Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ineffektiv värmepump?  (läst 9671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Ineffektiv värmepump?
« skrivet: 24 mars 2004, 20:25:43 »
Hej!

Har ett hus i Boden, byggd 1942 i 2 plan + källare på ca 126 m2 sedan ungefär 2 mån tillbaka.
Har funderingar kring min värmepumps prestanda.

Lite data först:
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001.
Data från display just nu:

Utetemp. -4,9, Integral -760
Framl. 40(42), Returl. 34(49)
kb från -2, kb till -8
Rum bör 21
Innetemp. 21,3
kör cirkulationspumpen på läge 2 och brinepumpen på läge 3.

Kör just nu bara på VP för att se hur anläggningen
presterar.

Vet inte om jag har fel men upplever att jag inte kan
kräma ur mer framledningsvärme hur jag än ändrar på kurva eller rumbör. Kan man säga att anäggningen går optimalt eller går det att ändra på några andra värden för att få ut mer värme i elementen, det är ju ändå bara kring -5 ute ???


Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2004, 22:52:52 »
SvÃ¥rt att ha nÃ¥n Ã¥sikt utan mer data.  :-\

Hur stort energibehov är pumpen dimensionerad för?

Mark eller borra? Hur lång/djup?

GÃ¥r pumpen 24 timmar per dygn?

Spontant känns ju värdena pÃ¥ din KB inte lysande.  -2 in lÃ¥ter som om du har ett kallt hÃ¥l. Inte mycket att göra Ã¥t just nu. Men -8 ut verkar lite väl lÃ¥gt, speciellt om brinepumpen gÃ¥r pÃ¥ läge 3.

Som första åtgärd bör du kolla och rensa smutsfiltret på KB-sidan för att om möjligt få bättre flöde. Om inte det hjälper får man gå vidare.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2004, 23:39:31 »
CBIC, vi har likadan värmepump, till att börja med. jag har troligen nordiskt pillrekord, inne i styren.
Integral (värmebalansen indikerar på att pumpen inte riktigt orkar med, start är inställd på -60
gradminuter, från fabrik. normalt halkar det ned till säg -100 och sen upp till +-0 gradminuter(värme-
balans) då stoppar värmepumpen. Lite för klen pump tycker jag, den borde klarat -10 -15 grader uppe
hos dig utan tillskott. men det går inte att fixa nu, vi skulle gärna vilja se timmarna för VV, VP och
tillskott. Dom finns sist i menyerna.  Temp pÃ¥ brine (kalla sidan) är konstig kb till är  varmare,
men inte enligt din notering?
blandade du ihop dom eller visar tempgivarna fel? har du is på ledningarna in resp retur ( på
oisolerade delar, tex ventiler)
Din brine är lite för kall om du nu har en bergborra, isåfall fundera på att förlänga den till sommaren
med ytjordvärme på returen, eller
kanske du ska borra mera till sommaren?
har du ytjordvärme är det nog enhelt normal temperatur för årstiden.
Är det ett "stenhus"? du har högt effektbehov (gissning), värmer du upp källaren till ca
20 grader? hur är ditt vindsbjälklag isolerat?
Jag antar här att du har mycket dyr elpatrontid, det är den vi måste minimera den kostar ju
4 ggr så mycket som vp tid!!!
ett första tips starten för varmvattenproduktion kan ändras då går pumpen inte lika
ofta för varmvatten. Det kan ge lite mindre tillskottstimmar.... starten är ställd på 44 grader,
jag kör med 40 grader. (jaghar liten vvförbr.)  kan va värt att prova...

Med -760 gradminuter skulle elpatronen gått den startar normalt vid -600 gradminuter, det tycker jag
är onödigt tidigt... jag har start av VP på -100, och start av tillskott på -1000 det ger mindre antal start
o stopp, och lite mindre elpatrontid. vp kommer efter dagtid när varmvatten används, men kör
ikapp det på natten natten när inte vv produceras. (funkar bara i intervallet när vp nästan räcker
till)
lämna siffrorna på timmar får du veta mera, dom ackumuleras sp har du ingen avläsning då är dom
frånstart av vp. läs lite här om loggning oxå, bra att ha när man justerar.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2004, 16:01:19 »
Hej Bertil och Perf!

