Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teknisk frÃ¥ga ang om COP pÃ¥ diverse VP  (läst 4154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kylaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Osby
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« skrivet: 31 augusti 2006, 01:28:37 »
Hejsan!

Är nyreggad och detta blir min första fråga till er! Kommer följa upp denna forumet med stort intresse och förväntan då det är störst(?) i Sverige vad gäller VP och div. frågor...
Jag är färdig utbildad kyltekniker och har inte kommit i kontakt så mkt med just VP. Vet att det fungera precis samma som vanlig kyla fast tvärtom!

Så min fråga vad gäller COP. Har kollat i tidningar och anser att COP är ganska förvirrande vad gäller märke till märke...
För det finnes ju två sorters COP, COP HEAT-process och COP HEAT-verklig

SÃ¥ min frÃ¥ga faller naturligt att vilket av dessa använder man i reklam syfte? Klart COP blir ju olika berorende pÃ¥ hur  ºC är ute samt inne.

Sedan kommer nästa fråga. Har hittat en VP som använder sig av solfångare samt borr. Tyckte det var en intressant lösningen dock inget nytt.
Men som jag lade märke till var att COP på dessa kunde uppgå till hela 7 ggr kompeff. (hoppas det är rätt COP jag menar nu, denne VP finnes i "Vi i villa:s" nyaste nr på ngn reklamannons)...
Om jag inte fatta fel med COP beror det på dels överhettningen av suggassidan samt (automatisk) hetgassidan samt komp. polytropiska värde (komp. verkliga värde, COP-HEAT-verklig).

Det säger ju sig att kunna få COP på 7 så måste suggastemp. vara REJÄLLT överhettad (följd av rejällt överhettad hetgastemp.? Inte om futtiga 10 ºC överhettning utan mera uppmot 30-40 ºC eller mera. Skall räkna på det iaf så snarast jag kan. Eller kan ngn förklara hur COP 7 kan arkiveras?

Hoppas min fråga är tydlig och för den delen inte heller för teknisk :D
Tackar för mig mvh/Deniz.K  Thumbsup

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 07:33:24 »
Som mycket annat så måste tester ske under kontrollerade och repeterbara former. Ta tex bränsleförbrukning på bilar. Mätning sker inne i lab utan någon som helst verklig påverkan vilket gör att när man sedan kör med bilen i verkligheten kan den dra mera eller mindre pga av utetemperatur, bensinkvalitet, förarpåverkan, den enskilda motrons inställning.

På samma sätt testas en värmepump. På denna sida finsn intressant läsning http://www.ntb.ch/3895.html om du kan lite tyska. Framförallt ser man hur det påverkar vilken temperatur köldbäraren har in.



Hejsan!

Är nyreggad och detta blir min första fråga till er! Kommer följa upp denna forumet med stort intresse och förväntan då det är störst(?) i Sverige vad gäller VP och div. frågor...
Jag är färdig utbildad kyltekniker och har inte kommit i kontakt så mkt med just VP. Vet att det fungera precis samma som vanlig kyla fast tvärtom!

Så min fråga vad gäller COP. Har kollat i tidningar och anser att COP är ganska förvirrande vad gäller märke till märke...
För det finnes ju två sorters COP, COP HEAT-process och COP HEAT-verklig

SÃ¥ min frÃ¥ga faller naturligt att vilket av dessa använder man i reklam syfte? Klart COP blir ju olika berorende pÃ¥ hur  ºC är ute samt inne.

Sedan kommer nästa fråga. Har hittat en VP som använder sig av solfångare samt borr. Tyckte det var en intressant lösningen dock inget nytt.
Men som jag lade märke till var att COP på dessa kunde uppgå till hela 7 ggr kompeff. (hoppas det är rätt COP jag menar nu, denne VP finnes i "Vi i villa:s" nyaste nr på ngn reklamannons)...
Om jag inte fatta fel med COP beror det på dels överhettningen av suggassidan samt (automatisk) hetgassidan samt komp. polytropiska värde (komp. verkliga värde, COP-HEAT-verklig).

Det säger ju sig att kunna få COP på 7 så måste suggastemp. vara REJÄLLT överhettad (följd av rejällt överhettad hetgastemp.? Inte om futtiga 10 ºC överhettning utan mera uppmot 30-40 ºC eller mera. Skall räkna på det iaf så snarast jag kan. Eller kan ngn förklara hur COP 7 kan arkiveras?

