Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Perak
« skrivet: 20 mars 2014, 19:44:17 »

Cougar. Dom har egentligen inget val. BBR är en lag. Säker Vatten en rekomendation. Däremot kan dom ha en förhöjd självrisk, vilket måste vara angivet i försäkringsvillkoren.
Smurfen. Jo du får plugga eller dra om en befintlig installation. Men då kan man inte skriva ett intyg om att installationen är utfört vattensäkert. Man bör redan vid uppstart förklara för kunden att befintlig installation gör att utförandet inte kan göras enligt gällande branchregler. Helst inskrivet i anbudet, annars en avvikelse. Tidigare sa Säker Vatten att man var tvungen att följa deras regler vid installation. Nu säger dom att man skall sträva efter det, eftersom det i praktiken blir omöjligt att bygga som dom säger. Ett moment 22 för oss inom ROT sektorn, som även branchorganisationen börjat inse. Har haft massor av diskusioner i frågan  :). Inte alltid helt överens om man säger så. Trots det har jag varit auktoricerad i 7år nu vilket verkar motsägelsefullt, eller hur  :).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 mars 2014, 18:00:07 »

Får man tex plugga en gammal järnledning i golvet som går vidare till andra radiatorer om man tar bort en radiator eller måste allt dras om  Sc:,h Det bör väl vara olika regler vid omdragning av gamla grejer och vid en helt nydragning eller  Sc:,h
Skrivet av: cougar
« skrivet: 15 mars 2014, 14:08:26 »

Å Cocacola. Man får skarva värme dolt forfarande. Enligt BBR. Säkert Vatten menar däremot att värmeinstallationen skall utföras på samma sätt som vatten.
Ja, enligt BBR, men lycka till att hitta ett försäkringsbolag som godkänner en sådan lösning.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 mars 2014, 16:50:19 »

Allt är ju nödlösningar det är knäpptank som gäller om man har problem med knäppningar. Jag skulle inte koppla en liten tank som arbetstank med 4 rör har man endast problem med knäppningar och ont om plats skulle jag välja knäpptank typ bula på framledningen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 mars 2014, 13:55:50 »

Har man inte plats för en tank så gör man så att man tar och kopplar vv-givarna över ett växlande relä, ett tidur och ett motstånd som lurar värmepumpen att det är varmare varmvatten än vad det är under förslagsvis 20-05,30 när man vill kunna sova, mtrlpris ca 1500 spänn.

Varför inte ställa in nattsänkning i styrsystemet istället?
Skrivet av: Thermialover
« skrivet: 12 mars 2014, 22:09:09 »

Jag har två lösningar på problemet med knäppningar och att det "susar" i rör/radiatorer. Utjämningstanken ska ALDRIG kopplas i serie, utan den ska kopplas med 4 rör, dvs tillopp och retur mellan vp och tank och sedan tillopp och retur mot systemet med en yttre systempump, då får alltid värmepumpen rätt flöde vilket annars tummenupp kan vara svårt med ett 1-rörssystem.
Har man inte plats för en tank så gör man så att man tar och kopplar vv-givarna över ett växlande relä, ett tidur och ett motstånd som lurar värmepumpen att det är varmare varmvatten än vad det är under förslagsvis 20-05,30 när man vill kunna sova, mtrlpris ca 1500 spänn.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 29 januari 2014, 18:43:28 »

Undrade om Devnull kom fram till någon lösning. Någon som vet?
Å Cocacola. Man får skarva värme dolt forfarande. Enligt BBR. Säkert Vatten menar däremot att värmeinstallationen skall utföras på samma sätt som vatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 juli 2013, 13:52:48 »

