Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hysteres vs gradminuter  (läst 7232 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hysteres vs gradminuter
« skrivet: 06 mars 2005, 21:41:23 »
Varför har topicen om börvärdet blivit låst?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2502.0.html

I vilketfall.
Jag har ändrat Hysteres till 11 grader och startintervall till 18 min.
Nu har inte hysteres stoppat någon gång som jag kan se, inget kallras och jag har kunnat sänka kurvan till 33 grader.
Skillnaden mellan fram och retur temp har sjunkit från ha leget 10-11 graders skillnad till 9-10 grader.

Spontan kommentar. Är det något ni tycker jag skall labba vidare på eller är det acceptabla siffror.
« Senast ändrad: 06 mars 2005, 21:43:32 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2005, 22:48:05 »
Citera
Nu har inte hysteres stoppat någon gång som jag kan se, inget kallras och jag har kunnat sänka kurvan till 33 grader.
Sänkt kurva ger lägre energiförbrukning som sagt!!
Det skulle va ok om du minskade tempskillnaden liite till mellan stig o retur. det skulle möjliggöra ytterligare liiten sänkning av värmekurvan. Men det är inte säkert det går...
Ja försökte svara men den va lÃ¥st som du sa, men nu funkar den!!  Vill du minska starterna kan du öka min startintervall till 30-40 minuter.
Men hur ofta startar den? Det är inte så kinkigt med antal starter. du har minskat dom rätt kraftigt nu när den inte bryter på hysteres!
Men vid relativt varmt ute brukar det bli mest starter, då gör det inte så mycket om man förlänger stopptiden. VV är prioriterat så den startar alltid om det behövs.

Med kurva 33 har du en mycket effektiv värmepump!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2005, 00:02:38 »
Var precis ute och kollade.
-7 grader ute och 21,6 på inne givare.
Kurva 33 (ändrad från 34 för ca 3 timmar sedan). Innegivern är inställd på "känslighet" 4
Stod 34 i parantes. Startade nu när framledning var 28 och integralen -56. Kollade inte vad den slutade på men senaste cykeln hade pumpen gått i 14 min och vilat i 28 min. Cykeln hade då alltså varat i 42 min plus minus någon minut vid eventuellt avläsningsfel .
« Senast ändrad: 07 mars 2005, 00:13:50 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2005, 00:18:49 »
Fundering... vad är startintervall med tanke pÃ¥ mina siffror ??? Inställd 18 min men...  Sc:,h
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2005, 00:20:17 »
Ser bra ut.
Vill man ytterligare minska antalet starter kan man öka på villkoret för vp start. gradminuterna (integral) är inställda på -60 för vp start som standard. Många kör på värden runt -100. det som kan hända är att det uppstår teperaturpendling inne. Även temperaturen drivs upp mera under en driftscykel, ändrar du detta måste du kolla så den inte börjar stoppa på hysteres igen!
Om start o stopp ökar vid varmare väder kan du fundera på integralen!?

Men du kanske ska köra ett tag, nämner det här så du ser sambanden!!??

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2005, 00:38:13 »
Med kurva 33 har du en mycket effektiv värmepump!!

När installatören gav mig kalkyl så föreslog de ett aktivt borrhål på 90 m och gav mig en faktor på 3,56. Efter jag hade kollat in lite på detta forum ökade vi det till 115 m aktivt och de gav mig då en ny faktor på 3,8. Borraren nådde vatten efter 2,5 m och berg efter 6-7 m och sa att jag hade hårt berg vilket skulle vara bra ur VP synpunkt. Han borrade totalt 121 m och stoppade i dubbelslang på 120 m.
Efter drygt två veckor har jag brinne in som vid nollan ute ligger på plus 5-6 grader och när det var som kallast -25 låg det på 4-5 grader och någon gång 3 grader vid slutet på en cykel (om nu givarna är tillförlitliga).

Faktor 3,8 är det räknat på kurva 40?
Vad tror ni jag har för verklig faktor nu om kurva 33 är rätt och hur mycket tror ni att borrhållets temp sjunker på sikt? Och vad kan det tänkas att faktorn är då?
« Senast ändrad: 07 mars 2005, 00:47:23 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2005, 12:16:40 »
Faktorn (COP) drivs upp ändå mera av en varm borra!!!!!
På en Thermia Villa drivs COP upp från 4,4 till ca 5  om tempen fram från borran höjs 5 grader, detta vid vid 35 grader på framledningen!!!!! Detta är inklusive cirkpumparna!!  Avgiven effekt ökar samtidigt kraftigt! På villa 7,5 ökar den från 7,3kw till ca 8,4 kw vid 35 grader framledning. Det innebär att det blir mindre tillskottstimmar vid svinkyla!!
I kalkylen ska du se vilket temp han räknat med både vid DUT och ett genomsnitt för året. Kalkylen kommer inte att hålla!! MEN det gör inget, det blir bättre än den!!
Du kanske ska be honom stoppa in nya siffror för framledning och snitttemp på borran!! Kul om han kunde göra det då får vi veta skillnaden!!! försök få kopia av kalkylen också!!

