Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att rengöra filtret pÃ¥ Greenline 4  (läst 1883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fred P

  • Gäst
Fred P
Hjälp med att rengöra filtret på Greenline 4
« skrivet: 29 september 2013, 11:44:43 »
Hej!

Vi har precis flyttat in i ett hus med en Greenline 4. När den fungerar är det varmt och skönt i huset, men problemet är att den larmar "pressostat hög" i tid och otid (även retur hög, men det löser ju sig självt efter en stund). När detta händer på natten vaknar vi med iskallt hus.
Jag har förstått att man måste rensa filtret lite då och då, och den tidigare ägaren var en ensam dam som inte varit jättebra på underhåll om man säger så. Men mitt problem är att jag inte har den blekaste vart filtret sitter någonstans! Någon som kan hjälpa, gärna med en bild..? Skall tilläggas att jag verkligen inte kan någonting om värmepumpar... Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att rengöra filtret på Greenline 4
« Svar #1 skrivet: 29 september 2013, 14:04:34 »
Hej!
Har du öppnat upp termostaterna till radiatorerna?
Strypande termostater orsakar också både hög retur och pressostat hög.
Men så här brukar ett smutsfilter se ut, stäng ventiler före och efter, skruva loss täckmuttern och rensa.
Den brukar sitta på returen från radiatorerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fred P

  • Gäst
Fred P
SV: Hjälp med att rengöra filtret på Greenline 4
« Svar #2 skrivet: 29 september 2013, 14:19:00 »
Ja, termostaterna är öppna - jag tror det antingen är filtret eller något allvarligare, har förstått att just Greenline 4 är lite av ett måndagsex... Men tack så hjärtligt för hjälpen, MYCKET uppskattat!!!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp med att rengöra filtret på Greenline 4
« Svar #3 skrivet: 29 september 2013, 15:46:25 »
Om detta inte hjälper så kan du testa att sänka temperaturen på varmvattnet lite. Om inställningen är för hög blir det detta fel.

Har du luftat beredaren? Annars gör det...

Det kan även vara kärvande växelventil.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!