Hej!
Byt till CTC värmepump. De värmer 210 liter RADIATORVATTEN i tanken och har en motorshunt högst upp för radiatorvattnet. Den styrs av utegivare och givare på utgående stigare. Vid behov kan även innegivare anslutas. Komressorn startar vid cirka 50 och stannar vid cirka 55 grader. Motorshunten reglerar EXAKT utgående radiatorvatten enligt kurvan för yttertemperaturen, så det bir aldrig korta temperaturvariationer och ALDRIG KNÄPPNINGAR! Tappvarmvattnet går igenom en kopparslinga i tanken och är alltid färskt. Därför behöver inte CTC höja tempen en gång i veckan med elpatronerna för att förhindra legionellasjukan. Konstigt att CTC inte går ut med denna enastående tekniska lösning? Hej från Roland
Kompressorn startar normalt vid framledningens börvärde och stoppar när tempen är 5 grader över börvärde. På äldre ctc så jobbade kompressorn upp tempen i övre panna till 50 eller 55 grader Sc:,h vid var fjärde start men på nya modellen sitter det givare som styr vv laddningen. Anledningen till att inte fler kör enligt den modellen är att det sänker cop lite grann och slingan ger normalt lite mindre vv än en beredare gör.
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 11 juli 2013, 13:09:44 »

Ctc är inte ensamma om den typen av lösningar eller legionella lösningar. Jag har direktväxlande mot radiatorkretsen. Trots det inga knäppningar alls. Mina föräldrar har ivt, hade stora problem med knäppningar trots liknande system som ctc. En gammal tank från en oljepanna på kanske 50-100 l hjälpte. Inga knäppningar alls. Knäppningarna kom från golvet under första radiatorn.
Skrivet av: Roland Takman
« skrivet: 11 juli 2013, 12:58:55 »

Hej!
Byt till CTC värmepump. De värmer 210 liter RADIATORVATTEN i tanken och har en motorshunt högst upp för radiatorvattnet. Den styrs av utegivare och givare på utgående stigare. Vid behov kan även innegivare anslutas. Komressorn startar vid cirka 50 och stannar vid cirka 55 grader. Motorshunten reglerar EXAKT utgående radiatorvatten enligt kurvan för yttertemperaturen, så det bir aldrig korta temperaturvariationer och ALDRIG KNÄPPNINGAR! Tappvarmvattnet går igenom en kopparslinga i tanken och är alltid färskt. Därför behöver inte CTC höja tempen en gång i veckan med elpatronerna för att förhindra legionellasjukan. Konstigt att CTC inte går ut med denna enastående tekniska lösning? Hej från Roland
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 22 augusti 2012, 12:56:28 »

Ok, då lutar det nog åt att vi börjar med en knäpptank och om det inte hjälper är det "bara" att riva upp bjälklaget och lägga i någon form av plastbussningar i hålen så borde det bli tyst sen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 augusti 2012, 15:33:38 »

Jag tror att rören spänner emot reglarna så knäppningarna uppstår då rören rör sig lite emot träet.
Jag vet inte varför det inte knäppte från början, det fanns kanske lite byggfukt eller liknande från början som smorde men träet har väl torkat ut av värmen från rören.
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 17 augusti 2012, 11:17:34 »

Tack cocacola, lär mig nått nytt varje dag! :)

Ja, ja, nu ligger grejerna där de ligger o vi lär knappast flytta dom innan det börjar läcka, den dagen den sorgen :'(.
Rörisens förslag var knäpptank, 100 liter. Har vacklat lite fram och tillbaka eftersom det verkar lite chansartat om det hjälper eller inte men börjar luta åt att satsa på det i alla fall. Såg på ngn annan tråd här att 5-6000 starter/ år skulle vara mycket och vi har haft 5000+ hittills på ca: 2700 drifttimmar/år så en större volym på radiatorsystemet är kanske av godo oavsett knäppreduktionen? Räcker/är 100 liter lagom? (hoppas det eftersom det knappast får plats mer)

Tack Carl N, utveckla gärna det där om rören genom reglarna, är det knäppningar i rören som fortplantas i bjälklaget vid kontakt med träet eller uppstår knäppningarna när rören vill/måste glida på träet? Hade det hjälpt med bussningar av t.ex. plaströrstumpar i hålen?

