Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lösning för stort varmvattenbehov  (läst 13899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #30 skrivet: 20 mars 2005, 09:56:47 »
Tjao
Inressant tråd denna, har ett problem som jag tycker hamnar här.

Jag har en värmepump utan ACK-tank den laddar istället en gammal elpanna (patron urkopplad normalt,,) som får tjäna som VV-ACK den är på ca 160 liter.
Dessutom finns där en tank med ca 150 liter för radiator-kretsen med, vilket känns bra eftersom det då finns färdigt varmt vatten att köra ut när det behövs.

VP laddar denna EL-panna med varmvatten via radiatorkretsen.

Problemet är att när vi vill bada måste vi koppla in EL-patron i EL-pannan för att höja upp VV-tempen till ca 75 grader för att kunna fylla ett standard-badkar.
Vilket gör att EL-patron istället står på nästan för jämnan (vi badar några ggr. per vecka, stor familj) då laddar inte VP något varmvatten alls till EL-pannan/ACK eftersom EL-patron där tar allt.

Så alternativ till detta är som jag ser det:
1. Koppla en extra vvb (kanske 80 liter) efter min nuvarande EL-panna/ACK och stänga av patron där.
2. Byta till en större ACK-tank istället för denna gamla EL-panna och köra helst utan någon patron.

Alternativ 1. ser enklast/billigast ut att bygga på, vad tycker ni några erfarenheter att dela med er av studs

Kan väl också nämna att vi troligen kommer att skaffa ett bubbelkar, men inte för stort med tanke på volym.

Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Lösning för stort varmvattenbehov
« Svar #31 skrivet: 10 juni 2005, 12:33:43 »
Dags att ta upp denna tråd igen för nu är vpn installerad.  *vinkar*

Det blev en Thermia D8 TWS till slut.

Efter diskussion med installatören som också diskuterade med Thermia blev den "gamla" vvb inkopplad som värme-acktank istället för vv-ack.
Varför då?  Sc:,h Jo, pumpen anses kunna klara av producera vv i den takt som vi förbrukar det med 2 duschar igång samtidigt utan att ts ska behöva gå in.  :-\

Strypbrickor är installerade i båda duscharna så när man har båda igång går det c:a 16 liter/minut.

När vpn hade driftsatts och fått värma vattnet, 55 grader, gjorde jag ett litet test, fortfarande med fabriksinställningar:
-Jag hade båda duscharna igång med c:a 40 gradigt vatten
-Vv-tempen sjönk i maklig takt
-efter c:a 5 min började vpn producera vv vid 44 grader
-tempen fortsatte att sjunka i drygt 1 min till c:a 40 då gick ts 3kw in
-framledningen började stiga och efter knappt 2 min och vid 49 gr fram var vv 41 gr
...  huvuddunk nu ringde tyvärr jobbmobilen och det var officiellt fortfarande arbetstid... knUp
-efter 7 min telefonsamtal, alltså totalt minst 15 min, är temp fram 56, retur 49, vv 42, brine in 8, ut 4, ts 3kw igång
-ytterligare någon minut senare är vv 43, dvs det stiger trots att båda duscharna är igång :)

Jag avslutar testet och är NÖJD!  :) :) :)

Bestämde mig för att slå av ts  b00k och låta verkligheten vara nästa test.

Nu på morgonen blev det av - 5 pers duschade under "morgonrusningen", jag var sist så på slutet var bara en dusch igång. Tyvärr har jag inte Rickards logger ännu och övriga morgonsysslor hindrade mig från att stå vid pumpen och glo.
Varmvattnet räckte till mig även om jag kände att på slutet så sjönk tempen en aning, torkade mig snabbt och kilade iväg till pumpen - vv temp 39 och stigande, efter någon minut var den uppe i 42.

I helgen kanske det blir tid över för att göra ett test igen.

MEN JAG ÄR SÅ HÄR LÅNGT NÖÖÖJD!!!  *roflmao*

Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!