Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ser loggen ut N1245  (läst 1444 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Favek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur ser loggen ut N1245
« skrivet: 12 oktober 2016, 21:30:10 »
Hej
Då har man hittat hit, tillbringade hela kvällen igår att läsa inlägg och det var intressant.
själva har vi en Nibe 1245 -8 sen 2 år tillbaka och det har bara funkat, har nu kört en logg och
skulle vara kul att veta hur den går egentligen om det är nått man behöver justera, det enda jag märker nu
är att frugan klagar på att det är kallt (20gr) satte upp kurvan till 8 igår så det tar lite tid
Lite fakta
Starter: 8635
Drifttid: 4100
Varav vv: 895
Tidsfakt: 19,4

// Favek
Nibe F1245 -8 100L UKV och 14 element ej gv, sut-villa 180kv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2016, 21:44:26 »
Om jag tror att du använder cirkpumpen i vp till att cirkulera vattnet i radiatorerna och att ukv tanken är kopplad som volymtank dvs du har ingen extern cp har jag rätt då ? om jag har rätt är givaren Bt25 helt onödig utan vp styr bättre utan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Favek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2016, 22:22:38 »
Öööö... jag vet bara att volymtanken sitter innan elementen och det var för att få upp antal liter vatten och för att slippa stora svängningar i temperaturen på elementen (så förklarade installatören) och på den sitter det en grundfos alpha2

Innan vi bytte sÃ¥ hade vi en sÃ¥dan där värmepanna med Ã¥tervinningssystem och tog luft i rummen osv.. 
Nibe F1245 -8 100L UKV och 14 element ej gv, sut-villa 180kv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2016, 08:01:39 »
DÃ¥ är det korrekt och jag hade fel men kolla sÃ¥ inte interna cp gÃ¥r hela tiden det kanske den  gör nu den ska gÃ¥ i intermittent drift dvs endast med kompressorn det gör man i meny 5.1.10 och dit kommer man genom att hÃ¥lla inne bakÃ¥t knappen i ca 10 sekunder sÃ¥ kommer en ny meny fram. Om man kollar i loggen ser man att din vp värmer högt över börvärde ca 10 grader och det är onödigt högt man kan minska gradminut för start av kompressor men dÃ¥ kommer start stop att öka sÃ¥ det är en avvägning men ligger man pÃ¥ eller under 20 starter per dygn skulle jag minska gm och fÃ¥ ner övervärmningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Favek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2016, 19:51:01 »
Okej det skall jag kolla upp den menyn.
Högt över börvärde, vad menas med det?
jag ligger lågt med starter ca 12/dag, övervärmningen är inget man har nytta av?
om jag vill ha lite varmare är det lättast bara att öka kurvan till 9 som är standard, eller finns det bättre sätt?
Nibe F1245 -8 100L UKV och 14 element ej gv, sut-villa 180kv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2016, 19:57:53 »
Om framledningen är beräknad till 35 grader så kan inte vp ligga där utan reglerar genom att starta stoppa men i slutet av en värmekörning ligger din framledning på 45 grader vilket är lite högt nån grad lägre borde den kunna ligga. Höga temperaturer sliter mer och sänker cop lite så minska gm till kanske -45 så kommer antalet starter öka och övervärmningen minska. Om du har kallt nu vid milt väder är det nog förskjutningen av kurvan du ska justera är det kallt vid kallt ute är det kurvan du ska justera och det finns ingen standard kurva det är helt beroende av huset och radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Favek

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2016, 21:14:29 »
ok.. gött när man lär sig något nytt, då skall jag justera detta.
bif en bild på hur värmekurvan står nu... mig veterligen är det bara siffran 8 på den sidan jag har ändrat,
så det är här jag skall göra förskjutningen?
Nibe F1245 -8 100L UKV och 14 element ej gv, sut-villa 180kv

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ser loggen ut N1245
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2016, 21:34:59 »
Tyvärr kommer inte ihÃ¥g hur man förskjuter kurvan  Sc:,h jag kör med en egen kurva mycket lätt att göra i F1245
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!