Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???  (läst 5790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« skrivet: 16 december 2007, 16:53:54 »
Hej, jag skulle egentligen mest behöva värma tappvarmvatten, och undrar om någon som byggt om en luft/luft till luft/vatten vill dela med sig av sina kunskaper i ämnet.

Vad behöver man för saker, krävs det ett komplicerat styrprogram, eller går det att göra enklare?

Var får ni tag i en plattvärmeväxlare lämplig för ändamålet?

Jag tycker att det borde gå att bygga något sådant här för tappvarmvatten som skulle kunna fungera ganska bra för en billig penning.

Tacksam för synpunkter och idéer, eller har någon ett färdigt koncept?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #1 skrivet: 16 december 2007, 17:04:26 »
Har inte erfarenhet, men är lika intresserad av svar...
Har lite tips om värmeväxlingen. En värmeväxlare som tål högt tryck kan man göra själv. Se den i mitten http://www.tenico.nu/varmevaxl.htm. Så här kan den också se ut http://gdtongyi.en.alibaba.com/product/50404831/52063109/Spare_parts/Heat_exchanger/showimg.html. De sitter även i en del luft/vattenpumpar som har växlarskåpet på insidan av kåken.


Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #2 skrivet: 17 december 2007, 23:59:12 »
Hej, är det ingen som har bilder och idéer.

Det borde finnas intresse detta på forumet.

Vore kul om vi tillsammans kunde snickra ihop en budgetmaskin för att värma tappvarmvatten åtminstone.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #3 skrivet: 18 december 2007, 00:50:01 »
hej
det finns flera sätt att gå
plattvärme växlare,slinga i tank  mm mm
tror att lättast vore att köra slinga i tank..kruxet är bara att få nån som kan beräkna hur stor den ska va dvs hur lång å hur tjock rören i slingan bör va

styrningen tror jag e bland det enklare om du har en vanlig onoff maskin finns ju färdiga små plc grunkor som e speciellt byggda för att styra kompressorer
Ã¥ dom e hyfsat billiga 2000kr
dom fixar i princip allt du behöver av å på slag + defroster funktion mm mm


felet är att ingen vill eller törs hjälpa till med nÃ¥tt sÃ¥nt...jag har pratat med flera företag Ã¥ ingen vill ens göra en uträkning/förslag  pÃ¥ vilka delar man skulle kunna sätta in i en maskin
det enda jag ville va få va en skiss /ritning med art nr på dom ollika delarna som skulle ingå i en sån pump
gav upp efter samtal med ca 15 olika mindre å större kylföretag

å kom fram till att lättast vore att köpa en bra svensk maskin ...å helt sonika skeppa den till
kina Ã¥ lÃ¥ta dom plagiera av grejerna  vilket dom ju är värdsbäst pÃ¥....man fÃ¥r en bra maskin
billigt å slipper en katastrofal utveckling kostnad
100 000 kr för ett test ex är ju smågodis pengar i sammanhanget
 
sÃ¥g i dag en dakin  luft/vatten maskin Ã¥ styr datorm sÃ¥g f-n i mig ut som en solfÃ¥ngar dator
ger mig den på att dom e tillverkade på samma kinafabrik som min soldator


Utloggad Benny A

  • Energiingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #4 skrivet: 18 december 2007, 09:15:02 »
Har ochså fnurat mer än 1 gång på detta!
Givetvis får man vara bered på att man inte får upp full temp som på en avsedd L-V men nog skulle man kunna förvärma vattnet ganska rejält!
Jag är egentligen ute efter att kunna köra pumpen mot en liten billig utomhuspool, dvs bra temp för en VP.
Hur mycket styrning finns det egentligen mellan inne och ute delen, mig veterligt (på de L-L jag pillat i) så är det bara att kopla ström på utedelen så börjar den snurra, avfrostningen måste fixas om man vill köra vid låga ute temps iofs men det är juh egentligen bara att fixa någon form av klocka koplad till en temp sensor och låta detta arangemanget dra växelventilen till avfrostningen.
Förlorar visserligen en del av säkerhetssystemen om något skulle skita sig med flöde/temp men tja får man igång en on/off L-V pump för säg 6-7.000:- kan det vara värt det.
Tempstyrningen dvs börvärde går juh att fixa ganska enkelt genom en termostat till en diskmaskin (även en ugn kanske, men då ligger temp intervallen lite fel).
NÃ¥gon som "tjuvkoplat" sin L-L och har erfarenhet?
(Egentligen borde man juh kunna använda styrningen direkt från L-L pumpen när det gäller pooler, termostaten brukar gå att tvinga upp till 30C så... då borde man kunna använda en billig varvtalstyrd variant med!!!)

Hmmmmm, fasiken vet, skall nog städa av garaget lite så att sambon inte märker om där trillar in lite mer "skit", några tusenlappar i läropengar får man vällan stå ut med!

Tips på firma som säljer halvstora plattisar till privatpersoner utan allt för stora överpriser?
(helst rostfria, poolvatten ni vet...)
Benny
Energi, det enda som består!

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #5 skrivet: 18 december 2007, 18:07:34 »
Hej, lite utanför ämnet kanske, men hur mycket ska det kosta att värma varmvattnet till två vuxna och ett barn på ett år?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #6 skrivet: 18 december 2007, 18:15:21 »
Hej, lite utanför ämnet kanske, men hur mycket ska det kosta att värma varmvattnet till två vuxna och ett barn på ett år?

Mvh Daniel
Naturligtvis beroende om vuxna duschar på jobbet mm, men ungefär 4-5000kWh i en modern varmvattenberedare, om all dusch dagligen sker hemma.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #7 skrivet: 18 december 2007, 18:57:01 »
Hej, då lönar sig knappt några nya installationer förrän det gamla går sönder.

Bränner pellets för knappt 6000 kr på ett år, när pannan från -72 går sönder får man väl fundera på vad man ska göra.

Därför tycker jag denna idéen om att kunna bygga ihop en maskin till ett bättre pris är intressant.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Luft/luft ombyggnad till luft/vatten???
« Svar #8 skrivet: 18 december 2007, 21:34:40 »
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!