Min egen mycket lösa teori är att rören arbetar sig nedåt med tiden eftersom det var tyst från början, sedan knäppningarna började har det succesivt blivit värre och värre! Knäppningar är eg. fel ord, knäpper lite gör det vid ett par av radiatorerna och det kan vi utan vidare leva med även om vi skall testa att lossa lite på rörsvepen där, i huvudstammen är det snarare ett hammrande ljud, man väcks definitivt på nätterna och det är störande även dagtid.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 augusti 2012, 21:52:29 »

Jag anser att man bör undvika dold rördragning över huvud taget, fast ska man ha golvvärme så går det inte att undvika.
Och jag är inte förvånad över att det knäpper, eftersom man borrat hål i reglarna och trätt genom rören.

Men en knäpptank kan mycket väl hjälpa, se bara till att den blir rättvänd, men inlopp från VP upptill och utlopp till radiatorerna nertill.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 16 augusti 2012, 21:51:26 »

nej inga skarver. heldraget är det som gäller
cocacola
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 augusti 2012, 21:06:21 »

Får man inte skarva prisolrör i golv till värme ? till tappvatten viste jag att det inte var tillåtet men trodde det gick bra till värmeledningar.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 16 augusti 2012, 19:41:53 »

skarver i golv nono  . det va länge sen det va tillåtet.
 
Heldragen prisol från fördelare om man ska dra det i bjälklag.
quatrofördelare är ett annat allternativ om man vill spara lite rör
cocacola
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 16 augusti 2012, 15:29:41 »

Tjohoo, det lyckades att få in bilderna :).
Som synes finns det en tämligen rejäl slinga på norrgaveln för längdutvidgning, sämre på södergaveln men jag har ryckt lite i rören till elementet och det finns en viss rörelsemån där också - åtminstone ngn mm.
Fogskummet jag nämnde tidigare finns ca 3m rakt ut från det jag kallat trevägskorsningen.
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 16 augusti 2012, 15:22:40 »

Nu ska vi se vad som händer med bilderna, håller tummarna...
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 16 augusti 2012, 15:16:48 »

Oops! Alltså, jag menar att pumpen har fungerat likadant hela tiden, inte att den började låta efter ett år på samma sätt som rören ::)
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 16 augusti 2012, 15:13:35 »

Hej igen, tack för svar Smurfen och Carl N, ber om ursäkt att det har dröjt med svar från oss, har använt en del av tiden till att leta rätt på en del bilder vi tog på bjälklaget samt höra med några andra rörläggare på orten. Det senare var lite intressant: Den ena sade bestämt att man inte brukar lägga in några hylsor för rören i hålen i bjälkarna samt att det är helt meningslöst med knäpptankar ungefär i analogi med trådskaparens erfarenheter, det enda är att bryta upp golven så man kommer åt rören för att se var de sitter fast någonstans - knäppandet uppstår för att rören inte kan röra sig fritt. Den andra sade lika bestämt att man brukar lägga in hylsor i hålen samt att knäpptankar kan få tyst på oljudet men att det främst är när man håller på med äldre installationer som det kan bli knäpproblem mao. det är något som inte är bra gjort här. Summa summarum så blev jag ju inte mindre knäpp av det... Är allt annat än sugen på allt arbete det innebär att bryta upp våra nylagda golv, särskilt inte som jag egentligen tycker att rörisen som gjorde installationen borde stå för det, samma med kostnaden för en ev. knäpptank.

