Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: kLyKa karlstad skrivet 22 oktober 2011, 15:44:37
-
Hej!
Ny här på forumet, men tänkte kolla om någon kunnig kan besvara mina frågor.
Anläggningen ser ut som följer:
Hus: 170m2, 1 och 1/2 plan med öppen planlösning byggt 2008.
Isolering Grund: 300mm, Tak: 400/500mm, Väggisolering: 310mm
Uppvärmning: IVT Greenline HT7 med 11 st kompaktkollektorer (27% brineblandning), endast utegivare.
Golvvärme i båda planen.
Heru 130S FTX aggregat med roterande värmexäxlare.
Jag har förberett men ännu inte kopplat in ett kylbatteri på tilluften som ska kylas genom att cirkulationspump kör upp brinevätskan när Heru inte kan kyla så mycket jag vill på sommaren (elektroniskt styrt av Heru).
Jag har även märkt efter förra vintern att behov finns att förvärma inluften (då Heru stänger av sig när inluften blir för kall), planer på ett vattenburet värmebatteri uppkom.
Nu till mina frågor...
Det pratas om återladdning av kompaktkollektorerna, hur får jag till det? eller behövs det inte?
Om jag använder kylbatteriet på sommaren, återladdar det kanske nog mycket?
Eller behövs det någon form att frånluftåtervinning till VP?
Värmevatten till värmebatteri, vart tar jag det ifrån?
Vet tyvärr inte hur jordvärmen fungerar än, då jag kopplat in det idag först, p.g.a olyckliga omständigheter. Har i 2 år kört med elpatronen :O = dyyyyrt huvuddunk
FTX systemet är inte riktigt färdigisolerat på vinden och har inte kalibrerats än.
M.v.h Jimmy
-
Sen till en annan fråga...jag valde av någon anledning att inte montera rumstermostater i varje rum för golvvärmen, va de bra eller anus? Sc:,h
-
Visst, på sommaren kan du låta ditt FTX "återladda" genom frikyla. Men i övrigt så är det så att verkningsgraden i ett normalt FTX system är högt och därmed finns det inte så mycket mer att hämta där.
Se till att grejerna är isolerade. Om du lägger kyla eller för/eftervärme via VP må vara hänt. Värmen till detta tillför du precis som en radiator eller golvvärme så att säga. Från värmepumpen.
ATt inte ha rumstermostater är lite anus absolut :)
Men golvvärme är ganska trögt. Du kan strypa in dina olika rum, gissar jag, så att du får den grundtemp du vill. Därutöver kan du ha en central rumsgivare i framtiden, när du fått ordning på allt.
-
Att skippa rumstermostaterna i ett golvvärmesystem är helt rätt beslut, rumstermostater + golvvärme + värmepump = problem.
I regel uppstår problemet med att vissa golv aldrig blir varma, och det upplevs som att golvvärmen inte fungerar som man vill, det är mer eller mindre omöjligt att justera in rumstermostaterna så exakt alla alla golv blir jämnvarma.
Om du inte redan har det bör du dock skaffa en centralt placerad rumsgivare.
-
Förstår inte? Klart alla golv blir varma, eller är väl bara på dåligt isolerade hus som golven blir varma, vi har ställt in kurvan och sen aktiverat rumsgivarna, och de stänger när man eldar i pelletskaminen och pumpen stänger ned, och kör endast mot rad på övre plan, samt att de stänger på våren när solen kommer och värmer, MEN, nackdel vinter, när pellets kaminen kommer att gå sin termostat, när det blir kallt ute, då kommer slingorna bli iskalla på nedre plan, förutom på toan där den är ställd på Max.
Om jag ska elda i pelletskaminen, och om jag öppnar alla termostaterna för fullt, då kommer ju aldrig Niben förstå att det är varmt inne och köra på sin kurva, och aktiverar jag inomhusgivaren så stänger den ned all värme, även på rad på övre plan..
Eller hur skulle ni göra? Tycker det funkar ok nu, men 1 timmes eldning på kvällen stänger alla termostater på nedre plan, och tar 10-12-15 timmar innan den öppnar igen, och då är plattan ca 22gr och kurvan säger 24-25gr.
