Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av pump  (läst 1017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad noname

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Val av pump
« skrivet: 25 november 2006, 15:01:21 »
Ska bygga nytt hus ett enplanshus med delvis inred vind i Jönköping. Bottenvåningen är på 167m² och ovanvåningen består i ett loft om 20m².
Resten av vinden är oinred men med möjlighet att inreda eftersom isoleringen ligger i yttertaket.
Till detta kommer ett garage på 45m² och ett förådd på 25m².
Allt värms upp med golvvärme och vi kommer att borra för bergvärme. I garaget och förrådet kommer det kanske att vara 10 grader varmt på vintern.

Jag har fått ett par förslag på uppvärmning och tycker att det ena vekar vara att ta i väl mycket i överkant?

1. NIBE Fighter 1115-13
    2 x 140 m borrhÃ¥l

Där har man räknat med avgiven energi på 43000 KWh/år.
Är inte detta lite i överkant?

2. IVT Greenline HT Plus (effekt okänd)
    1 x 150 m borrhÃ¥l

Enligt mina egna uppskattningar då jag utgått från 50W/m² i behov så får jag fram att jag förbrukar ca 34000kWh/år

Vilket verkar mest rimligt? och vilken effekt behöver man i så fall på IVT'`n?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av pump
« Svar #1 skrivet: 25 november 2006, 18:06:06 »
Troligen har första offertgivaren räknat pÃ¥ att du ska kunna inreda resten av vinden med befintlig VP, fast räknar han pÃ¥ 43 MWh borde utfallet bli en 1115-10 och ca 200 meter borra.  Sc:,h

Sen får du nog bestämma dig för om VP:n ska klara framtida uppvärmning av hela vinden?

Utan att räkna på det så tror jag att en 10 kW VP och ca 200 meter borra borde räcka fint även för framtida inredning av vinden. Med golvvärme så kan du dimensionera rejält, ta hellre en IVT på 11 kW än 9 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av pump
« Svar #2 skrivet: 25 november 2006, 19:50:06 »
Jeg vil tro at en IVT 9kW med 200m borehull bør være mer enn nok. Med godt dimensjonert hull gir en IVT HT+ C9 gjerne 10-11kW. Selv har jeg en slik og varmer opp hovedhus på 96+96m2 samt en bygning til på 50m2, begge til 24 grader, uten problem.

Ikke noe galt i å ta en 11kW men da ville jeg evt. vurdert 20-30m ekstra dybde.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!