Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 januari 2005, 12:04:02 »

Bra att du sänkt känsligheten.
Som en enkel schablon brukar man säga att 3 grader mera på framledningen ger en grad högre rumstemp...
Så normalt behöver man inte kompensera mera än 3 grader fram vid en grads avvikelse från börvärdet..
Kompenserar man mera då riskerar man att få "onödiga" tillskottstimmar, precis som du fick!!!
Det är bl.a. därför man inte styr med enbart en rumsgivare och skippar utegivaren. Det borde ju vara klockrent, men problemet är att få styren nog uthållig att vänta in tempändringer innan tillskottet aktiveras.
Skrivet av: Sulan
« skrivet: 06 januari 2005, 09:21:51 »


CTC skyller på att dom tidigare hade givare som inte kunde höja tempen....ändå slött att inte ändra manualen..eller...har jag fel?
 

Inte fel!!
Hade samma problem själv.
Har man ställt i tempen på 20c vill man ju inte snitta 20,7c per dygn eller!
Skrivet av: Maha56
« skrivet: 06 januari 2005, 01:25:59 »

Jag flyttade den så många ggr för att den kunde få för sig att höja framl. med 7 gr på natten ..p.g.a att den för det första satt lite illa till...i hallen..dåligt isolerad dörr..vid kyla..på natten när det är lite rörelse=mindre cirkulation på luften och inga människor och lampor som värmer så tokhöjde den framledningen....inget bra om man har en eco-air som funkar utan tillskott till ca. -5grader...det resulterade i att eltillskottet var tvungen att gå i...om jag behöver 39grader vid -5 och innetempen faller med 0.4grader så tycker inte jag att det är rimligt med en höjning på 7 grader....2 vore rimligare.
Hade jag vetat att givaren kunde höja 7grader så hade jag ställt kurvan lite lägre så att kompensationen blivit lägre.....så har jag gjort nu...jag har sänkt kurvan med 4 grader..höjningen blir bara ca. 3grader nu.

det är det som retar mej...att det står i manualen att innegivaren inte kan dra på mer än inställd kurva...
Jag trodde ju att jag fick en tempsänkning på flera grader....därav allt flyttande...
Men efter inköp av Richards logger så såg jag vad som hände..

CTC skyller på att dom tidigare hade givare som inte kunde höja tempen....ändå slött att inte ändra manualen..eller...har jag fel?
 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 06 januari 2005, 00:04:09 »

Citera
för givaren kan inte "dra" på mer än inställd kurva...FEEEL!!
Hmm står det så, viktigaste uppgifet för givaren enligt mitt sätt att se det är att den kan öka på vid tex vind och krafigt omslg från svinkyla till varmare väder.
Det orsakar (om man inte har rumsgivare) ofta att man tvingas höja kurvan för det blir svalt. Sen glöms den bort i ett högre läge.. vanans makt är stor nästa gång det uppstår uppfattas det också som att det blivit svalt då är det bara att höja igen!!!
Tur då att den kan höja kurvan också!!!! annars har den varit rätt kass!!!
Varför flyttade du den så mycket var det inte nåt annat tex termstatventiler som du använde i närheten, då funkar det inte alls!!!
Skrivet av: Maha56
« skrivet: 05 januari 2005, 23:50:10 »

Faktum är att jag har flyttat min innegivare 7 ggr och det blir inte så bra...nu har jag hittat en plats som funkar ok.
Men det beror nog inte så mycket på placeringen utan på givarens funktion...fick jag lära mig nu i veckan..
Jag har en CTC...i manualen står det att man ska reglera in kurvan innan man monterar givaren..så att värmebehovet är lagom...för givaren kan inte "dra" på mer än inställd kurva...
FEEEL!!
CTC:s innegivare kan sänka framl. vid behov...men också höja den med 7 grader.
Så efter en massa flyttande så har jag även fått justera ner kurvan en bit...ock nu verkar det fungera..
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 05 januari 2005, 23:41:57 »