Vet ej hur stor värmebehov pumpen är avsedd för men den skall kunna ge drygt 7 Kw + 6 = 13 Kw. Huset är ju från -42 och är tilläggsisolerat. Tror nog att isoleringen på vindan är ok då inga istappar alls förekommit på taksidorna + att det är ca 2 grader varmare på övervåningen. Enligt förra ägaren så äe borrdjupet 140 m. Har rengjort smutsfiltret för ca en vecka sedan på Kb-sidan. Noterade också att det gått åt ca 300 l kölbärare i slangarna, kan kanske avslöja något om borrdjup?

data noterat i dag:
Kurva 37, Rumbör 21 grader, rumsänk 2 grader
kurva min 10 grader, kurva max 70 grader
kurva 5 0, kurva 0 1, kurva -5 0
Integral -760
Framl. 36(42) grader, Returl. 31(49) grader
Kb fr. -2 grader, Kb till -7 grader

Drifttimmar sedan igångsättningen 010130:
DT VP 16359
DT TS 3475
DT VP VV 1745

Utetemp. -2
Innetemp 22,3

Pumpen går nog konstant hela dygnet och ovanstående
siffror är med körning med bara VP.

Ja det var nog allt jag kunde få fram. Om jag kopplar in på läge auto så vill den ha tilläggsvärme fast det bara är
-2 ute ??? Kan tillägga att jag ocså har govvärme i källaren, shuntat så snålt jag kan.

Vad kan det vara som gör att anäggningen känns så klen? Om borrhålet är kallt, är det då för grunt borrat?

tacksam för svar!

Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2004, 17:17:12 »
Hej!

Ska nu prova att stänga VP efter tips från thermia i några dagar för att se om differansen blir bättre på Kb. Problemet i min anäggning kan ju vara att slangen blivit deformerad på något sätt om den har börjat frysa.

/CBIC
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2004, 20:19:51 »
Ett tips, du har för hög värmekurva inställd!
Ärvärde/börvärde på framledningen: 36 (42), pumpen kallar på 42 gradigt vatten men pumpen
orkar "bara"  upp i 36 grader. pga att du stängt av elpatronen.  Det är bra inte dÃ¥ligt du har
rejäla element pga av detta krävs inga höga temepraturer pÃ¥ framledningen!!!  
Det visar att värmekurvan är för högt ställd, du har ju önskad rumstemp trots att datorn vill
köra ut varmare vatten. Sänk värmekurvan från 37 till kurva 31!!! (= skillnaden ovan mellan
är och börvärdet). Kör så när du återstartar pumpen, och jämför är och börvärdena, och
uppnådd rumstemperatur ( jag antar att du har rumsgivare, och den nya modellen).
Men i första inlägget gav den 40 grader (utan elpatron) då kan du kanske inte sänka så mycket,
prova dig fram. Men i det senare fallet hade du 22,3 inne mot börvärde 21 grader
det beror på för hög värmekurva.

Det här sparar en del tillskottstimmar, men bara om det har varit "övertemperur" när
tillskottet varit aktiverat, och förstås även när vp själv orkar värma huset.
En luring vp hade väl nått maximal framledning när du läste av?
( ingen vv produktion nyss) det tar nog en timma innan du når max framledning.
Hur varmt har du i källaren? den drar hur mycket som helst om du har 20 grader, det har ingen råd
med i en gammaldags källare, ca 15 grader kan va ok, om man vill spara el. Dessutom negativt för
fuktvandringen om man har för varmt vintertid i kälaren!!!!
Isoleringen kan va undermÃ¥lig  pÃ¥ vindanutan att det blir istappar, det beror mera pÃ¥ luftningen
av vindan.
Isolering av vindan är nästan den enda åtgärden som snabbt tjänas igen, dessutom för dig
så skulle det minska dyra tilskottstimmar.
Sen ska du ändra i styren på start av vp och tillskott.. -100 för start av vp, och tex -1000
på start av elpatronen ger lite mindre tillskottstid.
Men all optimering av själva pumpen ger lite högre belastning på kalla sidan..... men det
är marginellt för din del.
Spännande att höra om delta t (tempskillnaden) minskar när borran fått stå några dar!!!!!
Borran verkar snålt tilltagen, tyvärr.
Hör av dig om du undrar nåt kring justeringarna!!!
Lycka till


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2004, 12:33:30 »
Hej Bertil!

Ja, har nu satt igång VP:n efter ca 1.5 dagars vila, Kb tempraturerna vid start var drygt 20 grader men har nu efter 24 timmar sjunkit tillbaka till de gmla värderna...:-(
Data noterat 1 dygn efter omstart av VP:

Utetemp. +2,9, innetemp 22,6
Shuntat till 15 grader i källaren
Rum bör 21
Drift auto, Kurva 31
Integral -405
Framl 35(34), Returl 29(49)
Kb fr -2
Kb till -8
DT VP 16385
DT TS 3509
DT VV 1746

Integralen låg på -760 i morse men har sjunkit till ovanstående värde på ett par timmar. nivån sjönk i expansionskärlet några cm under stoppet av VP så jag vet inte om det betydde att slangen hade varit deformerad? Är fundersam på deltavärdet på Kb, 6 grader, borde väl ligga på 3-4 antar jag. Avstängningen av VP verkar inte ha gett någon större effekt. Kanske du kunde ge en anvisning till hur man ändrar styren? Av siffrorna att döma så ger borrhålet för lite antar jag?

