Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpar i Plus  (läst 16466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #45 skrivet: 04 november 2004, 17:13:20 »
kek 29

jorå visst håller med dig, han hugger som en iller, det kan va bra.

Men
Citera
andra som gör reportaget och fakta samlandet !!!

Dom här hade gjort ett riktigt kasst jobb kring värmepumpen. Minikravet borde ha varit, ta dit en oberoende kunnig, tala om vad felet var (för grund borra/kort kollektor i borran, eller nÃ¥t annat)   ossÃ¥ varnat för det felet som uppstÃ¥tt just här.
Osså som vid plasmaskärmarna, nån som kort redogjort för utvecklingen och lite att tänka på.
Att som härfråga statliga anställda går inte, inte heller kommunen, dom har absolut förbud att yttra sig konkret i frågan. Dom får inte nämna produkter märken, eller företag och dom får inte ge konkreta råd kring tex dimensionering.
Tyvärr kan man bli skadeståndsansvarig som kommun, därför ges inga råd!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #46 skrivet: 04 november 2004, 17:18:57 »
Bertil Hellsten, plasmaskärmarna, är mig veterligt inte statligt anställd utan jobbar på tidningen Ljud & Bild, tidigare Elektronikvärlden, tidigare Radio & Television ;D

Visst brukar det hända saker när sverker huggit, men det är som med all jornalistik, om man som läsare/åskådare har full koll på ämnet så brukar man oftast klaga på hur uselt inslaget är.

Tanken som då slår mig är, hur lurad blir man när det är ett ämne man *inte* har koll på?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #47 skrivet: 04 november 2004, 17:26:33 »
Citera
Bertil Hellsten, plasmaskärmarna, är mig veterligt inte statligt anställd utan jobbar på tidningen Ljud & Bild, tidigare Elektronikvärlden, tidigare Radio & Television

Det var det jag menade, kring VP var det nån från konsumentverket tror jag. Då BLIR det också bara ett jasså!

Alltid när jag har haft koll på detaljer, hittar jag fel i artiklar.

Tyvärr finns det fel i ALLA artiklar (ok endast 99% då), kan va små detaljer men ofta rätt viktiga saker.
Missuppfattningar, sammanblandningar, direkta förvrängningar, utfylland fritt ur hjärtat, felaktiga rykten, dålig källkoll mm. listan kan bli hur lång som helst.

Snacka att man jobbar fort men fel.  
I det facket kan jag ocksÃ¥ finnas ibland  :-[  erkännes vill(rr)igt  ;D

Citera
Tanken som då slår mig är, hur lurad blir man när det är ett ämne man *inte* har koll på?

Lurad ner i diket så är det!!!

Har vi nÃ¥n journalist här.. hoppas inte det  :-[ :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tuppen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #48 skrivet: 04 november 2004, 19:39:39 »

Det var journalisten själv som skrev en hel eller halv sida i tidnigne och påpekade att sverker inte är seriös.

Komer tyvärr inte ihåg vad det rörde sig om.

Det gällde pensionsförsäkringar

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #49 skrivet: 06 november 2004, 02:49:11 »
Kräv av regeringen att 0.1 procent av momsen skall avsättas för ett seröst arbetande konsumentinstitut so ger ut konkreta (me gärna på teorier uppbyggda) beslutsunderlag för konsumenter.
Exempel på kassa köp vi lurats till :

Gräsfrö med stor andel frön som inte övervintrar
Elpannor som läcker efter 10 år
Mat som gör oss feta
Pensionsfonder som lurar os på våra besparingar
Färg son inte hämmar svamp
Byxor som för att våra barn får magkartarr
Riksdag som beslutar om ott avskaffa analoga TV-näter som gör att ataten sparar några tior per hushåll men som tvingar husgållen att investera i nya burkat gör 800 kr/TV apparat
Nya lagringsmedia för ljus / bild/ som inte är arkivmässiga utan byts ut mot nya format efter 10-15 år
Kycklingfileer med låg kvalitet
Elekktronik i bilar som inte går att laga
osv osv
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #50 skrivet: 06 november 2004, 08:07:23 »
Jag tror inte att det behövs mer pengar, gör istället Sarastro till högsta chef på konumentverket - det skulle lösa alla problem med konsumentupplysning med nuvarande budget.

Utloggad Panasonic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Klippan / Sweden
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepumpar i Plus
« Svar #51 skrivet: 09 november 2004, 23:36:54 »
Vill bara tillägga att det är trist när det händer sånt
Det drar hela iden med VP ner i skiten .  :'(

Det handlade ju bara om att det var dåligt årganiserat >:(, har ju inte med om VP är bra eller dåligt.

För en rätt installerad VP kan ju inte gå fel :D

// Rasmus

För er som vill se Programet igen www.svt.se
Panasonic E9CKP Luft-Luft 5000 watt
Plus 4  Olje-El-element 3000 watt
Värmer 90 m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!