Tack för information:)
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 januari 2005, 23:36:52 »

Liite otydlig är man nog. jorå 5 olika hus är det.
Sen har jag koll på ca 10 VP till med rumsgivare, så jag har hyfsad erfarenhet.
Allt från Sydväst läge med enormt mycket fönster i ett stängt rum (matsal) där det i resten av huset är 5 lght och div lokaler, det funkar mycket bättre än tidigare med termostatventiler enl. brukarna. till en där vedspisen är glödhet hela dagarna och rumsgivaren sitter runt hörnet 2 meter bort, det funkar sååå bra enligt dom. Där var det 28 grader inne en gång jag kollade!!! Men enl dom var det svalt o skönt i sovrummet precis som dom ville ha det.
Värre fel än så kan man väl inte få till???
I sista ex. har jag dock minskat känsligheten lite!
I mera normal lägen tex en hall allrum kök mm. funkar det klockrent. gärna nära rum som vetter mot söder, men inte direkt i solen!!!   Hos tex tonåringar i rum mot norr med stängda dörrar kan det väl bli lite svalt men resten är alltid ok! Men dom SMS´ar så tummarna går varm o värmer rummet  ;)

Nån som misslyckats med rumsgivare???
Skrivet av: admin
« skrivet: 05 januari 2005, 23:15:43 »

Lite sunt förnuft räcker långt!

Sätt den inte i ett litet rum i söderläge.

Sätt den inte i potatiskällaren.

Gärna i ett rum där ni oftast vistas - kök/vardagsrum är min rekommendation.

Ställ in så att den inte kompenserar fullt ut... blir det 24 grader varmt i vardagsrummet vid mycket folk/solinstrålning, och ni sätter rumsgivaren där, låt den kompensera så att tempen i vardagsrummet bara stiger till 22 grader, då får ni behagliga 19 i sovrummen när ni skall lägga er.

För den som har källaren som ett väl utnyttjat utrymme kan det vara en bra placering, då kan man låta en eller ett par termostater stypa bort eventuell övertemp på ovanvåningen,

Se bara till att ha ställt in kurvlutningen rätt innan ni låter termostaterna börja strypa!

Bertil har rätt, det är inte så kinkigt som man tror, ooch skulle det bli fel går det ju alltid att flytta givaren.

(man behöver inte alltid ha "regeringens" tillstånd för den nya kabeldragningen!)

/Rickard
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2005, 22:59:47 »

Bertil skrev:
Det är inte så kinkigt som man kan tro.....  jag har monterat in några ca 5 st, mycket skiftande placering ALLA funkar toppen...


Hur gör du då?
Parallellkopplar alla fem för att få ett medeltal.
Det kan väl inte fungera ??? ???

Skämtar du?

Han har väl monterat dem i 5 olika hus, hoppas jag.  ;)

Skrivet av: AlfM
« skrivet: 05 januari 2005, 22:41:34 »

Bertil skrev:
Det är inte så kinkigt som man kan tro.....  jag har monterat in några ca 5 st, mycket skiftande placering ALLA funkar toppen...


Hur gör du då?
Parallellkopplar alla fem för att få ett medeltal.
Det kan väl inte fungera ??? ???
Skrivet av: Heat?
« skrivet: 05 januari 2005, 20:42:39 »

JA, den monterar inte sig själv... ;) ;D
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 05 januari 2005, 19:48:52 »

Det är inte så kinkigt som man kan tro.....   jag har monterat in några ca 5 st, mycket skiftande placering ALLA funkar toppen...

Montera den där det är enklast, blir du missnöjd så flytta den...

Nån här som har problem med sin rumsgivare??????
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 05 januari 2005, 12:57:04 »

Jag får fundera ut nåt :)
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 05 januari 2005, 12:54:12 »

Nej.
Jag har tyvärr inte någon sådan hall.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 januari 2005, 12:47:04 »

Kan inte släppa det :)
Jamen om jag ska styra VP med rumsgivare.
Var ska den sitta?
I rum med fönster mot norr eller i rum med stora fönster mot söder. På vår och höst kan det skilja en hel del.

