¥ kommer temperaturen pÃ¥ tilluften att dippa när värmepumpen gör varmvatten. FrÃ¥gan som diskuterats flitigt i denna trÃ¥d är om det är ett problem att tilluftens temperatur sjunker?
    Om det är ett problem så skulle det innebära att en volymtank skulle behövas för att buffra värme till varmvattenbatteriet.
    Då kan man fundera vidare på om en inverterstyrd VP behövs? Då kan man kanske välja en billigare VP med on/off-reglering?
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 19:55:50 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!