Smurfen: det är både och, åtminstone är det vad jag tror, det borde inte kunna vara vv-beredning så ofta när inget vv tappas.
Carl N: nej några dolda rörupphängningar finns det inte bortsett från hålen i bjälklaget, och bortsett från att jag fogskummade runt rören på ett ställe men det är bortåt 3m vid sidan så kan inte hindra rören från att röra sig i längsled (men medan jag skriver tror jag att jag har bestämt mig för att testa att ta bort skummet ändå- det är ju till skillnad från alla andra alternativ en både enkel o billig åtgärd o jag kan kanske dra rörstammen ngn mm i sidled också för att se/höra om det gör ngn skillnad) , det borde inte heller kunna spela någon roll med de synliga rörsvepen utanför bjälklaget.
 
Skall försöka få in bilderna på bjälklaget här så att ni  kan få en bättre uppfattning om hur det är gjort - bara jag kan komma på hur man gör... ;).
Med risk för att bli tjatig så är jag också förbryllad över att ljudet kom först efter ett år o inte med en gång, pumpen funkar ju rimligtvis på samma sätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 augusti 2012, 12:59:33 »

Hej!
Läste den här tråden om knäppningar i rören. Vi har precis samma problem och funderar på att installera en knäpptank vs bryta upp golven och se om det går att se något problem där vs om en mjuköppnande trevägskoppling på pumpen kan göra någon skillnad.

DevNull: Hur har det gått för dig? Vad har du gjort? Och hur låter det i dina rör nu??

Vi känner oss tämligen villrådiga, och får inte mycket hjälp av installatören... Vi har en Nibe F1226-6 bergvärmepump med radiatorsystem; vi konverterade från direktverkande el i oktober 2010, så vi har ett helt nytt värmesystem. Extra egendomligt är att det var tyst första vintern, men började låta värre och värre andra vintern 2011-12. Systemet låter även under sommaren, så det verkar inte vara kopplat till utetemperaturen. Det låter ifrån huvudstammen som ligger i bjälklaget från gavel till gavel. Borrade själva hålen, så vi vet att det är rakt borrat och gott om plats för rören. Ändå låter det nu. Rören drogs av rörläggare som även kopplat in och dimensionerat systemet. Fungerar väldigt bra i övrigt! Men vi kan inte använda våra sovrum på ovanvåningen...

//John och Helena

Har ni koll på när det knäpper efter vv beredning eller när vp startar en värmekörning ?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2012, 12:46:17 »

Om du har konverterat så har ni väl inga dolda rörupphängningar?
Prova att lossa lite på de rörsvep som finns före och efter där det knäpper.
Skrivet av: jlhp
« skrivet: 10 augusti 2012, 12:34:29 »

Hej!
Läste den här tråden om knäppningar i rören. Vi har precis samma problem och funderar på att installera en knäpptank vs bryta upp golven och se om det går att se något problem där vs om en mjuköppnande trevägskoppling på pumpen kan göra någon skillnad.

DevNull: Hur har det gått för dig? Vad har du gjort? Och hur låter det i dina rör nu??

Vi känner oss tämligen villrådiga, och får inte mycket hjälp av installatören... Vi har en Nibe F1226-6 bergvärmepump med radiatorsystem; vi konverterade från direktverkande el i oktober 2010, så vi har ett helt nytt värmesystem. Extra egendomligt är att det var tyst första vintern, men började låta värre och värre andra vintern 2011-12. Systemet låter även under sommaren, så det verkar inte vara kopplat till utetemperaturen. Det låter ifrån huvudstammen som ligger i bjälklaget från gavel till gavel. Borrade själva hålen, så vi vet att det är rakt borrat och gott om plats för rören. Ändå låter det nu. Rören drogs av rörläggare som även kopplat in och dimensionerat systemet. Fungerar väldigt bra i övrigt! Men vi kan inte använda våra sovrum på ovanvåningen...

