Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP eller inte VP... det är frÃ¥gan  (läst 2225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dykarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar... tror jag
VP eller inte VP... det är frågan
« skrivet: 10 juni 2005, 08:59:28 »
Tjena alla VP-gurus!

Som helt novis på det här med värmepumpar måste jag säga att jag är fascinerad av den kunskap och det intresse som finns här på forumet. Informationen som fås är mycket inspirerande men sätter också en del griller i huvudet på oss som skall till och köpa något  Sc:,h
Så givetvis har även jag några frågor och funderingar som gnager i mitt huvud:
Bor idag i ett trähus i Skånes hjärta (Höör). Huset är byggt 1938 men tillbyggt 2000 och är på 70m2 + ca 50m2 källare. En oinredd (och till största delen oisolerad) 2’a våning finns också på ca 50m2. Som så många andra värmer jag med olja  :( och förbrukar ca 2,5 m3. Har golvvärme på bottenvåningen och äldre (stora) radiatorer i den nya källardelen.
Har fått in några offerter på totallösningar, allt från ved/pellets-pannor till L/V pumpar och bergvärme.

Efter att jag spenderat ett stort antal timmar här på forumet inser jag att VP + golvvärme = sant men vad lämpar sig bäst?
Har läst att vissa VP har dubbla shuntgrupper så man kan kombinera lågtemperaturssystem med de varmare radiatorerna. Kan man lösa detta även med extern styrning (fler rör, kranar och shuntar)?
Läser att många nya VP kan leverera 60-70 och ännu mer grader men har man verkligen behov av detta? I ett golvvärmesystem vill man ju inte ha mer än ca 40 grader samtidigt som man vill ha säg 60+ i VV-beredaren. Låter man pumpen jobba med sämre COP mot maxtemp eller kör man den till en lägra temperatur, får ett högt och fint COP och trycker upp varmvattnet med dyr el-patron de sista graderna?
Är det någon som räknat på prisskillnaden totalentreprenör/lösa delar och kommit fram till att det är bättre att köpa delarna för sig (även om man inte installerar själv utan även köper in VVS-tjänsten)? Garantin från VP-tillverkaren och installationen finns ju där ändå…

Tja det var lite av mina funderingar. Har även några frågor om ventilation men det postar jag på sin plats  :)

Mvh Dykarn
It is a free market:
Whoever caters to the bulk of it, wins. (Microsoft discovered this years ago.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2005, 15:19:07 »
Tjena alla VP-gurus!

Som helt novis på det här med värmepumpar måste jag säga att jag är fascinerad av den kunskap och det intresse som finns här på forumet. Informationen som fås är mycket inspirerande men sätter också en del griller i huvudet på oss som skall till och köpa något  Sc:,h
Så givetvis har även jag några frågor och funderingar som gnager i mitt huvud:
Bor idag i ett trähus i Skånes hjärta (Höör). Huset är byggt 1938 men tillbyggt 2000 och är på 70m2 + ca 50m2 källare. En oinredd (och till största delen oisolerad) 2’a våning finns också på ca 50m2. Som så många andra värmer jag med olja  :( och förbrukar ca 2,5 m3. Har golvvärme på bottenvåningen och äldre (stora) radiatorer i den nya källardelen.
Har fått in några offerter på totallösningar, allt från ved/pellets-pannor till L/V pumpar och bergvärme.

Efter att jag spenderat ett stort antal timmar här på forumet inser jag att VP + golvvärme = sant men vad lämpar sig bäst?
Har läst att vissa VP har dubbla shuntgrupper så man kan kombinera lågtemperaturssystem med de varmare radiatorerna. Kan man lösa detta även med extern styrning (fler rör, kranar och shuntar)?

En del VP har detta inbyggt medan andra säljer extra shuntgrupp som tillbehör.

Citera
Läser att många nya VP kan leverera 60-70 och ännu mer grader men har man verkligen behov av detta? I ett golvvärmesystem vill man ju inte ha mer än ca 40 grader samtidigt som man vill ha säg 60+ i VV-beredaren. Låter man pumpen jobba med sämre COP mot maxtemp eller kör man den till en lägra temperatur, får ett högt och fint COP och trycker upp varmvattnet med dyr el-patron de sista graderna?

De flesta tillverkare (utom CTC) kör VP direkt mot golvvärme/radiatorer och tillverkar varmvatten för sig med hjälp av en 3-vägs växelventil. Elpatron används endast om husets effektbehov överstiger VP:ns uteffekt eller vid sk "legionellahöjning" av varmvattnet (vanligtvis 1 gång varannan vecka). På en högtempratur VP behövs inte elpatron till denna legionellahöjning och den kan göra varmvattnet varmare (med sämre COP).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dykarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar... tror jag
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2005, 21:49:14 »
Tjena Carl N,

Vad kan man förvänta sig av en L/V pump?
I de flesta reklambladen kan man läsa att en berg/ytjord värmepump kan sänka ens värmekostnader med upp till 70% medan en L/V pump inte ligger långt efter med ca 60%. När jag beskådar mina offerter och dess energiberäkningar tycker jag dock att skillnaden är rätt mycket större (och då bor jag ändå i skåne). Skillnaden i pengar är förvisso rätt stor men blir besparingen "lika stor" kan det ju vara lönt. Hmmmmmm vad ska man sattsa på... Sc:,h
It is a free market:
Whoever caters to the bulk of it, wins. (Microsoft discovered this years ago.)

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2005, 23:31:50 »
Kan du inte kolla om du kan köra pellets i olje pannan?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad dykarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar... tror jag
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2005, 22:00:05 »
Kan ev. köra pellets, får kolla det! Problemet (om det är ett problem) är att pannan är från 50-talet och kanske sjunger på sista versen.
Fast man kanske ska slänga in en annons pÃ¥ blocket: "Koks köpes" för det stÃ¥r att det gÃ¥r att köra pÃ¥ det   >:D
It is a free market:
Whoever caters to the bulk of it, wins. (Microsoft discovered this years ago.)

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2005, 22:21:46 »
Jag tycker att efter som du bor i SkÃ¥ne och vi har fÃ¥ kallare dagar än -10 här nere och ditt hus ej verkar  sÃ¥ stort kan nog  det bästa lösningen för dig vara L/V VP.

Med golvvärme system som du skrev vill man ha max 40 grader i frasmledning och kompleterar du med fläktkonvektor kan du hålla dig på lägre framledningstemp. Det gör en VP effektiv under vintern.

Sen om du ändå skall ha frånluft och dit behov ej är så stort kan frånluftvp med vattenvärme in byggd vara bra lösning.

Du såg min tråd kanske om Fighter 600P uteluft+frånluft+elpanna kombinerade tillsammans. Annars finns det Comfortzon CE 50 som har mycket bra verkninggrad som tar hand om frånluft genererar VV + värme upp till 5kW.
Jag tror det kan vara bra val för dig.


Se dig om efter alternativ berg/ mark VP tror jag blir ej lönsam för stor investering över 100000:-.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: VP eller inte VP... det är frågan
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2005, 22:59:20 »
Kan ev. köra pellets, får kolla det! Problemet (om det är ett problem) är att pannan är från 50-talet och kanske sjunger på sista versen.
Fast man kanske ska slänga in en annons på blocket: "Koks köpes" för det står att det går att köra på det   >:D


Vad heter pannan?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!