Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2014, 19:43:13 »

Håller med om att en vp med beredare är enklaste i ditt fall. Tempen mitt på Ecoheat borde vara ungefär framlednings tempen + max 5 grader men vid vv laddning så trycks varmt vatten ner från övre delen till undre delen så det blir bra mycket högre temp än vad som skulle vara optimalt du kan läsa om problemet i tråden jag länkade till.
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 31 juli 2014, 18:39:24 »

Jag får nog fundera lite på det här, panna och skortssten skall bort ( är inhysta i ett pannrum i garaget, kommer att ta bort alla väggar för mer plats i garaget) En tank sparas (solvärme) värmepump tillkommer, en ide är att köra med beredaren sommartid och by-passa på vintern. Jag tycker det känns bra med en komplett värmepump (med beredare) om det skulle bli nåt strul med solvärmetanken så  funkar det ändå. Jag kollade på ecoheaten:s övre inkopplingspunkt den är ungefär mittpå, kan man tänka sig att tempen där är det värmesystemet vill ha (typ framledningstemp)?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2014, 18:23:07 »

Då skulle jag koppla en (vanlig) vp tex Nibe 1245/1226 mot tanken med flytande kondensering och vid vp drift står shunten helt öppen om solen börjar ladda så att tempen stiger i tanken så kommer vp stoppa och shunten stänga och du kan ha kvar vedpannan och elda vid behov. Ovanstående löser inte problemet med legionella i beredaren så du bör skaffa en tva (tappvatten automat) vilken ger riktigt låg retur temp dvs solen kan ladda låg temp.
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 31 juli 2014, 18:17:33 »

Ja jag har fungerande shuntstyrning, vedpannan är fortfarande i drift, jag har slängt ut en tank (den tomma) för att göra plats för värmepumpen
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2014, 18:14:54 »

Har du shunt och fungerande shunt styrning mot acktanken i dag ?
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 31 juli 2014, 13:55:07 »

Ja jag har solvärme idag och laddar via vvx in i toppen eller mittpå via trevägsventil och tempgivare ( är det inte tillräckligt varmt går det in på mitten av tanken om tempdiff är ok , detta för att prioritera duschbart vatten istället för kilowatt. Har även tänkt på en laddomat med egen styrning för, ctc har inte släppt sin egna styrning för detta än. (Efter kontakt med ctc har jag fått info om det)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2014, 11:30:43 »

Är det någon som vet vilken temp det är normalt vid övre anslutningspunkten på Ecoheaten? Jag tror inte det blir så bra med att ha acktanken som arbetstank med tex. Ecopart eller annan pump med tanke på värmeförluster, vilka pumpar är lämpliga att docka mot acktank förutom ecoheaten som jag tycker har en del fördelar som tex. inbyggd shunt, större kärl man klarar sig med en shunt fast man har extern acktank.

Jag skulle tro att man behöver ca 50 °C för att kunna ladda värme in i en EcoHeat.
Av det övriga sortimentet är det bara EviHeat som har en vettig lösning för att kombinera värmepump + sol.
Jag skulle dock undvika EviHeat, jag har hört att supporten därifrån är bristfällig.

Men värmepumpar överlag är billiga i drift, det är svårt att räkna hem en solvärme, jag antar att du har en befintlig solvärmelösning idag?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2014, 11:22:50 »

Men då kommer man få betydlig mycket sämre utbyte av solen eftersom inget vatten laddas över från soltanken om inte tanken ligger på 50-55 grader. Fast det är den enda säkra lösningen om inte tanken modifieras med tex tva. Jag skulle antagligen valt en lösning där annan vp kopplas mot tanken som arbetstank och det sitter en extern shunt som stänger om solen värmer tanken då kan man nyttja tanken till värme när solen endast får upp den i tex 30 grader och även nyttja den till att förvärma vv i om man skaffar tva eller slingor i tanken. Hur än man kopplar blir det fel med en tank med beredare i mot solen.

Jo men det hela bygger ju på att få en bra skiktning i soltanken, det räcker ju med att få upp övre delen av tanken över 50 °C för att det ska gå att ladda in värme i EcoHeat. Å andra sidan är solvärme effektivare om man kan ladda mot en lägre temperatur så jag förstår precis hur du menar.