//John och Helena
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 april 2011, 10:36:15 »

Ja, precis. Nu har jag vänt på det. In i botten och ut i toppen, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Passade du på att kolla så inte Bottenröret inne i tanken inte var borta.
jag har varit med om att det gått av och då funkar inte tanken som den ska, det blir "kortslutning" därinne och ingen blandning sker.
Skrivet av: lacrosse
« skrivet: 01 april 2011, 17:05:03 »

Det du har nu är en volymförstärkare, om man använder den som knäpptank så använder du alla 4 rören samt en extra cirkpump.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 mars 2011, 20:34:13 »

Hawkeye99 . Varför skulle alla v-p ha en Max temp på 55 grader  . Det finns allternativ Och gått om dom .
Tycker det är fel att du utrycker dig så
Cocacola
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 04 mars 2011, 06:24:10 »

Hej!
Jag vet inte hur Thermias produkters meny funkar. Men Nibe bla. har man periodtider och standard är 60 av det får den ladda varmvatten i 30, alltså 50%. Sänk periodtiden ( de bör ha samma fast kan kalla det något annat) från 60 till 20, varmvattenladdning till10, då hinner inte systemet svalna av efter en varmvattenladdning.
Eller kör 30/15 eller 10/5 Sänk sedan varmvattentemperaturen till 50 grader. INGEN värmepump skall jobba över 55 grader. start45 stopp 50. Jag vet att vissa tillverkare tycker dem är duktiga med varmvattentemperaturerna men 55 grader är en magisk gräns för värmepumpar sedan spelar det ingen roll vad tillverkaren påstår.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 februari 2011, 21:17:34 »

Har en tank gjord av 400-450 mm rör ca 1200mm hög 175 liter vp in i toppen ut i botten och efter som kärlet är oisolerat kan man känna att värmen blandas i kärlet har inga knäppningar så nog funkar det med större diameter.
Skrivet av: devnull
« skrivet: 21 februari 2011, 21:01:58 »

El_-micke:
Det råder delade uppfattningar om huruvida VP ska in i toppen eller ej. Thermia påstår att VP ska in i botten. Jag har testa båda alternativen och det gör ingen som helst skillnad hos mig. Jag tror t.o.m. att jag skulle kunna koppla bort knäpptanken helt.
Min knäpptank är ca 160 cm hög och kanske 30cm i diameter. Det är Thermias egna knäppkärl.
Skrivet av: El_-micke
« skrivet: 20 februari 2011, 07:23:21 »

vid problem med knäppningar så SKALL vp mata in i toppen på tanken........har personligen inte fått nån köpe tank att funka bra......dom är för vida o för korta eller isolerade,,,,vi gör våra egna av 200 mm rostfria rör på ca 1500 mm längd med uttag sån slutar ca 10mm från botten idom får man snabb skiktning o en sakta stigande framledningstemp till raddarna vid växling från vvproduktion till radiatorvärme
Skrivet av: devnull
« skrivet: 13 februari 2011, 09:22:13 »

Ja, precis. Nu har jag vänt på det. In i botten och ut i toppen, men det gjorde ingen som helst skillnad.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 februari 2011, 22:37:08 »

Vp ska in i toppen och ut i botten men så hade du från början eller  Sc:,h
Skrivet av: devnull
« skrivet: 12 februari 2011, 22:17:58 »

Jag själv bl.a. men det gjorde ingen skillnad alls.
Tror jag nämde det bland de första inläggen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 februari 2011, 21:54:57 »

Så. Kopplade om knäpptanken enligt rekommendationer, dvs VP in i botten och ut i toppen på knäppkärlet. Väntade en vecka för att vara riktigt säker på om jag uppfattar viss skillnad och jag kan tyvärr meddela att det är samma eländiga knäppande som förrut.
Någon som har fler idéer?
Kan 100L vara för lite volym?