/CBIC

Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2004, 19:12:25 »
Om pumpen gått några år sjunker inte tempen nåt mer, då kan -2 funka. Men det ger lite sämre verkningsgrad.

Visst har du rumsgivare (lite lurt med rumbör även om man inte har givaren).

Har du sänkt kurvan från 37 till 31 !? det är en framgång isåfall. ju kallare vatten fram till rad. ju bättre.
Enl rumsgivaren har du fortfarande övertemp!? inne kanske det var sol idag?. annars kan du sänka kurvan lite till..
Du verkar ha rejäla radiatorer, som kräver låg framledning=mycket bra.
Ang. styren.  visst har du rejäla äldre radiatorer?
jag tycker absolut du ska ändra integralen (villkoret för start), original är -60 för start av vp, och -600 för start av tillskottet.
-60 kan ändras till - 100 då startar inte pumpen så ofta och det påverkar inte värmen inne...
Tillskottet kan höjas från -600 till minst -1000 då startar inte tillskottet så fort, du får lite mindre elpatrontid.
Du ser ju själv idag att den jobbar sakta mot +-0. (integralen)
Detta ska gå utan att rumstempen börjar "svänga".
varför vinner man på detta då? jo på dagen måste vp jobba mycket på varmvatten, då blir den efter på integralen som styr värmeproduktionen. men det sänker inte rumstempen för man tillför mycket värme när man är hemma genom egna aktiviteter!!, sen på natten får den jobba med värmen och kan komma ikapp på integralen. -1000 låter mycket men är lite jag lovar. Testa det är lätt att ändra, och ändra tillbaka om du blir besviken.
En tredje åtgärd som du ska göra! du har väl märkt vad ofta den jobbar med varmvattnet, eller hur. Många har ändrat starttempen för varmvattnet och det brukar gå jättbra, inga problem med för lite vv. start av vv produktion är ställd på 44 grader från fabrik, jag har sänkt det till 40 grader, då går den inte lika ofta, tiden kan den ägna åt mera värmeproduktion istället.
Hoppas du hittar i styrdatorn....
Testa det här osså hör du av dig igen!
Ang tempdiffen på kalla sidan, den borde inte va så stor! kolla smutsfiltret, om du är osäker kan nån hjälpa dig. Annars stäng av VP, stäng ventilerna runt filtret, öppna rengör, sätt tillbaka filtret i "muttern" var försiktig lirka tillbaka så det går rätt. Du känner om det går rätt om du drar åt för hand flera varv, kärvar det då är nog inte filtret rätt. Börja om igen med att justera filtret i muttern. sen öppnar du ventilerna igen, och tvångsstartar cirkpumpen på kalla sidan, en brytare inne i pumpen. låt den gp ett tag med vp off.
Ett fal kan det va som plågade mig länge, du kan ha luft på kalla sidan!!! testa att lufta du har väl nån nippel på ledningarna!?, sen kan du testa att slaä cirkpumpen av och på en massa gånger du kan det "lossna" luft. jag hade faktiskt luft i flera år!!! Går pumpen på läge 3 redan, om inte öka den, vred på sidan om pumpen. Du kan även lufta på skruven i pumpcentrum kör på trean o öppna skruven, kanske det kommer lite luft.
Om borran visar sig för klen har vi teorier om förlängning med ytjordvärme, alt en borra till. vet du hur djup den är din borra.
Lycka till, vi vill gärna höra hur det går....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2004, 21:09:36 »
Citera
Noterade också att det gått åt ca 300 l kölbärare i slangarna, kan kanske avslöja något om borrdjup?

Tyder på att du har 300 meter slang. Man brukar räkna med ca 1liter per meter. 140+140 ger max 10 meter till borrhålets grundvattennivå så 140 meter kanske stämmer. Låter precis som Bertil säger lite i underkant.

Jag är också inne på hans linje, att KB-diffen är onormalt stor. Jag har själv en 10kW pump och har som mest 3 graders diff vid temperaturer mot 0C. Dåligt flöde ger dålig effektivitet eftersom förångningstemperaturen sjunker.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2004, 23:41:40 »
Hej!