Hoppas min fråga är tydlig och för den delen inte heller för teknisk :D
Tackar för mig mvh/Deniz.K  Thumbsup

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 08:10:54 »
Jo den COP som är intressant för användaren är den som man får i snitt över hela året, inte den som man kan få momentant eller under ideala omständigheter i ett lab. Så när Nibe trumpetar "COP 5!" så är det ingen som har det i verkliga livet.
Det visar sig att de flesta får vara nöjda med en års-cop (årsvärmefaktor) på 3 för en berg- eller jordvärmeanläggning, även om en del av oss har lite högre cop än så.

Eviheat kommer upp i COP 7 när brinetemperaturen höjs med hjälp av solfångarna, maximalt upp till 23 grader.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2006, 09:37:57 »
Tyver sÃ¥ kollar alt för mÃ¥nga pÃ¥ det här med COP, utan att förstÃ¥ hur viktigt övriga systemet  är.

jag kan ju ha en pump som ger COP på 5 på pappret, men den ger mig et årsCOP på 2
& jag kan lika gärna köpa en pump som ger 3,5 i COP på pappret, men den ger mig ett årsCOP på 3

man måste ju se hel heten.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Kylaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Osby
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2006, 21:10:49 »
Jo den COP som är intressant för användaren är den som man får i snitt över hela året, inte den som man kan få momentant eller under ideala omständigheter i ett lab. Så när Nibe trumpetar "COP 5!" så är det ingen som har det i verkliga livet.
Det visar sig att de flesta får vara nöjda med en års-cop (årsvärmefaktor) på 3 för en berg- eller jordvärmeanläggning, även om en del av oss har lite högre cop än så.

Eviheat kommer upp i COP 7 när brinetemperaturen höjs med hjälp av solfångarna, maximalt upp till 23 grader.


Precis just den Eviheat var det jag sökte namnet för VP!
Precis som du säger det ger ju inte företagen direkta sanningar om COP men det beror på att dem nog räkna på COP-process som ger lite "fejkad" bild över hur COP ser ut. En COP-verklig borde ger mera sanning men som sagt mkt inverka på processen, isolering, pumphastighet och mmäännggdd andra parameter!

Så man kan säga att den kondensoreffekten som överförs till brinet förstärks med solfrångarens effekt... Mera korrekt Qtot = Qc+Q(solfrångare) som gör att effekten blir COP 7 trots inte maskinen gör hela jobbet. Hmm här ser man juh stor potential inser jag. Måste kolla mera inom detta forumet och räkna fram relevanta uppgifter!

Tack för responsen till er alla också!

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2006, 21:39:23 »
Det säger ju sig att kunna få COP på 7 så måste suggastemp. vara REJÄLLT överhettad (följd av rejällt överhettad hetgastemp.? Inte om futtiga 10 ºC överhettning utan mera uppmot 30-40 ºC eller mera. Skall räkna på det iaf så snarast jag kan. Eller kan ngn förklara hur COP 7 kan arkiveras?

Hoppas min fråga är tydlig och för den delen inte heller för teknisk :D
Tackar för mig mvh/Deniz.K  Thumbsup


Överhettningen på suggasen kommer inte upp i några 30-40 grader, en kylmaskin samt
värmepump ska ha en överhettning mellan förångning och suggas på 6-10 grader, de som händer
om överhettningen kommer upp i 30-40 grader är att du får en aldeles för hög hetgas med olja
som kocksar, en väldigt lågt cop värde och en havererad kompreor som följd.
De som ska hända är att förångningstempen stiger men inte överhettningen, den ska ligga kvar på
sina 6-10 grader, och de är expansionsventilen som ser till att den för blir så.
Och när förångningstempen stiger kommer den närmare kondeseringstempen och cop stiger.
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 21:41:38 av dragan »

Utloggad Kylaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Osby
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #6 skrivet: 01 september 2006, 16:18:40 »
Det säger ju sig att kunna få COP på 7 så måste suggastemp. vara REJÄLLT överhettad (följd av rejällt överhettad hetgastemp.? Inte om futtiga 10 ºC överhettning utan mera uppmot 30-40 ºC eller mera. Skall räkna på det iaf så snarast jag kan. Eller kan ngn förklara hur COP 7 kan arkiveras?