Har du en hall som har kontakt med alla andra rum så är detta platsen. Hellst inga fönster i närheten, inget element under och centralt i huset på en innervägg.
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 05 januari 2005, 12:17:02 »

Kan inte släppa det :)
Jamen om jag ska styra VP med rumsgivare.
Var ska den sitta?
I rum med fönster mot norr eller i rum med stora fönster mot söder. På vår och höst kan det skilja en hel del.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 04 januari 2005, 20:17:08 »

Nu blir det nog skäll  ;)

Termostatventiler lönar sig aldrig om man har en VP, låt en rumsgivare styra VP.
Men du har användning av moderna ventiler (ventilhus) om du saknar fast strypmöjlighet.
Man kan ha manuella rattar på dom..

Kolla här tex RA 2000 är ok..

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 04 januari 2005, 17:06:12 »

Men om man som i mitt fall har tänkt docka VP mot olje/elpanna.
Jag har en egen krets till VP med till i botten på pannan och från i T-koppling med exp.kärl.
Den kretsen kör jag med vanlig CP.
Jag kortsluter min vanliga shuntautomatik och kör fullt öppet ut till radiatorer.Temperaturen reglerar jag med VP.
Om jag då använder termostat till radiatorerna och hastighetsreglering (Alpha) till CP. Kan det spela någon roll? Jag har inte köpt termostat än, men kan det löna sig?
Där jag bor är det nästan aldrig kallare är -5 grader.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 03 januari 2005, 22:09:42 »

Detta accelererar ytterligare vid tex solinstrålning som många gånger ger flera gånger det aktuella effektbehovet.... ventilerna stänger så till den grad att VP helt enkelt stoppas pga utlöst HP.

Men några strypande termostatventiler kan va helt ok.... då klarar man åtminstone minflödet....

Största nackdelen (förutom den ekonomiska) om man väljer att ha termostatventiler är att man inte kan motverka dom kraftiga tempsänkningarna vid omslag från långvarig kyla till varmare väder...

För att sänka tempen vid tex solinstrålning funkar det hjälpligt, men precisionen är långt mycket sämre än med en  rumsgivare kopplad till styren...
Undantag finns alltid, som tidigare sagts är inte tex CTC så flödeskänslig pga av annan konstruktion. Kör man med tex fast "kondenstation" då spelar det heller ingen roll.

Detta envisa råd (inga onödiga strypningar) gäller tyvärr främst dom som inte läser här dom som är helt ointresserade av sin pump.
Jag har sett måååånga anläggningar som funkar med enormt dålig verkningsgrad. Oftast pga av hårt strypande termostatventiler, det är ett faktum.

Dessutom tar man då inte in nya råd heller så lätt, jamen när jag köpte ventilerna sa dom att jag skulle spara massor du säger att jag förlorar. Det du säger kan inte stämma, dessutom sa installatören att jag visst kunde använda mina termostatventiler.  

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2005, 21:09:31 »

Om flera termostater stryps så ökar trycket och flödet går ner, då ökar även tempdifferansen mellan VB-f och VB-r, kanske över det av tillverkaren rekommenderade maxvärdet.

Det som händer då är att man minskar effektuttaget ur kondensatet som då blir varmare innan det trycks in via expansionsventilen till lågtrycksdelen. Där blir effektupptaget ur KB lägre eftersom kondensatet är något varmare innan det går in i värmeväxlaren.

Kort sagt så får du en sämre verkningsgrad på VP.
Skrivet av: peterf
« skrivet: 03 januari 2005, 17:30:33 »

Ja du, det kan man ju undra efter Bertils alla inlägg
MOT termostater, men trots det vill jag montera
ett antal termostater EFTER att jag trimmat in mina
radiatorer och pump.

När termostaterna stryper, kommer ju trycket att öka
i systemet och likaså flödet till de radiatorer som ej
har termostater. Det är för att undvika detta och få
balans som jag skulle vilja ha en tryckstyrd cirk.pump
Dock har min pumpinstallatör avrått mig, men han har
inte förklarat varför på ett tillfredställande sätt.