Med TVA, menar du en tappvarmvattenvärmeväxlare?
För det är ju en idé att förvärma varmvattnet med en sån mot soltanken.  Sc:,h
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 31 juli 2014, 09:22:33 »

Är det någon som vet vilken temp det är normalt vid övre anslutningspunkten på Ecoheaten? Jag tror inte det blir så bra med att ha acktanken som arbetstank med tex. Ecopart eller annan pump med tanke på värmeförluster, vilka pumpar är lämpliga att docka mot acktank förutom ecoheaten som jag tycker har en del fördelar som tex. inbyggd shunt, större kärl man klarar sig med en shunt fast man har extern acktank.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 juli 2014, 08:47:08 »

Men då kommer man få betydlig mycket sämre utbyte av solen eftersom inget vatten laddas över från soltanken om inte tanken ligger på 50-55 grader. Fast det är den enda säkra lösningen om inte tanken modifieras med tex tva. Jag skulle antagligen valt en lösning där annan vp kopplas mot tanken som arbetstank och det sitter en extern shunt som stänger om solen värmer tanken då kan man nyttja tanken till värme när solen endast får upp den i tex 30 grader och även nyttja den till att förvärma vv i om man skaffar tva eller slingor i tanken. Hur än man kopplar blir det fel med en tank med beredare i mot solen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2014, 07:10:45 »

Som smurfen säger så är det inte så bra med förrådsberedare i soltanken, det är där som legionellakusarna kan växa till och då duger det inte att bränna legionellakusar 1 gång i veckan i t ex Ecoheat eller Baxi-beredaren, legionellabränningen måste ske där de växer till, i soltanken.

Risken för legionella i Ecoheat är som sagt obefintlig med VV-slingor och håller du minst 50 °C i Baxiberedaren så växer de inte där heller. I soltanken kan det däremot bli lägre temp.

Jag skulle skippa att förvärma varmvattnet i soltanken och använda den endast som solvärme mot Ecoheat, solen kommer då värma varmvattnet i alla fall via EcoHeat. Du ska ha en laddomat mellan soltanken och Ecoheat, finns inte på ritningen men det hade du kanske tänkt på ändå?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2014, 23:07:59 »

Om du nöjer dig med solen till vv så har du många fler vp att välja mellan och enkel inkoppling och de flesta (alla) går även att koppla in mot tanken framförallt om du redan har en befintlig shunt styrning. Det finns en tråd som handlar om Ctc Ecoheat den skulle jag ögna igenom före köpet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.870
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 30 juli 2014, 23:01:39 »

Blev en felklickning med tråden, men ang. värme i acktank så har jag golvvärme som inte kräver så hög temp så vår och höst kan det nog bli lite tillskott till värmen
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2014, 22:13:47 »

Har kollat på din ritning i andra tråden (varför la du den i en separat tråd) och det bör funka men det är inte bra att förvärma vv i en beredare så det skulle jag löst på annat sätt tex med en tva. Hur mycket ger solen ger det så pass så det räcker till värme en del av året eller bara vv.
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 30 juli 2014, 21:19:32 »

Framledning till värmesystem sker från ecoheaten och om värme finns i acktanken pumpas den till ecoheatens kärl via inkopplingspunkterna på ecoheatens kärl.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2014, 18:16:03 »

Eftersom Ecoheat har en slinga som endast innehåller några liter vv så gör en legionellakörning ingen nytta. Har du nån ritning hur det är tänkt att kopplas ?
Skrivet av: Leif Lindberg
« skrivet: 30 juli 2014, 18:09:47 »

solvärmen värmer acktanken ecoheaten hämtar därifrån (värmesidan) om tempdiffen är ok, enl CTC så finns legionellakörning i ecoheaten och jag vill ha värme i garaget (pysslar en del med hojar och bilar)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 juli 2014, 13:47:25 »

Du tänker alltså låta 1000 liters tanken hålla den temp som framledningen ligger på eller har jag fattat fel  Sc:,h Tror inte att Ctc har nån legionella höjning eftersom dom kör med slinga om det är Ecoheat du menar och inte Ecopart. Har du inte plats inne i huset för vp så du slipper kulverten.
Skrivet av: PigBay
« skrivet: 30 juli 2014, 11:46:46 »

Hej
Har lite frågor om min kommande installation, som jag skrivit tidigare skall jag byta vedpanna mot bergvärme+acktank med sol. Jag tänkte koppla samman solvärmd acktank (1000l med 200l beredare) med ecoheaten, har tidigare haft vvc men funderar på att skippa den( har ca 20m 22rör in till tappställe) och sätta en liten elberedare( Baxi som har veckoschema bla. för legionellakörning) i huset (det är kulvert från garage). Jag tänkte koppla in acktanken mot ecoheatens inkopplingspunkter ( för värme) och beredaren i serie före ecoheaten och Baxi-beredaren inne i huset. Det körs ju legionella körning i både värmepump och Baxiberedare då, borde inte det räcka?, jag tänker på att tempen i förrådsbredaren kan vara lägre än 50 grader. Har borrat ett hål på 200 meter men inte köpt värmepump än men CTC:n känns ok när det gäller hopkoppling med acktank. Verkar mina ideer ok ?

Leif
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal