Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första loggningen  (läst 7789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första loggningen
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2016, 14:34:32 »
Det brokiga i början var två stycken varmvattenkörningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2016, 16:57:36 »
Rickard  tummenupp

Tycker kickspace-lösningen är en trevlig design och har varit inställd på den ett tag eftersom jag vill ha en dold värmekälla. Hade lite funderingar på att bygga en golvvärmekrets i podiet vilket hade varit en billig lösning men ville inte trassla med att dra rör så långt (förbi dörren) samt att jag var nervös att det inte skulle räcka med bara podiet som utgör ca: 25% av golvytan.

Eftersom biorummet trots allt står standby 90% av tiden räknar jag med att ha fläkten helt av när det nyttjas, och kommer sannolikt bryta den vi Z-wave vad det lider för att lägga in den i scen-programmering.

Redan nu med lite tjuvstart av bio-tittandet så jobbar jag så genom att stänga av byggfläkten kort och gott, och det håller värmen tillräckligt med både de biologiska elementen och restvärme från all utrustning.

Men jag är alltid öppen för bättre förslag om jag förbisett några bra produkter. Min inställning just nu är 500-modellen, visst borde den räcka? :)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2016, 17:11:08 »
500 modellen bör räcka men finns det plats skulle jag välja en större och köra fläkten på lågfart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första loggningen
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2016, 05:46:51 »
Jag har en kickspace i köket, den är aldrig på, surrar nåt infernaliskt.
Sålde dem även i webbshoppen en tid, men slutade då jag inte anser att de är acceptabla ur bullersynpunkt.

Låter ungefär som en gammal Calix cupevärmare från 80-talet om du har erfarenhet av nåt sånt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2016, 08:32:14 »
Vet hur de ser ut, men har inga minnesbilder ang. ljudet. :)

Lite svängning av tråden här, men ger de någon värme alls avstängda? Tänker att växlaren i dem är så minimal att de närmast borde bli verkningslösa utan fläkten?

Som sagt så kommer rummet oftast stå tomt och stängt och det är dessutom ganska ljudisolerat, men det ger ju kanske ingen rolig upplevelse om det dånar allt för illa när man kliver in. Antar att jag fortfarande har möjlighet att fräsa in en slinga i podiet, men det känns inte roligt i det skede projektet är nu, och jag är alltjämt tveksam om jag kan få ut 600W ur en golvvärmeslinga på 1,5x3m med :dt: 30 som högsta värde. Borde gå lätt att räkna på om man har formel, men nu gick jag bara på magkänsla.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första loggningen
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2016, 08:57:22 »
De värmer inget alls avstängda, men vattnet passerar, så man får en kortslutning där så långe man inte kör radiatorn.
Jag tycker dessutom att de blåser väldigt dåligt, även med fläkten på, men visst värmer det en liten aning.
Tänk på att 500 W är vid en mycket högre framledningstemp än vad man normalt har.
Kör man radiatorn i värmeläge så startar fläkten inte alls innan vattentempen är 45 grader (tror jag det var) så man måste köra den i kylläge för att det alls skall fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2016, 10:00:51 »
Usch, lÃ¥ter inget roligt alls.  :-\

Ja de där med framledningstempen är ju en liten nöt.

Jag kör värmekurva 9 som den är, och vid -20 som det sniffat på de senaste veckorna så begränsar min max framledningstemp som är ställd på 50° och innetempen dyker ibland något. Jag kompletterar då med myseldning i kaminen så har inga problem med det.

Men eftersom det aktuella rummet är i en källare så är det ju default kallare, och därmed behöver det ju egentligen en annan kurva, i synnerhet på vår/sommar/höst. Har varit inne på en klimatzon ytterligare. Men det senaste har jag istället tänkt att när våren kommer och biorummet ev. börjar bli för kallt, så byter jag till en plattare, men högre, kurva och låter rumstermostaterna, som normalt är fullt öppna, ta över resten av huset. Installerade en UKV200 för detta ändamål, för att bibehålla cirkulerande volym trots att stora delar av systemet stängs.

Men om jag måste ligga med 45-50° framledning även på sommaren, så blir det ju inte ett särskilt roligt scenario. Visserligen värmer pumpen pool då så den går ju ändå ganska hårt även sommartid. Men ändå.

Mycket funderingar nu.

Men om man försöker formulera en fråga istället, vad skulle du/ni valt för värmekälla i aktuellt fall?
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2016, 19:41:12 »
Finns det inte plats för en vanlig radiator ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2016, 17:24:44 »
Det går bort av vad vi skulle kunna kalla för designskäl. Hela bygget präglas av dolda installationer och rena ytor, och även om jag tillskrivit kickspacen lite för mycket värde så vill jag inte tänka om här. Har börjat fundera på att köpa 2m kamrör och bygga en egen platsbyggd fläktkonvektor med separat monterad ljuddämpad kanalfläkt. Snor lite plats från utrymmet där jag skall ha basar men tror jag kan få till detta ändå.
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2016, 18:55:42 »
Köp kraftigare slutsteg dom värmer bra  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Första loggningen
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2016, 07:02:24 »
Skulle det gå köpa begagnade värmeelement (långa kamrör) från en skrotad husvagn och göra nåt designat av detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2016, 18:06:40 »
Låter ju som en utomordentlig idé. Har varit kontakt tidigare med "kamrörsfabriken" när jag ville bygga egna golvkonvektorer men de ville inte sälja till annat än inbyggare.

Men husvagn är ju klockrena donatorer. Eller ett annat värmebatteri/växlare av samma typ som sitter i kickspacen men med en extern fläkt.

Blir nog en sådan lösning, verkar som ett skoj projekt. :)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Berglund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första loggningen
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2016, 11:28:55 »
Här är värmebatteri för kanalmontering.

http://www.ventbutiken.se/ventilationskanaler/varmebatteri-vatten/varmebatteri-vatten-cww

Går man upp på en 160mm 3-raders och mostvarande kanalfläkt så landar det på 4000kr med tyristorstyrning. Kanaler och on/off-termostat har jag, så trimmar man lite på tyristorn och kör termostaten on/off så är man på ungefär samma pengar som Kickspacen men med en skapligt kraftigare pjäs.

Vad tror panelen? :)
NIBE 1245-8, 172m aktivt borrdjup, 110m² boyta + 80m² uppvärmd källare. Före detta fritidshus byggt 1993.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Första loggningen
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2016, 14:24:47 »
Borde kunna bli bra ger ju bra med effekt så behöver nog inte så högt luft flöde för tillräcklig effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!