/ Peter
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2005, 13:04:09 »

Hej,

"eleson" frågade tidigare i tråden om någon kunde
ge för- resp. nackdelar med att använda varvtals-
styrd cirk. pump.

Är det inget som vet ? Är själv intresserad av att veta.

 Peter


Varför vill man ha en varvtalstyrd cirkpump till en VP?
 ???
Skrivet av: PerF
« skrivet: 03 januari 2005, 10:41:08 »

Hej,

"eleson" frågade tidigare i tråden om någon kunde
ge för- resp. nackdelar med att använda varvtals-
styrd cirk. pump.

Är det inget som vet ? Är själv intresserad av att veta.

 Peter


En varvtalsreglerad pump kan tex ge för lågt flöde och därmed orsaka driftstörningar. Däremot skulle det fungera på en radiatorkrets ansluten till en ack då flödet inte påverkar pumpen på samma sätt.
Skrivet av: peterf
« skrivet: 03 januari 2005, 08:41:08 »

Hej,

"eleson" frågade tidigare i tråden om någon kunde
ge för- resp. nackdelar med att använda varvtals-
styrd cirk. pump.

Är det inget som vet ? Är själv intresserad av att veta.

 Peter
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2005, 20:30:45 »

Citera
Frågan är tjänar jag egentligen något på detta eller lurar jag mig själv?  

Har också funderat över detta utan att ha kommit till något klart resulat. Att det går att sänka kurvlutningen behöver inte betyda något i sig för effektiviteten. Det är ju rätt naturligt att det kommer tillbaka varmare vatten om pumpens hastighet ökas vilket innebär att kurvan kan sänkas för samma inomhustemperatur. När man räknar på det visar det sig att cirkulationspumparnas förbrukning spelar stor roll för systemets COP. De på värmebärarsidan går ju hela tiden.

Jo, jag inser nu att jag lurade mig själv. :-[

Citera
Citera
Men problemet är om värmeöverföringen blir för hög, då ökar mängden kondensat i högtrycksdelen på grund av att kompressorn inte hinner med att trycka ner kondensatet i lågtrycksdelen

Det är ju expansionventilen som sköter om att kondensatet tillförs förångaren. Sen är jag tveksam till att värmeöverföringen på vattensidan spelar någon roll, i så fall borde man få problemet så fort värmebäraren blir lite kallare. Ökad temperaturdifferens ger ökad värmeöverföring.

Nja, när VB blir kallare så sjunker temperaturen på kondensatet men pumpmediat kondenserar inte snabbare för det. Man plockar bara ur mer effekt ur samma flöde pumpmedia, man ser det på att tempdiff på KB ökar.

På lågtryckssidan så är antagligen värmeöverföringen i det närmaste total men med för lite kondensat i lågtrycksdelen misstänker jag att värmeöverföringen försämras.

Det finns ju värmepumpar med tempgivare på pumpmediet, om någon med en sån ville kolla min teori och köra på med olika flöden på cirkpumpen på VB och se vad som händer med temperaturen på pumpmediet?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 januari 2005, 13:40:09 »

Citera
Frågan är tjänar jag egentligen något på detta eller lurar jag mig själv?  

Har också funderat över detta utan att ha kommit till något klart resulat. Att det går att sänka kurvlutningen behöver inte betyda något i sig för effektiviteten. Det är ju rätt naturligt att det kommer tillbaka varmare vatten om pumpens hastighet ökas vilket innebär att kurvan kan sänkas för samma inomhustemperatur. När man räknar på det visar det sig att cirkulationspumparnas förbrukning spelar stor roll för systemets COP. De på värmebärarsidan går ju hela tiden.