Tror jag läste om nån som kopplade bort optimum funktionen och körde fast värde på cp och det blev mindre knäppningar eller inga alls.
Skrivet av: devnull
« skrivet: 12 februari 2011, 21:50:51 »

Så. Kopplade om knäpptanken enligt rekommendationer, dvs VP in i botten och ut i toppen på knäppkärlet. Väntade en vecka för att vara riktigt säker på om jag uppfattar viss skillnad och jag kan tyvärr meddela att det är samma eländiga knäppande som förrut.
Någon som har fler idéer?
Kan 100L vara för lite volym?
Skrivet av: Petter Lindberg
« skrivet: 01 februari 2011, 00:08:24 »

Hej igen ! Återkommer med avsende på stumt system. Jag kanske är ute och cyklar men vad jag märkt med ett av de system som i och för sig är större än en villa är att systemet har tagit upp den relativt stora tempskillnader innan säkventilen löst. Det kan ju också vara så att säkventile siter fast. Kanske lite långsökt men det var bara ett ltet förslag till ev lösning av problemet.
Mvh  Petter
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 31 januari 2011, 20:52:26 »

Precis. Man har ju oftast ett grundtryck på nån bar och en säkerhetsventil som öppnar vid 1,5-2,5 bar, så det finns inte så mycket marginal. I så fall borde det vara problem med tappvattenledningarna. Där har man ju ett tryck på 8-10 bar när kranen är stängd vilket sjunker snabbt flera bar när man öppnar fullt...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 januari 2011, 19:24:11 »

" Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare."


Om expkärlet ej fungerar blir systemet stumt och resultatet kan bli att expansionen tas upp i de rörledningar och radiatorer som finns. Detta skulle kunna resultera i knäppningar.

Mvh  Petter

I ett stumt system skulle säkerhetsventilen öppna ganska omgående om den saknas skulle radiatorn spricka när vattnet blir varmare i systemet.
Skrivet av: Petter Lindberg
« skrivet: 31 januari 2011, 19:10:01 »

" Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare."


Om expkärlet ej fungerar blir systemet stumt och resultatet kan bli att expansionen tas upp i de rörledningar och radiatorer som finns. Detta skulle kunna resultera i knäppningar.

Mvh  Petter
Skrivet av: devnull
« skrivet: 29 januari 2011, 20:00:07 »

Ska prova koppla om knäpptanken o se om det gör någon skillnad. Jag har även testat att strypa flödet till radiatorn i pannrummet och det kanske är lite för tidigt at säga än, men det verkar faktiskt som att det hjälp en del.

Kohlstad1: Tack för tipset. Kommer deffinitivt att testas.

Tack alla för alla bra tips!

Återkommer med resultat.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 januari 2011, 12:44:32 »

Hej !  Har aldrig hört talas om "knäpptank" . 

Har under hösten jobbat med en större fastighet 40 lgh där det uppstod knäppningar i vissa radiatorer då värmesystemet fylldes på eller tappades ur.  I samband med det fick jag flera tips om vad det kunde vara. Radiatorer där tillopp och retur är felkopplat, spänningar i rören, kradiatorkonsoler som spände. mm

Så kan det vara så att det expansionskärl som finns i anläggningen är ok ? Att gummiblåsan har rätt förtryck så att inte systemet jobbar mot ett stumt system. Jag tänkte då växelventilen jobbar så kanske det blir tryckförändringar.

Mvh  Petter
Fyller ni på värmesystemet och tappar ur så ofta så att knäppningarna blir ett problem Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 januari 2011, 11:16:11 »

Det har inget med trycket att göra. Det är rör/radiatorer som utvidgar sig när dom blir varmare.
Skrivet av: Petter Lindberg
« skrivet: 29 januari 2011, 11:04:50 »

Hej !  Har aldrig hört talas om "knäpptank" . 

Har under hösten jobbat med en större fastighet 40 lgh där det uppstod knäppningar i vissa radiatorer då värmesystemet fylldes på eller tappades ur.  I samband med det fick jag flera tips om vad det kunde vara. Radiatorer där tillopp och retur är felkopplat, spänningar i rören, kradiatorkonsoler som spände. mm

Så kan det vara så att det expansionskärl som finns i anläggningen är ok ? Att gummiblåsan har rätt förtryck så att inte systemet jobbar mot ett stumt system. Jag tänkte då växelventilen jobbar så kanske det blir tryckförändringar.