Hoppas min fråga är tydlig och för den delen inte heller för teknisk :D
Tackar för mig mvh/Deniz.K  Thumbsup


Överhettningen på suggasen kommer inte upp i några 30-40 grader, en kylmaskin samt
värmepump ska ha en överhettning mellan förångning och suggas på 6-10 grader, de som händer
om överhettningen kommer upp i 30-40 grader är att du får en aldeles för hög hetgas med olja
som kocksar, en väldigt lågt cop värde och en havererad kompreor som följd.
De som ska hända är att förångningstempen stiger men inte överhettningen, den ska ligga kvar på
sina 6-10 grader, och de är expansionsventilen som ser till att den för blir så.
Och när förångningstempen stiger kommer den närmare kondeseringstempen och cop stiger.

Precis det jag menade att man inte överhetta mera än ca 5-10 grader (berorende på direkt- eller indirekt-system! För relevant är ju FÖR hög överhettning leder till för hög överhettning på hetgassidan vilket leder till oljekoks m.m. Fast med dagens esteroljor skall palla 250 grader innan den faller samman (koksa) :). Som jag ville visa var att få en HÖGRE cop måste man överhetta suggasen vilket leder till högre COP generellt sagt. Men jag fattade inte just med VP som hade solfångare till hjälp att effekten blir ju kondensoreffekt + solfångareffekt (dvs solfångaren ger värme till brinet) till värde som får COP att ser ut som COP 7... Hoppas jag var tydlig nu? :D

Men tack återigen för svaret :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #7 skrivet: 01 september 2006, 16:29:52 »
Är det någon som vet hur de kommit fram till COP 7.0...

Det kan ju faktiskt vara så att det är ett typ "dygnsmedelvärde" när värmebehovet är litet och solfångaren värmer vattnet direkt.
D.v.s. att solfångaren ensam klarar en stor del av energibehovet och kompressorn bara startar ibland.
Om de menar att COP är 7.0 vid +23/35 grader är det ju inget annat än lurendrejeri, det inträffar ju aldrig i praktiken. huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #8 skrivet: 01 september 2006, 17:57:02 »
Jag gissar att de menar under sommaren.  ::)

Sen skriver se att man kan öka besparingen med 10-20 % jämfört med en normal anläggning, en enkel uträkning ger då att medel-COP ökar från t ex 3 till 5 om besparingsökningen skulle vara 20%.

Men om man räknar på ett ursprungligt COP på 3,5 så blir det 7 med 20% ytterligare besparing.  Sc:,h 
Jag är ändå mycket skeptiskt till nån testar och överbevisar mig om detta.
« Senast ändrad: 01 september 2006, 18:02:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kylaren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Osby
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #9 skrivet: 01 september 2006, 18:43:34 »
Är det någon som vet hur de kommit fram till COP 7.0...

Det kan ju faktiskt vara så att det är ett typ "dygnsmedelvärde" när värmebehovet är litet och solfångaren värmer vattnet direkt.
D.v.s. att solfångaren ensam klarar en stor del av energibehovet och kompressorn bara startar ibland.
Om de menar att COP är 7.0 vid +23/35 grader är det ju inget annat än lurendrejeri, det inträffar ju aldrig i praktiken. huvuddunk


Ja exakt HUR dem har kommit fram till resultatet är lite oviss men som jag beskrev innan att det måste vara en effektberäkning av Qtot=Qkondensor+Qsolfångare. Alltså gissar jag på att under testet gång har haft viss temp på olika komponenter och fått fram bra COP på VP och sedan "spetsvärme" från solfångare som läggs till i COP.
http://www.solenergiteknik.se/ - Här finnes intressanta information om solfångarteknik samt information om hur inkoppling skulle kunna ser ut på pellet, VP, oljepanna etc!

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Teknisk fråga ang om COP på diverse VP
« Svar #10 skrivet: 02 september 2006, 17:47:15 »
Gå in på www.radron.se och läs om hur dom gjorde testen på bergvärmepumpar. Man redovisar där års COP.
Testen hittar du här http://www.radron.net/upload/tabeller/2006/02/060217_02_varmepumpar.pdf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!