Citera
Men problemet är om värmeöverföringen blir för hög, då ökar mängden kondensat i högtrycksdelen på grund av att kompressorn inte hinner med att trycka ner kondensatet i lågtrycksdelen

Det är ju expansionventilen som sköter om att kondensatet tillförs förångaren. Sen är jag tveksam till att värmeöverföringen på vattensidan spelar någon roll, i så fall borde man få problemet så fort värmebäraren blir lite kallare. Ökad temperaturdifferens ger ökad värmeöverföring.

Kan det vara så att de köldmedieblandningar som numer används fungerar bäst med en viss temperaturdifferens mellan in- och utgående vatten? Köldmediet har ju ett visst kokpunktsintervall i och med att det är en blandning.  
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 december 2004, 19:14:51 »

Hej!
Nu tar jag upp denna gamla tråd igen!  ;)

I en annan tråd nämnde jag att jag fick en försämrad funktion på VP vid kallare väderlek (-15) då jag hade ökat cirkulationen så att diff VB blev 3-4 grader.

Jag har nu kollat upp detta. Värmeöverföringen i högtrycksdelen (av VP) till radiatorvattnet blir bättre ju högre flöde man har på VB. Men problemet är om värmeöverföringen blir för hög, då ökar mängden kondensat i högtrycksdelen på grund av att kompressorn inte hinner med att trycka ner kondensatet i lågtrycksdelen.

Mängden kondensat i lågtrycksdelen blir då mindre och värmeöverföringen från KB till mediet blir sämre. Förångat pumpmedie tar nämligen inte upp värme lika bra som kondensat.

Därför anger pumptillverkarna ett lägsta VB diff som man bör ligga över.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 12 december 2004, 20:06:44 »

Visst tjänar du på det.. lägre kurva bättre COP.
en annan ska är att det blir mindre risk för hög returtemp vid svinkyla.   Det kan va riktigt förödande då stannar ju pumpenhelt och det blir en elpanna av vår dyra investering!!!
Men det är ju bara om man har lite klena radiatorer.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 december 2004, 19:53:16 »

Här tar jag upp en gamma tråd men jag vill bara fråga:
Jag hade tidigare cirkpump VB i läge 1 och fick då delta mellan 5 och 8 grader vid VB-f på 50 till 35 grader.
Nu testade jag läge 2 på cirkpump och har nu ett delta på 5 vid VB-f 35 grader.

Jag kunde sänka kurvlutning från 8 till 7 med denna åtgärd men jag antar att vid högre VB-f så minskar deltat till 3-4 grader.

Frågan är tjänar jag egentligen något på detta eller lurar jag mig själv?  ???
Skrivet av: kek29
« skrivet: 25 november 2004, 19:41:31 »



 
Bra snurr = optimal drift!

Sen kan ju läge ett räcka för att få bra snurr iofs...
Skulle vilja säga...optimal snurr = optimal drift  ;)
Skrivet av: ingo
« skrivet: 25 november 2004, 10:14:34 »

Jag har kört på läge två nu i en vecka och jag tycker mig uppfatta att systemet har svårare att hålla jämn temperatur i huset på läge 2. Jag ändrar tillbaka till läge 3 ikväll. Detta beror säkert på att jag har så få radiatorer än så länge, fler kommer till sommaren.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 november 2004, 22:51:55 »

Bilmekanikern kan va lugn  ;)
Bra cirkulation då är även botten på rad. hyfsat varm kanske stigen - 5-7 grader då får man en hög genomsnittlig temp på rad.

Har man 12-15 delta t då är ju botten nästan kall då värmer inte hela radiatorn, överdrivet ex iofs.
Bra snurr = optimal drift!

Sen kan ju läge ett räcka för att få bra snurr iofs...
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 24 november 2004, 21:36:52 »

Kör i läge 1 för min installatör tyckte att diffen på in och ut var för låg...har varken kalla element eller rum och kör på låg kurva..3,9 och 2 grader upp på fininställningen...enligt ivt (om jag fattat rätt) så kan man köra lägre än 4 på kurvan om man har golvärme och det har inte jag...så det kanske är från hus till hus det där med att ställa in cirk.pumpen !