Mvh  Petter
Skrivet av: kohlstad1
« skrivet: 29 januari 2011, 09:37:35 »

Hej!

Satte in Thermias 80-liters knäpptank utan knappt märkbar skillnad,,satte sen en träkloss mellan element och vägg (mitt på i överkant) då blev det ''knäpp''tyst ;)
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 28 januari 2011, 17:24:12 »

Mitt förslag är att prova att skifta in och ut, eftersom det är ju bekräftat att  den inte funkar som du har nu. Hut låter det?
Skrivet av: dvil
« skrivet: 28 januari 2011, 16:35:24 »

Ja, jeg er enig i det problemet og kanskje er jeg på villspor. Men jeg tror hovedproblemet er at vatnet i radiatorer og rør hinner bli kalde under varmvattenproduksjon. Og når det er ferdig kommer det varme vannet. Knäpping tror jeg vil oppstå uansett om det vannet er 40 eller 60 grader. Det er uansett endel varmere enn det i huset.
Om det ikke allerede er forsøkt: man kan stille inn max varmvattenproduksjonstid. Om den får varme tappvatten f.eks max 15 minutter kan hende tempsvingningene ikke blir så store. Min teori...  Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 januari 2011, 16:22:06 »

Problemet är ju när växelventilen slår om igen. Då är ju kompressorn och värmebäraren 65 grader varm och det varma vattnet skickas ut till de första radiatorerna innan det har 'stabiliserat' sig.
Det är ju inte under varmvattenkörningen man har problem, utan precis när den byter mellan VV-körning och husvärme.
Skrivet av: dvil
« skrivet: 28 januari 2011, 16:13:52 »

Om du tittar i Atrian sin Skötselanvisning på side 10 vil du se en bild av maskinen. Les det som er skrevet om Växelventil nr. 3.
Iom. at vannflødet til huset stopper opp spiller det ingen roll om du kopler knäpptanken opp-ned eller bak-fram. Det går ju ingenting gjennom. Ursäkta min urusla Svorsk...
http://www.thermia.se/varmepump-dokumentation/_thermia-dokumentation.asp
Skrivet av: JPEG
« skrivet: 28 januari 2011, 14:55:14 »

TS vill i tråden ha en "Knäpptank" och på forumet är det allmänt vedertaget att funktionen är då varmt vatten in i toppen och kallt vatten ut i botten.

Syftet är att få en fördröjning och mesta möjliga utspädning av det heta vattnet som laddat vv innan pumpen reglerar ner till framledningstemp.

Det varma vattnet strävar som bekant att lägga sig överst i tanken och fyller man då på i toppen så ligger fortfarande svalare vatten och pumpas ut till radiatorerna. Hela tiden blandar visserligen det heta tillskottsvattnet upp med det svalare, men det rusar inte direkt upp till toppen som det gör om man matar från botten.

Jag kör själv en 100l knäpptankoppling, en modifierad Nibeberedare med 22mm anslutningar där röret i toppen avslutas med en 90 gradersvinkel. Jag inbillar mig att detta ger en roterande strömning genom hela vattenvolymen innan den lämnar tanken genom ett utlopp från botten.

Det fungerar ypperligt som en stor kondensator och jämnar ut framledningstemperaturen både vid pumpstart och pumpstopp.

Knäppningar från växling mellan vv-körning och värmeledning uppstår aldrig, men vid start och stopp av värmekörning där stilleståndstiden blir lång vår och höst så knäpper det i de långa radiatorernas infästningar (3m).

Det går att fixa genom att smörja fästena, men det är så trångt att komma åt, så det har inte blivit fixat än.

Termias ritning fall A benämns inte som knäpptank det är väl snarast en volymtank och fall B en arbetstank med konstant flöde till radiatorsystemet.

/Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!