Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skador vid borrning  (läst 1626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
Skador vid borrning
« skrivet: 21 februari 2006, 15:16:34 »
Hörde på tv att någon är i tvist med sin borrare ang skador (sprickor) på huset, som skall ha uppstått vid borrningen.
Hur är det med risken för skador vid borrning?
Skall man vidta några speciella åtgärder före borrningen?

En borrare jag talade med beskrev borrningen som att man slår sönder berget.
Gör alla borrare likadant eller finns det olika metoder?
 *vinkar*
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Skador vid borrning
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 15:35:51 »
Hörde på tv att någon är i tvist med sin borrare ang skador (sprickor) på huset, som skall ha uppstått vid borrningen.
Hur är det med risken för skador vid borrning?
Skall man vidta några speciella åtgärder före borrningen?

Ett bra tipps från TV 4:s inslag igår är att besiktiga och dokumentera grunden och väggarna med video eller foto innan borrningen.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skador vid borrning
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 16:00:53 »
Har läst om detta fall i Villaägarnas tidning (tror jag det var) och det stora felet var väl att dom borrat extremt nära huset typ 2m och det kanske är i närmsta laget.

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Skador vid borrning
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 22:30:35 »
Har inte hört talas om detta. Det är nog inte alltför vanligt. Så extremt nära är väl inte två meter, även om det är mindre än rekommenderat. Beror väl på markförhållandena också. Det är klart att berget vibrerar en del när man borrar i det, och om husgrunden står på samma berg som man borrar i så skakar man väl om huset lite. Det är väl över huvud taget inte ovanligt att det uppstår sprickor i husgrunder med åren.

Men om sprickor eller andra skador på huset kan hänföras till borrningen så blir det väl borrarens ansvar, om han inte har friskrivit sig.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Skador vid borrning
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2006, 19:02:59 »
Sägs att det ät tryckluften som skall blÃ¥sa  upp kax och vatten som är den stora faran!

Det räcker med en brÃ¥kdel av 30 bar som letar sig in via en spricka under huset och verkar pÃ¥ nÃ¥gra kvadratmeter... räkna pÃ¥ det fÃ¥r ni se   ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!