Har inte ännu installerat rumsgivare så övertempen beror nog på vårsolen, ska jag sänka kurvan lite till?
Huset har som du Bertil nämde rejäla element och kraftiga rör vilket är bra. Har också ändrat på integralen till -100 / -1000. Just nu är det -8 ute och integralen låg nyss på -143 och sjunkande, verkar som om pumpen orkar med? Dock är deltat på Kb fortfarande 6 grader. Smutsfiltret är rengjort och den lokala återförsäljaren har luftat systemet ordentligt.
140 m borrhål, låter som om jag kanske måste borra djupare till sommaren...:-(
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2004, 19:16:37 »
Eftersom du har stor tempskillnad mellan in och ut nämligen 6 grader tyder det på att cirkulationen är dålig inte på att borrhålet är för grunt. Efter att ha kolla filter och luft som du fått tips om blir det lite krångligare. Om pumpen är trefas kolla att motorn går åt rätt hål. (En c-pump som går åt fel pumpar,men sämre kolla även efter rester från slangen (vid monteringen )har en förmåga att leta sig in i pumphjulet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2004, 21:39:59 »
Hej!

Hoppas din tes stämmer, Fixaren, att hålet inte behöver borras djupare, skulle göra mig glad.
Glömde att nämna tidigare att återförsäljaren bytt cirkulationspump när han avluftade systemet och dessutom till en modell större!?. Tempskillnaden blev inget bättre efter det...om inte nu som sagt pumpen redan innan var felkopplad och går åt fel håll. Ska kolla om pumpen är trefas och går åt rätt håll. Om nu pumpen är ok och dessutom större än orginal, kan slangen vara trång på något sätt eller finns det något annat som gör att cirkulationen hämmas?
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

admin

  • Gäst
admin
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2004, 23:25:44 »
Jag undrar om dina tempgivare visar rätt?

Om du har liknande funktioner på thermia som det är på min Nibe så kan du köra VP:n som elpanna, gör det. tvångsstarta sedan KB-pumpen (bör finnas i någon av menyerna) efter någon minut bör tempgivarna ha stabiliserat sig på en "konstant" nivå.

Du kör nu cirkpumpen på kalla sidan utan att ta ut någon effekt ur hålet, därför bör både inkommande och utgående KB visa samma temp, gör dom inte det är det där du har felet.

Alltid värt ett försök ::)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2004, 11:00:12 »
Hej!

Hoppas din tes stämmer, Fixaren, att hålet inte behöver borras djupare, skulle göra mig glad.
Glömde att nämna tidigare att återförsäljaren bytt cirkulationspump när han avluftade systemet och dessutom till en modell större!?. Tempskillnaden blev inget bättre efter det...om inte nu som sagt pumpen redan innan var felkopplad och går åt fel håll. Ska kolla om pumpen är trefas och går åt rätt håll. Om nu pumpen är ok och dessutom större än orginal, kan slangen vara trång på något sätt eller finns det något annat som gör att cirkulationen hämmas?


Det jag menar med pumpen är att en trefasmotor kan jag få att gå åt vilket håll jag vill. Sitter då motorn på en pump så är pumphjulet och huset utformat för att snurra åt ena hållet går motorn åt fel håll kommer pumpen att pumpa men med betydligt sämre kapacitet. (Gäller vanliga centrifugalpumpar)
Finns det inga data från igångkörningen av anläggningen. Tempskillnaden bör ju inte ändra på sig om det inte har blivit en förträngning (stypning) på köldbärarsidan.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad CBIC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "Ingen är smed frÃ¥n födseln"
Re:Ineffektiv värmepump?
« Svar #14 skrivet: 03 april 2004, 11:13:29 »
Hej!

Kollat med Thermia och det är en en-fas c-pump. När Thermia var här och luftade systemet tidigare så nollställdes temp. på brine. Har också, som Thermia föreslagit strypt på returled. på den varma sidan för att öka deltat, ligger nu i snitt på 8 graders skillnad ( Thermia sa att 7-8 graders skillnad är bra). I morse läste jag av pumpen och integralen låg på -1200!?
-4,8 ute, 20,2 inne
Drift auto, Rumbör 21, kurva 32.
Framl. 36(37), Returl 28(49)
Kb fr. -2 Kb till -7

integralen sjunker med tiden till under dagen och i natt var det nog kring 7-8 minus. men nog var det ett högt värde (-1200). Vet inte om det går att justera något mer på anläggningen nu, måste nog kolla det aktiva borrhålet och slangarnas kondition till sommaren, för nog verkar det vara något fel här...:-(
Fjärrvärme, 140 m borrhål ej i drift nu, hus byggt 1942, 126 m2 i 2 plan + källare

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!