Jag tror visst solen skiner på dig nu  ;D *roflmao*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2005, 15:47:44 »
mja... jag får försöka hitta mina inställningar först sedan tar jag kontakt med installatören igen och se vad han får fram för värde.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2005, 19:17:52 »
Nu sticker jag ut hakan:

Längre gångtid blir väl högre kwh förbrukning? Min går nu ca 10 tim dag med ett snitt på 1,88 kwh/tim, om jag ökar gångtiden (genom att höja intetralen från fabriksinställda värdet) ökar väl elförbrukningen? Eller sjunker elförbrukningen/tim (det är väl det som är bra COP?) så rejält att det blir plus minus 0? Eller blir det längre stopp mellan körningarna? Jag har höjt hysteres till 12 och kör på kurva 34.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2005, 21:53:25 »
Nja det är ju avgiven energi på hela dygnet som avgör hur varmt du får... så det blir ingen eller helt marginell skillnad den kommer ju att stå still längre också...
pumpen kommer iofs att nå lite högre sluttemp med längre driftcykel, men den börjar ju också med lägre temp vid start om man har längre stopptid..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2005, 14:04:26 »
Finns det nÃ¥gon anledning att ändra fabriksinställningarna om inte el-patronen slÃ¥r till annat än vid legionella eller att  VP stoppar pÃ¥ hysteres?
Tänker både på hysteres och integralen för tillskottet.

Skall man alltid försöka att minimera antalet starter genom att öka på villkoret för vp start, dvs gradminuterna ?

NÃ¥gon som vet!
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2005, 15:58:42 »
den ska inte bryta på hysteres det ger dålig reglering, mera starter lite högre förbrukning..

Höj den nÃ¥n grad, (Nibe har 13 grader pÃ¥ den Thermia har valt7 ! sÃ¥ det finns utrymme för en höjning....  men kolla hur mycket du behöver höja 2 grader brukar räcka!

Vill man sen minska tillskottstiden då höjer man intergralen för ts.
Antalet starter minkas om man höjer integralen för vp.

Men det är en smaksak hur man gör
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sover numera gott om nätterna!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2005, 16:15:44 »
den ska inte bryta på hysteres det ger dålig reglering, mera starter lite högre förbrukning..

Höj den nån grad, (Nibe har 13 grader på den Thermia har valt7 ! så det finns utrymme för en höjning....  men kolla hur mycket du behöver höja 2 grader brukar räcka!

Vill man sen minska tillskottstiden då höjer man intergralen för ts.
Antalet starter minkas om man höjer integralen för vp.

Men det är en smaksak hur man gör

Hej Bertil

Tror att du missförstod mig lite, hittills sÃ¥ har jag aldrig sett att pumpen bryta pÃ¥ hysteres eller att elpatronen gÃ¥tt annat än vid tillverkning av vv.  Jag har hittills inte ändrat fabriks eller leverantörsinställningarna förutom hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen (VB). Delta t VB 8 grader, KB 2-3 grader (mars ut-3, in 0).
Tot TS =10h  0408-0503 (ts1=6h och ts2=4h).
Vet inte vad gränsen för vp ligger då det kallaste som jag loggat var -22 grader, och då klarade sig pumpen utan ts för värmen.

Har jag utifrån ovanstående "behov" att ändra något eller kan/skall jag köra på tills att patronen glöder?

/MF
Thermia D8 148m aktiv borra. 208 m2 uppvärmd yta inkl. källare i Sundsvall. Byggår -1957

Utloggad LennartM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2005, 18:22:14 »
MF

Kolla när det blir några plusgrader ute. Det är då störst risk att den bryter på hysteres. Åtminstone var det så för mig. Läste ett av Bertils inlägg om hysteres och kollade då på min pump. Mycket riktigt den bröt på hysteres, vilket jag aldrig hade upptäckt tidigare.

Beträffande integralen körde jag ett tag med 100, men jag gillade inte att man fick en högre framledningstemperatur på slutet, så jag har faktiskt ändrat tillbaka till fabriksinställda 60. Min kompressor "spinner" bättre så, även om den startar oftare. Med scrollkompressorn tror jag inte det är så viktigt att du prioriterar minskade starter, men gör det du själv känner för och tror på.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hysteres vs gradminuter
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2005, 23:06:37 »
MF
Bra att den inte styr på hysteres, som jag sa så kan fabriksinställningen va ok. men värmekurvan ska man dock kämpa för att sänka.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!