-
Man skall inte elda med ved eller pellets om man har värmepump. (det lönar sig inte) ;)
Gör man det ändå så måste man ha termostater.
I ett modernt hus med öppen planlösning är risken stor att två olika rums termostater i praktiken styr värmen i samma rum, t.ex. om kök och vardagsrum ligger i direkt anslutning till varandra, och att hitta exakt rätt läge, så att båda golvvärmeslingorna värmer hela tiden är mer eller mindre omöjligt.
Ofta innebär detta att bara ett av golven i praktiken reglerar temperaturen, och den andra går hela tiden.
Har man golvvärme är det ju naturligtvis att föredra att alla golv hela tiden värmer - och det får man om man kör utan termostater, men med en centralt placerad rumsgivare.
Visst fungerar det med termostater också, men det blir ofta både sämre komfort, och högre uppvärmningskostnader (eftersom de som kör med termostater som regel har onödigt hög kurvlutning).
-
Vi har justerat in kurvan utan rumstermostater, vi har bra och jämn värme, och låg kurva, 5-3, men har rad på övre plan, vi har Frånluftvärmepump, och skönt och kunna bränna nånting när det blir kallt ute, men som du säger så får man ganska många kWh för de pelletskaminen och bygganmälan och sotaren kostade, 30 löök, men skönt ändå.
-
Ja jag har strypt in mina gv-slingor efter en projekterad ritning från gv-leverantörern (thermotech) men jag har däremot ingen innegivare, det ska jag skaffa imorgon Thumbsup
Jag körde igång min pump idag äntligen, elpatronen programmerade jag bort (den jädra gynnaren har fått sitt :P) först fick det stå och cirkulera i 2 dygn med en dränkbar pump i ett sopkärl där jag blandade brinen. Hur ser/hör jag att jag fått ur all luft?
Och åter till min fråga, MÅSTE jag "återladda" backen? eller är det bara en bra grej?
-
Nivåkärlet på KB-ledningen skall vara placerat så att eventuellt kvarvarande luft skall "åka upp" dit med tiden.
Du ser alltså på nivån i nivåkärlet om du haft luft kvar i systemet.
Huruvida återladdning behövs eller ej ser du efter en eller ett par säsongers drift.
Kommer du upp på plusgrader under sommarn kommer du nog inte att behöva återladda.
-
Jag har ju en gv-fördelare på bottenvåningen med 9 slingor sen går det ju vidare rakt upp från den till övervåningens gv-fördelare (som inte är inkopplad än) kan jag från den fördelaren dra en slinga upp till vinden och koppla in den på en vattenburet värmebatteri för att kunna förvärma inluften i ftx?
Om detta skulle funka måste jag väl styra den slingan från ftx (styrning från ftx finns)...vad heter en sån grej? Sc:,h
-
fan...kom på att jag inte har något frysskydd i min golvvärme, den slingan lär frysa när det blir kallt ute huvuddunk
-
Sc:,h
Skall du inte värma huset med golvvärmen?
Varmt vatten fryser inte...
-
Alltså
Dra från den kopplingspunkten en slinga upp på kallvinden i avsikt att mata ett vattenburet förvärmebatteri.
Om den inte snurrar av någon anledning (behov av förvärmning inte föreligger för stunden) men ute-tempen är säg -5, då fryser den slingan.
När väl kLyKa karlstad är klar med sitt aggregat kommer säkert inte förvärmning behövas. Om det behövs får det bli en växlare i mellan och den yttre slingan har då glykol typ.
-
Nya filter beställda, isolering påbörjas ikväll så ska vi se ;)
Va hem på lunch nu och vp larmar för pressostat låg?!?!? ...
Va har jag nu gjort för fel :(
-
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11133.msg105804#msg105804
Från manualen
-
Skulle jag ha FTX system med vattenburen eftervärme skulle jag glykolfylla, för frysvakt är inte att lita på, att ganska dyrt reglersystem.
Skulle hellre sänka vent när inte agg orkar.
-
Det stod i manualen att pressostat låg kunde bero på luft i systemet, mitt nivåkärl är inte monterat i högsta punkt men strax under, det är dock monterat så det går rakt upp i kärlet, för att få ur luft...ska man öppna ventilen ovanpå kärlet eller ska det va tätt där?