Jag kör kb på läge 1 för det ger högst intemp och det har jag gjort i fyra år utan problem. Jag har 3,8 och +2 på värmeinställningen och det har också fungerat bra, se http://www.abc.se/~m5938/


nu snurrar det i huvet på bilmekanikern?
Ger en lägre hastighet högre temp?
Jag trodde man skulle ha full snurr, men om det inte var någon tempskilnad mellan vb in/ut vid en lägre hastighet så kunde man sänka  ???
Skrivet av: eleson
« skrivet: 24 november 2004, 15:04:14 »

Hej!

Är det någon här som nyttjar en cirk pump typ
Grundfos alpha, som justerar hastigheten själv?

För och nackdelar med en sådan, någon?
Förutom att den bara 'fungerar ' i ett
system med termostater på radiatorerna.

M V H
Erland
Skrivet av: kek29
« skrivet: 23 november 2004, 18:31:50 »

lubbis...ser att du låter tillskottet gå in väldigt tidigt..vad vinner man på det ? är det inte bättre att pumpen går så länge som möjligt innan tillskottet går in ?
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 22 november 2004, 14:01:11 »

Kör i läge 1 för min installatör tyckte att diffen på in och ut var för låg...har varken kalla element eller rum och kör på låg kurva..3,9 och 2 grader upp på fininställningen...enligt ivt (om jag fattat rätt) så kan man köra lägre än 4 på kurvan om man har golvärme och det har inte jag...så det kanske är från hus till hus det där med att ställa in cirk.pumpen !

Jag kör kb på läge 1 för det ger högst intemp och det har jag gjort i fyra år utan problem. Jag har 3,8 och +2 på värmeinställningen och det har också fungerat bra, se http://www.abc.se/~m5938/
Skrivet av: kek29
« skrivet: 22 november 2004, 13:41:56 »

Kör i läge 1 för min installatör tyckte att diffen på in och ut var för låg...har varken kalla element eller rum och kör på låg kurva..3,9 och 2 grader upp på fininställningen...enligt ivt (om jag fattat rätt) så kan man köra lägre än 4 på kurvan om man har golvärme och det har inte jag...så det kanske är från hus till hus det där med att ställa in cirk.pumpen !
Skrivet av: ingo
« skrivet: 22 november 2004, 10:40:49 »

Jag har nu sänkt till 2:an och tycker mig se att VB-r ökar inte men VB-f ökade med 1°, bara som info...
Skrivet av: Blend
« skrivet: 18 november 2004, 22:30:18 »

Tackar oxå för den infon !!  :D
Skrivet av: ingo
« skrivet: 18 november 2004, 22:14:14 »

Tack, du är en klippa!
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 november 2004, 13:40:07 »

Högt flöde:

Fördelarna är att du får hela radiatorerna varma - högre uteffekt och värmepumpen kan kanske köras på en lägre kurva vilket ger högre verkningsgrad.

Nackdelarna är/kan vara högre energiförbrukning för cirkpumpen, oljud från rörledningar och radiatorkoppel p.g.a. de höga flödena.

Lågt flöde:

Fördelar är lägre energiförbrukning för cirkpumpen.

Nackdelar är/kan vara dålig cirkulation i vissa radiatorer p.g.a lågt difftryck i systemet - kan resultera i kalla rum.
Lägre cirk ger även kalla nederdelar på radiatorerna, vilket ger lägre uteffekt från radiatorn - det krävs då en högre kurva i reglerdatorn och högre framledningstemp vilket ger sämre COP.

Själv kör jag på läge 2.

/Rickard
Skrivet av: ingo
« skrivet: 18 november 2004, 10:53:33 »

Just nu så är min anläggning inte fullt utbyggd för jag ska installera 8 st radiatorer till till sommaren.
Jag undrar om jag vinner något på att minska VB pumpens hastighet från läge 3 till 2 el. 1. Just nu har jag 5° diff på VB-f o VB-r. Vad är det för för/nackdelar med högt resp lågt flöde?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!